הונדה מהודו, טויוטה מאפריקה: לא תאמינו מהיכן הגיעו השנה מכוניות לישראל
הונדה מהודו, טויוטה מאפריקה: לא תאמינו מהיכן הגיעו השנה מכוניות לישראל
השנה הגיעו לראשונה מכוניות מדגמי הונדה סיטי ההודית וטויוטה TSAM דרבן מדרום אפריקה; זאת בזכות היבוא המקביל שמסוגל להביא דגמים שאינם בהכרח זמינים ליבואנים הישירים
שוק הרכב הישראלי נפתח ליבוא של מכוניות ממדינות שעד כה הישראלים לא חלמו לקבל מהן רכבים. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שיבואני הרכב הוותיקים (כלומר הישירים) מייבאים ארצה מכוניות ממפעלים ספציפיים שממוקמים ביפן, באירופה, בדרום קוריאה ובארצות הברית – אבל ביבוא מקביל, הסחורה מגיעה דרך סוכנים בחו"ל, ופה מדובר בדגמים ובמפרטים שאינם בהכרח זמינים ליבואני הרכב הישירים, בין אם מבחירה ובין אם מחוסר יכולת מול היצרן.
לדוגמה, מרישומי היבוא החצי-שנתיים של ישראל שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שהשנה הגיעו ארצה לראשונה מכוניות מתוצרת הונדה טפוקארה, או "הונדה הודו". המכוניות המדוברות הן מדגם הונדה סיטי שהגיעו ארצה ביבוא מקביל. הונדה סיטי, שמעולם לא יובאה על ידי חברת מאיר, יבואנית הונדה הישירה, היא מכונית משפחתית עממית אשר מצוידת במנוע בנפח 1.5 ליטרים.
לצד הונדה ההודית, מופיעים ברישומי ישראל רכבים מתוצרת טויוטה TSAM דרבן, כלומר טויוטה דרום אפריקה. כיום הטנדרים של טויוטה מיוצרים בכל העולם, ובשעה שדגם טויוטה היילקס מגיע לישראל ביבוא ישיר מתאילנד, ביבוא עקיף מגיעים היילקסים דווקא מדרום אפריקה. טויוטות אלו מצטרפות לרכב נוסף אשר נרשם בישראל השנה בייצור דרום-אפריקאי: פורד ריינג'ר, המיובא ארצה על ידי גזפרו.
בפועל מותר לייבא לישראל מכוניות אשר עומדות בכללי תקינה (כלומר חוקים ותקנות בנושא בטיחות ואיכות סביבה) של ארצות הברית, אירופה וקנדה, ומכונית שמיוצרת בכל מקום בעולם אשר עומדת בכללים אלו יכולה להיות מיובאת לישראל כדת וכדין, כלומר מכונית שמיוצרת למשל בדרום אפריקה ומיועדת למכירה בקנדה מותרת ליבוא לישראל.
לפעמים ההחלטה לייצר רכב דווקא במדינה ספציפית נובעת משיקולי יצרן שמקבל למשל תמריצים מממשלות. לדוגמה האמר h3 ששווק מחוץ לארצות הברית יוצר בזמנו דווקא בפורט אליזבת שבדרום אפריקה, ואילו דאצ'יה מייצרת רכבים במרוקו. וכך עשוי להיווצר מצב שיבואן ישיר רוכש רכבים שמיוצרים במפעל באירופה, אך דילר באירופה, שממנו קונים סוכני יבוא מקביל ישראלים, קונה מכוניות דומות שיוצרו למשל במדינה שלישית. כך נוצרו במהלך החודשים האחרונים כמה הזדמנויות מעניינות ליבוא של מכוניות ממדינות שיבואני הרכב הישירים מעולם לא ניצלו, מבחירה או מכורח.
יש להדגיש כי מכוניות שמגיעות ממפעלים באפריקה אינן בהכרח יותר זולות או יותר טובות, הן פשוט יותר זמינות למי שיכול לשים עליהן יד אצל דילרים בחו"ל.