סגור
 JAC
JAC. יובאה עד כה על ידי EV MOTORS (צילום: יצרן)

מיבוא מקביל לישיר: אוטומקס תייבא רכבים סינים לישראל

 אוטומקס תקבל זיכיון לייבא ישירות את הרכב החשמלי של JAC הסינית. היצע הגרסאות הראשוני צפוי לכלול את e30x, דגם שלא יובא לישראל ואת ESJ

אוטומקס תייבא לישראל בקרוב מכוניות חשמליות סיניות של JAC, כך מודיעה החברה. יצוין כי כיום זיכיון היבוא של JAC לישראל נמצא בידי חברת EV MOTORS ואולם – כפי שנחשף ב"כלכליסט", EM MOTORS הפסיקה לייבא לישראל את המכוניות של JAC לפני מספר חודשים.
לפי רישומים מוקדמים שהוגשו למשרד התחבורה, היצע הגרסאות הראשוני של אוטומקס צפוי לכלול את e30x של JAC, דגם שלא יובא לישראל יל ידי EV MOTORS כמו גם את ה-ESJ של JAC. לפי דיווחי אוטומקס היבוא יבוצע באמצעות חברת בת בבעלות מלאה של החברה, ומשך הזיכיון יהיה לשלוש שנים. לצד אלה, כך טוענים גורמים המקורבים לחברה נערכת אוטומקס לייבוא של מכונית חשמלית סינית נוספת של יצרנית ששמה YUDO. כאמור - המכוניות החשמליות של JAC יובאו עד כה על ידי EV MOTORS, שאיבדה במהלך החודשים האחרונים מספר מותגי רכב, החל בלוטוס וכלה ביצרנית המוניות LEVC. כפי שפורסם ב"כלכליסט" החברה מחזיקה גם בזיכיון היבוא של WM MOTOR הסינית, אך חברה זו, על פי פרסומים בסין, נקלעה לקשיים ואינה מייצרת כיום מכוניות.
אוטומקס היא יבואנית העוסקת כיום ביבוא עקיף. כיום מכוניות חדשות מיובאות לישראל במספר אופנים: יבוא ישיר, כלומר יבואן הרכב רוכש את המכוניות ישירות מן היצרן, יבוא עקיף, כלומר היבואן הישראלי רוכש את המכוניות מסוכן בחוץ לארץ - ויבוא זעיר, כלומר יבוא בהיקף מצומצם מאוד ללקוחות פרטיים, בדרך כלל של רכבי יוקרה. עד כה, למרות מספר ניסיונות לייבא ארצה מכוניות כולל מכוניות מתוצרת רוסיה, לא הצליחה אוטומקס להשיג זיכיון ליבוא ישיר.
המהלך של אוטומקס הוא מהלך מעניין שמעיד יותר מכל על מעמדו של שוק היבוא העקיף, שהיה בשעתו ההבטחה הגדולה של משרד התחבורה, שנועדה להבטיח תחרות וירידת מחירים בענף הרכב. לפי דיווחיה של אוטומקס עצמה, היא יבואנית של עשרות מותגים ביבוא עקיף, מפולקסווגן ועד ליפמוטור ומיצובישי, אך בסופו של דבר החברה בוחרת לעבור לתחום היבוא הישיר. רשימת הזיכיונות של אוטומקס כוללת גם זיכיונות לייבא ביבוא עקיף מכוניות חשמליות סיניות, כך ככל הנראה שיעור הריווחיות ברכבים אלה ביבוא עקיף נמוך - מה שדורש "הליכה אל המקור".
יצוין כי המותג החדש של אוטומקס (וככל הנראה גם המותג הנוסף שמיועד להגיע לישראל) וגם המותג שהחברה מערכת לייבא אינם נחשבים למותגים סינים אשר שייכים לרשימת הדגמים המובילים בישראל, ואינם מצטיינים בטווח נסיעה חריג או בביצועים וטכנולוגיה מיוחדת - אלא בהיותם מותגי רכב עממיים. מכיוון שכך, סביר להניח שאוטומקס תשתמש בסוכנויותיה הקיימות כדי להציע את הרכבים החשמליים במחירים יחסית זולים ביחס למחירים שגובים כיום יבואני הרכב הגדולים.
מחברת אי.וי מוטורס נמסר: אי.וי מוטורס היא היבואן הרשמי של JAC בישראל (במקום הבלעדי).