בהשקעה הגדולה בתולדותיה: פורד תקים שני מפעלי רכב חשמלי
בהשקעה הגדולה בתולדותיה: פורד תקים שני מפעלי רכב חשמלי
יצרנית הרכב האמריקאית תשקיע 7 מיליארד דולר בהקמת מפעל לרכב חשמלי בטנסי ועוד 4.4 מיליארד דולר בהקמת מפעל לסוללות בקנטאקי, שיוקם ביחד עם חברה דרום קוריאנית. מדובר בהשקעה הגדולה בתולדות פורד, מאז היווסדה לפני 118 שנים
פורד נערכת להקמת שני מפעלי רכב חדשים, או "מגה קמפוסים" כפי שהיצרנית מכנה את צמד הפרויקטים. לפי פורד, היקף ההשקעה במפעל הרכב הוא 7 מיליארד דולר ואילו ההשקעה במפעל הסוללות היא 4.4 מיליארד דולר. מפעל הסוללות ומפעל הרכב צפויים לייצר 11 אלף משרות חדשות. ההשקעה בצמד המפעלים נחשבת לגדולה ביותר בתולדות פורד מאז הקמת החברה לפני 118 שנים.
לפי פורד, המפעלים יוקמו בטנסי ובקנטאקי, הצהרה מפתיעה לנוכח העובדה שפורד ארה"ב מזוהה יותר מכל עם אזור דירבורן מישיגן, שם שוכן מטה החברה וגם ניתן היה לצפות כי פורד תמקד את עיקר מתקני המו"פ שלה. אבל הממשל האמריקאי מעדיף מסיבות ברורות לתגמל יצרני רכב שמשקיעים במדינות דרום ארה"ב כדי לתמרץ תעסוקה של אוכלוסיות חלשות. מסיבה זו ניתן למצוא במדינות הדרום גם מפעלים של פולקסווגן וגם של ב.מ.וו.
לפי פורד, המפעל הראשון שיוקם מצפון מזרח לממפיס צפוי להיקרא BLUE OVAL CITY, שם שמהווה כמובן מחווה לסמלה הכחול האובאלי של היצרנית שנושא מהיום הראשון את שמו של הנרי פורד. התפיסה לפיה מפעל מוגדר כעיר בפני עצמה אינה חדשה בעולם, אבל חדשה בארה"ב: ביפן קיימת עיר קטנה ששמה הוא פשוט "טויוטה סיטי" – כלומר העיר של טויוטה, עיר שבה גרים עובדי טויוטה ובני משפחותיהם. במפעל פורד הסמוך לממפיס צפויים לעבוד כ-6,000 עובדים שירכיבו טנדרים חשמליים עבור פורד החל משנת 2025. המפעל ישתרע על שטח של 3,600 אייקר, כלומר גודלו צפוי להיות פי 3 מקומפלקס הייצור הנוכחי של פורד במישיגן.
לצד המפעל הראשון יוקם גם מפעל סוללות מדרום ללואיוויל קנטאקי, במסגרת שיתוף פעולה בין פורד ובין INNOVATION SK הדרום קוריאנית. במפעל זה, שצפוי להיפתח בשני שלבים בשנים 2025 ו-2026 יועסקו כ-5,000 עובדים.
הודעתה של פורד על ההשקעה במפעלים החדשים נמסרת זמן לא רב לאחר מינויו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב, מינוי אשר מלווה בשפע של הצהרות אודות אימוץ מדיניות השקעה ברכב חשמלי. כיום ארה"ב נחשבת מפגרת יחסית בתחום זה ובפועל השאלה האם להשקיע ברכב חשמלי או לא היא כזו שמוכרעת רק על ידי מדיניות נשיאותית. כך קרה שבמהלך עידן טראמפ, יצרני הרכב לא ממש מיהרו להשקיע בתחום - מה שמותיר את ארה"ב כיום עם מעט מכוניות חשמליות בפועל, זאת בזמן שבאירופה לדוגמה קיימת היערכות להפסקת השימוש במכוניות מזהמות כבר בשנת 2030.
גם תחזיותיה של פורד לגבי היקף ייצור רכב חשמלי הן יחסית שמרניות: למרות המפעל החדש - גם פורד מוכנה להתחייב כי עד 2030 רק כ-40% עד 50% מהיקף מכירותיה יהיו של רכב חשמלי.