משרד התחבורה: אופנועים יוכלו לנסוע בנת"צים של מעל 50 קמ"ש, בנתיב הימני
משרד התחבורה: אופנועים יוכלו לנסוע בנת"צים של מעל 50 קמ"ש, בנתיב הימני
לפי מסמכים שהופצו לרשויות המקומיות, הוסדרו הכללים שיאפשר נסיעת אופנועים בנתיבי תחב"צ. עוד נכתב שההסדר "מעלה סיכון לתאונות עם הולכי רגל, יש לוודא שכל החציות מבוקרות באמצעות רמזורים"
בשורות טובות לרוכבי הדו-גלגלי: מדינת ישראל מציגה לראשונה כללים מסודרים לשילוב של רכיבת אופנוענים בנתיבי תחבורה ציבורית. כך עולה ממסמכי משרד התחבורה שהופצו ברשויות מקומיות, כדי לסייע להן להפחית את הגודש בכבישים באמצעות העברה של רוכבי הדו גלגלי לנת"ץ.
על פניו, רכיבה של אופנוענים ורוכבי קטנועים בנתיבי התחבורה הציבורית היא הגיונית: רוכבי דו-גלגלי תורמים להפחתה בפקקים ומן הראוי שיזכו לרכב בנתיב פנוי יחסית. אבל דווקא נושא הרכיבה בנתיבים ציבוריים נחשב טעון: המדינה פעלה כדי לקדם את הנושא, ואף ערכה ניסוי בתל אביב שבסופו הכריז שר התחבורה דאז ישראל כץ, כי רכיבת אופנוענים בנת"ץ תורמת להפחתת עומסים. אך בפועל הותירה המדינה את ההחלטה האם להתיר את הרכיבה בנת"ץ בידי הרשויות המקומיות – והסתפקה בהצגת שלט חדש שמאפשר רכיבת אופנועים בנת"ץ ויכול לשמש את הרשויות המקומיות, אם אכן ירצו לאפשר את הרכיבה.
המסמכים של משרד התחבורה שחוברו על ידי אשד ניהול והנדסה, מפרטים לראשונה את הכללים אשר מסבירים לרשויות המקומיות כיצד לשלב את הרכבים הדו-גלגליים בנתיבי תחבורה ציבורית "להקלת המצב בתקופה הארוכה הצפויה של השלמת פער התשתיות של ישראל". לפיהם נקבע כי זמני הנסיעה של אופנוענים שישתמשו בנת"ץ יתקצרו, היקף התאונות בהן מעורבים אופנועים אינו צפוי לעלות וזמני נסיעת האוטובוסים לא יושפעו. בין היתר קובע המסמך כי בלונדון, ברמינגהם, וינה, מדריד וערים נוספות מותר לרוכבי דו-גלגלי לרכב בנת"ץ.
לפי עיקרי המסמך, כל רשות מקומית שתהיה מעוניינת לאפשר לאופנועים וקטנועים לנסוע בנת"ץ כדי להוריד את היקף הגודש, נדרשת לוודא כי הנת"צים בהם יורשו האופנועים והקטנועים לנסוע יהיו כאלה שהמהירות המותרת בהם היא מעל 50 קמ"ש. הנת"ץ יהיה בצידו הימני של כביש בו נוסעות מעל 500 מכוניות בשעה (כלומר כביש עמוס). עוד נקבע כי רשויות מקומיות שיחפצו לאפשר רכיבה בנת"ץ בהתאם לכללים, יידרשו למיפוי של נתיבי התחבורה בשטחן, להגיש את המסמכים למשרד התחבורה ולקבל אישור ברשות התמרור המרכזית.
לצד ההמלצה היכן כן ניתן לאפשר רכיבה בנת"ץ, מפרט המסמך גם היכן הרכיבה לא תותר בנת"ץ: צירי רכבת קלה, קטעי דרך בהם מופיע תמרור תחבורה ציבורית בו מופיע אוטובוס צהוב, במסלול ייעודי רק לתחבורה ציבורית (מת"ץ), ובנת"ץ שבצידו השמאלי של הכביש, במקום בצידו הימני.
נקודות מעניינות נוספות שעולות מהמסמך נוגעות להיבטי בטיחות. כך לדוגמה מציין משרד התחבורה כי "ההסדר עשוי להגביר את הסיכון לתאונות בין אופנועים והולכי רגל. לכן, יש לוודא שלאורך הציר עם הנת"צ כל חציות הולכי הרגל מבוקרות באמצעות רמזורים, וכי ההתנהגויות של חציות הולכי הרגל במקומות הלא מוסדרים אינן נפוצות לאורך הציר".
רשויות שיבחרו לאפשר רכיבה בנת"ץ בשטחן יידרשו לבצע מעקב אחר התנועה בנת"צים, כדי לבדוק במשך שנה את היקף תנועת האופנועים והקטנועים בהם, ובמקביל לבדוק האם האוטובוסים אינם מתעכבים. המעקב יבוצע באמצעות מצלמות וידאו, לפי לשון המסמך.