סגור

האיחוד האירופי יציג תקנות שיחסלו ייצור של מכוניות מזהמות ב-2035

התוכנית הסביבתית שתוצג השבוע באיחוד תקיף היבטים רבים, כאשר בענף הרכב העולמי ייקבעו שתי מדרגות חדשות לממוצע פליטת מזהמים של רכבים - עד איפוס הפליטות. התקנות ימנעו מיצרני רכב למכור רכבים מזהמים לצד רכבים נקיים, כנהוג כיום

האיחוד האירופי נערך להצגת תוכנית סביבתית חדשה שתעצור את יצרני הרכב הגדולים מלמכור מכוניות מזהמות אחרי שנת 2035.


התוכנית תוצג ביום רביעי הקרוב, והיא כוללת התייחסות להיבטים רגולטוריים רבים שנוגעים לאיכות הסביבה. החל ממיסוי חברות לפי זיהום, וכלה בקביעת סטנדרט מיחזור למוצרים (כמה אחוזים מכל מוצר שישווק באירופה יהיה ניתן למיחזור).
ואולם, אחד ההיבטים החשובים ביותר מבחינת ענף הרכב העולמי הוא קביעת שתי מדרגות עיקריות לממוצע פליטת מזהמים של רכבים.

1 צפייה בגלריה
אגזוז של רכב עם עשן זיהום רכב
אגזוז של רכב עם עשן זיהום רכב
אגזוז של רכב מזהם
(צילום: שאטרסטוק)

המדרגה הראשונה, שתיכנס לתוקף בשנת 2030, תדרוש מיצרני הרכב להוריד את שיעור פליטת המזהמים הממוצע לרכב ב-65% ביחס לממוצע כיום (95 גרם לקילומטר), ואילו בשנת 2035 תיכנס המדרגה השנייה - שבה יותר שיעור פליטת מזהמים של אפס אחוזים - כלומר או רכב חשמלי או רכב אשר מונע במימן.
יש להדגיש כי הנתון אשר האיחוד האירופי דורש כיום הוא נתון של ממוצע פליטות מזהמים, כלומר ציון ממוצע של כל המכוניות אשר משווקות על ידי יצרן רכב. כך לדוגמה יכול יצרן רכב למכור רכב מזהם ולצדו רכב נקי - כאשר שיעור פליטת המזהמים הממוצע הוא בעצם שילוב של הנתונים של שני הרכבים.
עם כניסת התוכנית לתוקף, משנת 2035 יצרני הרכב הגדולים לא יוכלו עוד לנקוט שיטה זו.