סגור
עמדות טעינה

הצעת חוק: חניה ליד עמדות טעינה - למכוניות חשמליות בלבד; הערכות: הקנס - 500 שקל

ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק שלפיה תיאסר חניית רכבים רגילים ליד עמדות הטעינה; עם זאת בשלב זה לא ברור מי יהיה אמון על האכיפה וכיצד היא תתבצע

עמדות הטעינה לרכבים חשמליים ברחבי הארץ יסומנו כמקום חניה לרכבים חשמליים בלבד, ותיאסר בהם חניה של רכבים רגילים - כך נקבע בהצעת חוק שהגיש ח"כ ארז מלול (ש"ס) שאושרה היום בוועדת השרים לענייני חקיקה.
במהלך החקיקה בוועדת הכלכלה ייקבע סעיף שלפיו רכב רגיל שיחנה בעמדת טעינה יקבל קנס שלפי ההערכות יעמוד על 500 שקל.
הצעת החוק תועלה ביום רביעי הקרוב להצבעה בקריאה טרומית וצפויה להתקבל. המשך החקיקה מותנה בתיאום עם משרדי התחבורה והאוצר שתומכים בהצעת החוק.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בינואר-מאי נמסרו בישראל 24,001 מכוניות חשמליות; ההערכות הן כי כ־50 אלף מכוניות חשמליות יעלו השנה על הכבישים בארץ. לשם השוואה, בשנה שעברה נמסרו בישראל 27,671 מכוניות חשמליות.
בעלי מכוניות חשמליות יכולים לטעון אותן באמצעות עמדות טעינה ביתיות או ציבוריות. לפי פרסומי משרד האנרגיה, מספר העמדות הציבוריות אשר הוקמו או נמצאות בשלבי הקמה בסיוע המשרד עומד על מעל 500. עמדות אלה הן הבסיס להצעת החוק, אך עם זאת בשלב זה לא ברור מי יהיה אמון על מלאכת האכיפה וכיצד היא תתבצע.
מלול ציין כי "נכון ל-2023 אין ברחבי הארץ מספיק עמדות טעינה ציבוריות והדבר מהווה חסם לרכישת כלי רכב חשמליים. גם מעט העמדות שקיימות לא מאפשרות שימוש יעיל מפני שרבות מהן נחסמות על ידי כלי רכב שאינם נטענים, שכן הממשלה והרשויות המקומיות עדיין לא הסדירו חניה ושימוש בעמדות טעינה ציבוריות. כפי שמוכיחה לנו החניה המופקרת של נהגים בחניות נכים, וגם כפי שעולה מתלונות אודות חסימות של עמדות טעינה ברחבי העולם - הפתרון הנדרש הוא הצבת תמרור שמסמן את מקום החניה לרכב חשמלי בלבד, לצד מדיניות אכיפה נוקשה של המשטרה ושל רשויות מקומיות".