גלגל חמישימכונית ננסית, חתול מגניב וגריל פרצוף מחייך - לחיי החשמליות הסיניות שבדרך
גלגל חמישי
מכונית ננסית, חתול מגניב וגריל פרצוף מחייך - לחיי החשמליות הסיניות שבדרך
המכוניות הסיניות שלפני שנים ספורות נחשבו מוקצות בשל איכות ובטיחות, הפכו ברגע למבוקשות בשל היותן חשמליות וזולות. מספר בלתי מבוטל של יצרנים סינים נערכים לשיווק דגמים חדשים בארץ השנה: חלקם קטנים, חלק מפוארים ואחרים לא בדיוק ברורים
שוק הרכב הישראלי נמצא השנה תחת מתקפה סינית מחושמלת: המכוניות שלפני שנים ספורות נחשבו מוקצות בשל איכות ובטיחות, הפכו ברגע למבוקשות בגלל מחירן הזול והיותן מתחברות לשקע. BYD, איווייז, ג'ילי ומותגים נוספים מסרו כבר אלפי מכוניות בישראל והזרוע עוד נטויה. מספר בלתי מבוטל של יצרנים סינים נערכים לשיווק דגמים חדשים בארץ, חלקם קטנים, חלקם מפוארים וחלק לא ברורים, אבל המשותף לכולם הוא היותם סינים וכמובן גם חשמליים לחלוטין. אלה הסיניות שתוכלו לרכוש בישראל בשנה הבאה:
ז'ידו 02A
קבוצת כדורי המייבאת כיום לישראל את המכוניות החשמליות של SKYWELL ושברשותה "המאגר" העוסק בחלקי חילוף, מחזיקה בזיכיון לאחת המכוניות החשמליות הסיניות הקטנות הבודדות שיגיעו ארצה: ז'ידו, או ZHIDOU. הרכב הוא למעשה מותג המכוניות הקטנות של ג'ילי, שמכוניות הג'יאומטרי שלה משווקות כיום בארץ. ז'ידו הושקה כמותג בשנת 2015 ומייצרת מכוניות עירוניות קטנות, אופנועים וריקשות. הדגם הבולט ביותר של המותג הוא ה-02A, מכונית עירונית קטנה שמיועדת לפי היצרנית להיות מעין "חולץ פקקים" לערים עמוסות במיוחד. הרכב עצמו ננס במונחים ישראלים ומשתרע על אורך של 2.4 מטר ורוחב של 1.1 מטר. המהירות המרבית משעשעת ומגיעה ל-45 קמ"ש.
הוזון U NETA
לפי פרסומים שעלו השבוע בסין, קבוצת בליליוס קיבלה את זיכיון הייבוא של מכוניות NETA הסיניות. הפרסומים מציגים כי אלחנן יהב וענבר נחשון, שניהם בכירים בבליליוס, יהיו שותפים בזיכיון הייבוא של NETA, מה שמהווה מהלך חריג ומעניין בענף הרכב הישראלי. המכונית המעניינת ביותר של NETA נקראת בפשטות U, ומדובר ברכב כביש שטח שמצויד בגרסתו הבסיסית במנוע חשמלי שמפיק 163 כוחות סוס ומסוגל להגיע למהירות מרבית של 150 קמ"ש. טווח הנסיעה הרשמי של ה-U הוא 400 קילומטר ומשך הטעינה בעמדת DC (עמדה מהירה) הוא חצי שעה לטענת היצרנית.
אורה FUNKY CAT
בין יבואני הרכב שמיהרו להודיע שיש להם זיכיון של יצרנית סינית ביד, היה אפשר למצוא את מיצובישי, יונדאי ומרצדס שהודיעו שיש בידן זיכיון של ORA, מותג הרכב החשמלי של גרייט וול. אחד הדגמים המעניינים של ORA (ובתכלס גם אחד היחידים שיש להם היתר מכירה באירופה ובישראל) הוא ה-FUNKY CAT, או בתרגום חופשי "חתול מגניב". לפי תיאורי היצרנית, במדינות בהן השיווק החל, מדובר במכונית שתקבל חמש שנות אחריות בלתי מוגבלת ותציע מפרט "עשיר במיוחד". הנתונים הטכניים היבשים מדברים על טווח של 310 קילומטר בין טעינות ומהירות מירבית של 160 קמ"ש.
ליפמוטור T3
אופנוענים ישראלים כבר מכירים היטב את מטרו, ורוכשי המכוניות הפרטיות יכירו בקרוב, עם תחילת יבואם של צמד מותגים חדש: קארמה שמייצרת מכוניות ספורטיביות וליפמוטור שמתמחה במכוניות עממיות. הדגם הראשון שיחידות ראשונות ממנו כבר מופיעות ברישומי מדינת ישראל הוא ה–T3, מכונית עירונית חשמלית שמסוגלת לפי הצהרת ליפמוטור לנסוע לטווח של מעל 400 קילומטרים בין טעינות. באתר היצרנית מופיע אזכור נרחב לאביזרי בטיחות אקטיביים ול"גריל פרצוף מחייך". לצד אלה מדגישה היצרנית שלמרות שה-T3 אינה מכונית גדולה, היא כבר מצוידת ביכולת לקבל עדכוני OTA (עדכונים מהאוויר) וגם ב-15 חיישנים שמאפשרים נהיגה אוטונומית במהירות של עד 80 קמ"ש.
WM MOTORS W6
בין יבואני הרכב הוותיקים והמוכרים שתוצרתם גודשת את כבישי ישראל ניתן למצוא גם יבואני רכב פחות מוכרים כמו EV מוטורס מנתניה, שמייבאת לישראל כיום את המכוניות של JAC הסינית. ה-JAC הוא רק מותג אחד מתוך ההיצע של EV מוטורס שצפויה לייבא ארצה בעוד חודשים ספורים את המכוניות החשמליות של WM MOTOR הסינית. WM נוסדה בשנת 2015 על ידי בכיר לשעבר בג'ילי והדגם המעניין ביותר של היצרנית נושא את השם W6. ה-W6 (או בשמו המלא "וולטמייסטר W6") הוא רכב כביש שטח המצויד במנוע שמפיק, לפי היצרנית, 218 כוחות סוס ומסוגל לנסוע לטווח רשמי מרשים של 520 קילומטרים בין טעינות. לפי נתוני WM, ה-W6 משתרע על אורך של 4.63 מטרים ורוחב של 1.85 מטרים, כלומר גודלו מקביל פחות או יותר לגודלו של סקודה אניאק.