האם נהגים ישראלים מעדיפים רכבים תוצרת סין?
האם נהגים ישראלים מעדיפים רכבים תוצרת סין?
לפי איגוד יבואני הרכב, בחודשיים הראשונים של השנה יובאו לישראל 12,831 מכוניות תוצרת סין. אחריה מככבת קוריאה עם 12,774 מכוניות מתוצרתה ובמקום השלישי מכוניות מתוצרת יפן. האם זו תחילתה של מגמה?
סין היא המדינה שייצאה הכי הרבה מכוניות לישראל במהלך החודשיים הראשונים של 2023, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב אשר מסכמים את המסירות בחודשים ינואר-פברואר. לפי הנתונים, יובאו מתחילת השנה 12,831 מכוניות שיוצרו בסין. אחריה 12,774 מכוניות חדשות שיוצרו בקוריאה.
לשם השוואה, בשנה שעברה קוריאה היתה מלכת המכירות בחודשיים הראשונים של השנה עם 17,439 מכוניות חדשות ואילו סין ייצאה לישראל בחודשיים הראשונים של השנה שעברה רק 2,339 מכוניות. במקום השלישי בטבלת המסירות מבחינת מדינת ייצור נמצאת יפן – עם 11,212 מכוניות שיוצאו לישראל מתחילת השנה.
עם זאת, לפני פתיחת השמפניות בשגרירות סין יש להבין: הסיבות להובלה של סין מבחינת היקף היצוא לישראל הן לפחות בחלקן טכניות. ראשית: יצרני הרכב הסינים אינם מייצרים כיום כמעט בכלל מחוץ לסין, כלומר תוצרת של ג'ילי, BYD ודומותיהן מגיעה ארצה רק ממפעלים בסין. זאת לעומת יצרנים אחרים שמייצרים מחוץ למדינת הבסיס שלהם – למשל יונדאי שמייצרת גם בתורכיה או טויוטה שמייצרת גם בצרפת. מעבר לכך, בל נשכח שחלק ניכר מן היצוא של טסלה לישראל מגיע ממפעל הממוקם בסין.
מבחינת חלוקה למותגים, יונדאי היא מובילת השוק בחודשיים הראשונים של השנה עם 12,935 מכוניות. במקום השני נמצאת קיה עם 8,264 מסירות ואילו במקום השלישי נמצאת מאזדה עם 6,284 מסירות. עוד תופעה תמוהה שעולה מן הדו"ח ונבדקה מול איגוד יבואני הרכב נוגעת למסירות טסלה: היצרנית מסרה בישראל השנה שלוש מכוניות בלבד. הדבר נובע ככל הנראה מכך שמכוניות רבות שוחררו מהמכס בדצמבר והמכוניות אשר נמכרו לאחר ההוזלות טרם נמסרו ללקוחות.