"אם הפוליטיקאים לא ילחמו בחדירת היצרניות הסיניות לאירופה יתרחש קרב נורא"
"אם הפוליטיקאים לא ילחמו בחדירת היצרניות הסיניות לאירופה יתרחש קרב נורא"
קרלוס טווארס, מנכ"ל אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם סטלאנטיס, יצא בתערוכת CES במתקפה חריפה על יצרניות הרכב הסיניות. הוא איים לצאת למלחמה נגדן "אם השוק האירופי יישאר פתוח מבחינת יבוא", ורמז לסנקציות רחבות היקף על כל "שרשרת הערך": מחברות ספנות שמובילות כלי רכב סיניים ועד יצרניות שבבים
"אם הפוליטיקאים באירופה לא ימצאו דרך להילחם בחדירה של המותגים הסינים ליבשת יתרחש קרב נורא", כך הזהיר בתערוכת CES המתקיימת בלאס וגאס קרלוס טווארס, מנכ"ל סטלאנטיס, הנחשבת לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם ומחזיקה, בין היתר בפיג'ו ובפיאט.
לדברי טווארס, "חדירה מאסיבית של רכבים סינים פירושה צמצום של ייצור כלי הרכב באירופה". כלומר, עשויה לבוא לידי ביטוי בפיטורים מאסיביים. טווארס הזהיר כי "אם השוק האירופי ישאר פתוח מבחינת יבוא לא תהיה לנו ברירה, אלא להילחם בסינים לאורך כל שרשרת הערך האוטומוטיבית".
בתרגום פשוט - מלחמה לאורך "כל שרשרת הערך" פירושה הטלת סנקציות נגד יצרני הרכב הסינים לא רק ברמת סוכנויות הרכב, שעליהן ייאסר למכור כלי רכב סינים, אלא גם בסנקציות אפשריות שיוטלו על חברות ספנות, יצרניות שבבים, יצרניות סוללות וכל היבט נוסף הנוגע לאספקה של כלי רכב מסין, החל בהלוואות וכלה בטעינת כלי רכב חשמליים.
דבריו החריפים של טאוורס נאמרו לאחר תקופה ארוכה, שבה ראשי תעשיית הרכב נמנעו מלתקוף את יצרני הרכב הסינים, המאיימים על ההגמוניה של יצרני הרכב האירופים ביבשת.
למתקפה שלו, שמן הסתם תוזמנה היטב לתערוכה רבת המשתתפים, יש משמעות כבדה, וכאשר המנכ"ל של אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם המעסיקה גם עשרות אלפי עובדים, משמיע איומים - ראשי מדינות מקשיבים.
בל נטעה: דברי טווארס אינם בגדר איומי סרק: על מכוניות סיניות שנכנסות לאירופה לא מוטל כיום מס קנייה, והיצרניות הסיניות שוטפות את אירופה: BYD, WEY, לינק אנד קו וניאו הסיניות כבר משווקות מכוניות ביבשת.
זיקר הודיעה במהלך התערוכה בלאס וגאס שתיכנס בקרוב לאירופה בהיקף משמעותי, ויצרניות הרכב האירופיות מודאגות מן המהלך. במידה והיצרניות הסיניות אכן ימצאו את עצמן נדחקות מאירופה, לדבר עשויה להיות השפעה משמעותית עבור שוק הרכב הישראלי.
ראשית, כדי לשווק בישראל מכוניות בהיקף משמעותי יצרניות הרכב הסיניות מחויבות לעמוד בכללי התקינה האירופית. אם יצרן סיני לא יתאים דגמים עתידיים שלו לשיווק באירופה, הם לא יוכלו להימכר בישראל בהיקף נאה. אך מעבר לכך- אם הסינים ימצאו עצמם מתמודדים עם מצב שבו אירופה היא פחות רווחית עבורם, הם ימקדו את תשומת לבם בשווקים אחרים, גם בשווקים קטנים דוגמת ישראל.