בלעדיהאם משרד התחבורה בדרך להגביל את יבוא הרכבים הסיניים?
בלעדי
האם משרד התחבורה בדרך להגביל את יבוא הרכבים הסיניים?
ל"כלכליסט" נודע כי משרד התחבורה בוחן את האפשרות שלא להאריך את נוהל "סדרה קטנה", המאפשר לייבא כל שנה מספר מצומצם של רכבים מסין שאינם נושאים תקינה אירופית, בכלל זה JAC, ליפמוטור ועוד. נוסף על הפגיעה בדגמים הקיימים, ביטול הנוהל עלול למנוע כניסה של שחקנים חדשים
האם משרד התחבורה ישים ברקס לאחד מאפיקי יבוא הרכב מסין? ל"כלכליסט" נודע כי לאחרונה החלה במשרד התחבורה בדיקה של נושא הארכת היתרי היבוא לרכבים סיניים שאינם נושאים תקינה אירופית.
כיום הרכבים שמיובאים לישראל חייבים לעמוד בתקינה שמקובלת באירופה, בארה"ב או בקנדה. אולם כאשר יצרני הרכב הסיניים החלו לחדור לישראל לפני כארבע שנים הוחלט במשרד התחבורה לאפשר יבוא בהיקף מוגבל של מכוניות מסין במסגרת נוהל שנקרא "סדרה קטנה" (Small Series), המאפשר לייבא עד 400 יחידות בשנה מכל דגם בתקינה מקלה. ישנם מספר דגמים סיניים חשמליים שאין להם עדיין תקינה אירופית, ולכן הם מיובאים לישראל במסגרת Small Series - החל במכוניות של JAC וכלה במכוניות של ליפמוטור.
ההיתר המיוחד לייבא ארצה מכוניות במסגרת Small Series נקבע לראשונה בשנת 2019, ואמור להיות בתוקף עד סוף השנה הנוכחית. אולם כיום לחלק ניכר מיצרני הרכב הסיניים, בכלל זה ORA, BYD ועוד, כבר יש תקינה אירופית בכל מקרה.
עם זאת ביטול ה-Small Series עלול למנוע כניסה של שחקנים חדשים שעוד אין להם את התקינה, ולפגוע בפעילות יבואני רכבים סיניים שמעוניינים להמשיך ולשווק בישראל מכוניות שאין להן תקינה אירופית. ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד בוחן את הארכת התוקף בימים אלו".