האם תסכימו לרכוש אלפא רומיאו ב-20% הנחה רק עם סמל של דודג'?
האם תסכימו לרכוש אלפא רומיאו ב-20% הנחה רק עם סמל של דודג'?
אחד הקרבות השיווקיים המעניינים של שוק היוקרה ב-2023: דודג' הורנט החדשה היא בעצם אלפא רומיאו טונאלה, רק זולה משמעותית. אם היצרן לא יאפשר יבוא סדיר שלה לארץ, מדובר בלהיט פוטנציאלי ליבוא המקביל
האדסון הורנט היתה מכונית סדאן אמריקאית מיתולוגית משנות ה-50, שכיכבה גם על המסלולים, וזכתה לקאמבק קולנועי בסרט "מכוניות" של דיסני ופיקסאר מ-2006, שהכניס אותו לתודעה גם של הנכדים של מי שהכירו אותו כשהיה חדש. עכשיו עומד השם הורנט לבלבל את שניהם.
שיעור היסטוריה קצר בתולדות תעשיית הרכב. האדסון נבלעה באמריקן מוטורס, שנרכשה בידי קרייזלר, שהתמזגה עם פיאט, שהביאה עמה כנדוניה את אלפא רומיאו שרכשה בשנות ה-80. וכך זכתה השבוע חטיבת דודג' של קרייזלר לשלוף את השם הורנט מהמחסן ולהצמיד אותו לאחוריים של לא פחות מאלפא רומיאו חדשה, מה שהיה נראה בשעתו כמו חומר לפרק ב"אזור הדמדומים".
רק שכעת מדובר בכלל בפרק מ"הישרדות". אלפא רומיאו ודודג' הן כיום שניים מ-14 מותגים של קבוצת הרכב סטלנטיס, שהוקמה בעקבות מיזוג נוסף, של פיאט-קרייזלר ופיג'ו-סיטרואן-אופל. כל אחד מהמותגים, שחלקם בכלל מתחרים זה בזה באותם פלחי שוק, קיבל יעד להגיע לרווחיות עד 2030, או שיצטרף להאדסון במוזאון.
בתחילת השנה הוצגה האלפא טונאלה, שכבר הספיקה מאז להגיע לישראל, וכעת הושקה ההורנט, שתיבנה לצדה באותו פס ייצור בנאפולי. הורנט 2022 היא ג'יפון שמתחרה בב-מ-וו X1, אאודי X3, מרצדס GLA, וולוו XC40, קופרה פורמנטור ושאר רכבי הפנאי היוקרתיים היקרים פחות.
שתי המכוניות זהות כמעט לחלוטין, מלבד בחרטום ושינויים קלים בסביבת הנהג ובבחירת הצבעים והחומרים. גם האבזור דומה. אבל במסגרת התאמה של כל אחת לשוק היעד שלה, הגרסאות הבסיסיות של האלפא מגיעות עם מנוע 1,500 סמ"ק היברידי מתון (130 או 160 כ"ס) והגרסה הבסיסית של הדודג' עם מנוע 2,000 סמ"ק (265 כ"ס), שיוצע באלפא גם בצפון אמריקה, אבל לא באירופה. הדודג' הושקה מראש גם בגרסה היברידית נטענת עם 285 כ"ס, שתגיע בהמשך גם לאלפא. לאחות האמריקאית, שצריכה לשמור על תדמית השרירים של המותג, היה בגרסה ההיברידית גם מצב "כוח", שמוסיף 25 כ"ס למשך 15 שניות, שעוד לא ברור אם תוצע גם בטונאלה. ותהיה לה גם גרסת GLH ספורטיבית מאוד באופייה, ראשי תיבות של Goes Like Hell.
אז ההורנט היא חדשות טובות לדודג', אבל כאב ראש גדול לסמלת, יבואנית מותגי פיאט-קרייזלר לישראל. הטונאלה הושקה בארץ בחודש שעבר, במחיר בסיסי של 230 אלף שקל, אבל עוד לא ברור אם סמלת תזכה למכור גם את ההורנט. אף אחד מדגמי המכוניות הפרטים של דודג' לא נמכר כיום בארץ או באירופה. יש גם לא מעט דגמי ג'יפ כאלה, שמגיעים לארץ בערוצי היבוא המקביל והזעיר, כמו גרנד צ'ירוקי 6 מושבים וג'יפ רנגלר היברידי נטען. למעשה מתחילת השנה מכרה סמלת כ-2,000 דגמי ג'יפ, לעומת כ-800 בערוצי היבוא המקביל.
עד היום יבוא דגמי דודג' שלא ביבוא סדיר לא היה נפוץ, אבל להורנט יש פוטנציאל לשנות את זה בגלל התמחור שלו. בשוק האמריקאי המכוניות זולות יותר מאשר באירופה, והיצרנים מתמחרים אותן בהתאם. בדרך כלל זה לא יוצר להם בעיות גדולות כי הבדלי התקינה מונעים מכירה באירופה של דגמים המיועדים לארצות הברית ולקנדה.
בגלל לחצים פוליטיים מוושינגטון, ישראל היא אחד השווקים היחידים בעולם שבהם מוכרות על ידי משרד התחבורה המקומי שתי שיטות התקינה. וכאן הבדלי התמחור יוצרים הרבה עניין. הורנט 2 ליטר בסיסי יימכר בצפון אמריקה ב-30 אלף דולר. טונאלה 1.5 ליטר בסיסי נמכר באירופה ב-35 אלף יורו. הגרסה הנטענת עולה בארצות הברית 40 אלף דולר, ואף שמחירה באירופה טרם נחשף, הפער לפחות יישמר.
טונאלה בסיסית עם מנוע הבנזין החלש, שלא ממש הולם אותה, עולה בישראל החל מ-230 אלף שקל. היבוא המקביל, שהתמחור שלו ממש לא נשלט בידי היצרן, עשוי להימכר כאן עם מנוע חזק בהרבה בכ-200 אלף שקל.
הבדלי מחירים בדגמי ג'יפ שמגיעים ביבוא מקביל מארצות הברית כבר אילצו את סמלת, סביר שבסיוע קרייזלר, להוריד מחירים. אבל אלפא טונאלה ממוצבת מראש בשוק היוקרה, ולא סביר שאלפא תסכים להציע אותה במחיר של טויוטה ראב4. האם זה יאלץ את סמלת וקרייזלר להשיק כאן בעצמן את דגמי דודג'? ואיזה עוד הזדמנויות צרכניות ייצרו כאן הדגמים הבאים של קבוצת סטלנטיס?