סגור

רוצים מכונית חדשה? חכו לשנה הבאה, בלי נדר

המחסור העולמי בשבבים והשבתות המפעלים בגלל הקורונה הביאו לכך שמי שמזמין היום מכונית חדשה עשוי לקבל אותה רק בעוד חצי שנה, אם לא מאוחר יותר. הלחץ גורר גם פתרונות יצירתיים, כמו סוכנים שמציעים ללקוחות להסתפק במכונית פחות משוכללת, או מאכערים שמבטיחים קידום בתור תמורת תשלום

זמן קצר לפני ראש השנה החליטה משפחת מלר מדרום הארץ להתחדש במכונית שעליה אם המשפחה חלמה זמן רב: טויוטה ראב 4 חדשה. המשפחה הגיעה אל סוכנות טויוטה ופתחה הזמנה לרכב הכביש שטח המבוקש. אבל במהלך תהליך פתיחת ההזמנה נדהמו בני המשפחה לגלות: בטויוטה מוכנים להבטיח שהמכונית תגיע לישראל במהלך החודשים הראשונים של השנה הבאה, אבל יותר מכך אין על מה להתחייב.
משפחת מלר לא לבד: משפחת עמית תכננה זמן רב לרכוש מיצובישי אאוטלנדר חדשה. באוגוסט האחרון הגיעה המשפחה למיצובישי רק כדי לגלות שבסוכנות מבטיחים רק שהמכונית תגיע בשנה הבאה. על יותר מכך אין ודאות.
2 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5. חלק מקוני הרכבים היום מסכימים למפרט נמוך יותר כדי להאיץ אספקה
(צילום: עמית שעל)
במשך החודשים האחרונים יבואני הרכב בישראל חווים מחסור ברכבים שמגיע רק כעת למלוא מימדיו - בגלל המחסום הכרונולוגי, כלומר המעבר בין השנה הקלנדרית 2021 לשנת 2022. כמובן, גם עד כה היו מחסורים במכוניות אבל כעת מדובר כבר בתופעה שזולגת לשנה הבאה.
מבדיקת "כלכליסט" עולה כי שורה ארוכה מאוד של דגמי מכוניות יגיעו ללקוחות רק בשנה הבאה: טסלה 3 לונג ריינג', ריינג' רובר, סוזוקי ג'ימני, מיצובישי אאוטלנדר, יונדאי איוניק 5, טויוטה ראב 4, קיה סלטוס, ב.מ.וו סדרה 4, סקודה קודיאק וסופרב, סובארו פורסטר, מאזדה, מאזדה CX 5 ופולקסווגן גולף. מבחינת היבואנים, המחסור ברכבים מהווה נקודה שעדיף כנראה לשמור הרחק מעיני הציבור, שמא זה יבחר לא להגיע מלכתחילה לאולם התצוגה. בפועל, לכל יבואני הרכב יש אינטרס שהלקוחות קודם כל יגיעו אל אולם התצוגה. לאחר מכן, מנגנון השכנוע והמכירה של יבואני הרכב כבר יעשה את שלו, כולל שכנוע של הלקוחות להמתין לעתים לא פחות מחצי שנה עד קבלת המפתח למכונית החדשה.
2 צפייה בגלריה
מבחן רכב מיצובישי אאוטלנדר
מבחן רכב מיצובישי אאוטלנדר
מיציבושי אאוטלנדר. יצרני מכוניות לוחצים להעלות מחיר
(צילום: עמית שעל)
הסיבה לניסיון של חלק מיבואני הרכב להתחמק ממתן תשובות ברורות על עיכובי האספקה ברורה: רק במהלך השבועיים האחרונים הודיעו כמה יצרני רכב גדולים על השבתת ייצור מוחלטת. שברולט, סובארו, פורד, טויוטה, פיאט, סוזוקי, אלה רק מקצת היצרנים שהשביתו לאחרונה מפעלים בגלל המחסור העולמי בשבבים.
אבל זה לא רק בגלל השבבים. חלק ממפעלי ייצור הרכב הושבתו בגלל הקורונה וכך גם חלק מהמפעלים שמספקים חלפים ליצרני הרכב. כשמפעלי חלפים הושבתו בגלל הקורונה - נוצרה "שרשרת תחלואה" של ענף הרכב העולמי. התוצאה הסופית היא זמני אספקה שנכון להיום מוערכים בחצי שנה בערך. להערכת גורמים בענף הרכב, היקף ההזמנות שנדחו לשנה הבאה מוערך ביותר מ־50 אלף מכוניות.

הצעות לשנמך את הרכב

אחת הנקודות הבעייתיות ביותר היא נושא המחיר. כיום, כאשר לקוח מזמין מכונית חדשה הוא חותם על טופס הזמנה שבו מצוין המחיר וגם מועד האספקה. אבל בימים אלה היבואנים מתמודדים בפעם הראשונה עם דחיית אספקות אי שם לתוך השנה הבאה, שנה שבה המחירים צפויים לעלות. "בעבר, תהליך של הזמנה של מכונית חדשה היה פשוט: לקוח נכנס, פותח הזמנה ואחרי חודש משלם ויוצא עם אוטו. עכשיו התהליך מחולק לארבעה שלבי מכירה", הסביר גורם בכיר בענף. "בשלב הראשון הלקוח מגיע לאולם ומקבל הזמנה עם מחיר ומועד אספקה משוער. אחר כך יש עוד שיחה, שבה צריך להסביר ללקוח אחרי כמה שבועות שמועד האספקה שלו אינו סופי. אחרי זה, כשיש מועד הגעה סופי של הרכב צריך להסביר ללקוח כמה עליו לשלם, ולפעמים המחיר שונה. רק בשלב הרביעי הלקוח מקבל רכב".
רוב יבואני הרכב עמם שוחחנו מדגישים כי מחירי ההזמנות שנפתחות השנה שמורים, אבל רובם גם מדגישים את עצם קיומו של סעיף בטפסי ההזמנה שבעבר כמעט ולא בא לידי שימוש. "בטפסי ההזמנה של רוב היבואנים יש סעיף שאומר שהיבואן יידע את הלקוח במצב בו יש תנודת מחיר של יותר מ־3%. המעבר לאספקות בשנה הבאה כנראה ידרוש הפעלה של הסעיף הזה. יצרני הרכב לוחצים על העלאות מחיר בגלל עלייה במחירי שינוע ימי, בגלל מחסור השבבים ובגלל מחסור קשה במכוניות", אמר גורם אחר בענף.
המחסור ברכבים בגלל מחסור השבבים יצר תופעה חדשה: הצעות לשנמך את הרכבים כדי לקבל אספקה מהירה יותר. "חלק גדול מאוד מהשבבים שהתעשייה העולמית מבוססת עליהם נמצאים במערכות מולטימדיה ובמערכות בטיחות", הסביר גורם בענף. "לכן, מטבע הדברים הרכבים שיותר זמינים לאספקה הם אלה שיש להם פחות מאפיינים יוקרתיים. אנחנו מציעים ללקוחות את האפשרות שיקחו מכונית במפרט נמוך יותר – וחלקם מסכימים".
יבואנים אחרים מספרים על לחץ מצד יצרני הרכב לשווק בישראל מכוניות באבזור חסר, כלומר ללא מערכות אקטיביות לשמירת מרחק או למניעת סטייה מנתיב.

שובם של המאכערים

ויש תופעה נוספת: "מאכערים" של הזמנות למכוניות חדשות. "נתקלנו כבר במקרים של ניסיונות להציע לאנשי מכירות מתנות וכסף כדי שהמכונית תגיע קודם", סיפר אחד היבואנים. "יש גם כל הזמן פינג פונג של רכבים במלאי. מנסים לשכנע את הלקוחות לקחת מכונית בצבע פחות נחשק או במפרט פחות שווה. כל הזמן בודקים אם יש לקוח שביטל". בנוסף לכך, רבים מהיבואנים מודים שקיימת כיום תופעה של "קבלני הזמנות" - לקוחות שצוברים הזמנות למכוניות חדשות ומוכרים אותן מתחת לשולחן. חלק מאותם אנשים מפרסמים את המכוניות ברשתות החברתיות, אולם כל היבואנים עמם שוחחנו אמרו כי לא ברור להם כיצד תופעה כזאת יכולה להתרחש. "המלאים של כל יבואן רכב עובדים לפי מחלקות האספקה. כאשר הזמנה נפתחת – הרכב נרשם על שם הלקוח במערכות של יבואן הרכב. לאחר מכן הלקוח מוזמן לשלם ואז הרכב נרשם גם ברישומים של המדינה. אם יש לקוח ששם מקדמה ורוצה להעביר את הזכויות על המכונית למישהו אחר, מן הסתם תמורת תשלום, אז אותו אחר ייפגע כי ברגע ששם חדש נכנס למערכת הוא מועבר באופן אוטומטי לסוף התור, ואז מועד האספקה של הרכב קופץ שוב".

“רוצים כאן ועכשיו”

בקרב מותגי היוקרה הבעיה קשה יותר: יבואני רכבי היוקרה שאליהם פנינו בשאלה מתי יסופקו הרכבים של לקוחותיהם בחרו לענות תשובות בסגנון: "אנו צוברים הזמנות לשנה הבאה", אך בפועל המצב בשוק היוקרה חמור יותר. הסיבה לכך היא שיש חלופות ושהכסף של הלקוחות מיועד לספק מאוויים מיידיים: "היו לנו לקוחות שביטלו הזמנות בגלל מועדי אספקה", סיפר ל”כלכליסט” גורם בסוכנות גדולה ליבוא של רכבי יוקרה בהרצליה. "הלקוחות של רכבי יוקרה הם לקוחות של פיצוי מיידי. הם מרגישים שאם הם לא טסו לחוץ לארץ אז מגיע להם אוטו. אם הרכב יגיע בשנה הבאה אז אולי הם כבר יטוסו לחוץ לארץ, ואולי יגיע שעון חדש שהם רוצים. אז ללקוחות יוקרה אי אפשר להגיד לא. אנחנו לא מוכרים כאן פרארי שיש לה רשימת המתנה מוצדקת אלא רכב שטח. הלקוחות רוצים כאן ועכשיו. בנוסף לכך, הלקוחות של רכבי יוקרה הרבה יותר פתוחים לאפשרות של יבוא אישי ויבוא מקביל. אי אפשר לומר ללקוח לחכות לשנה הבאה. מבחינתנו זו עסקה אבודה".