סגור
אופנועים של הונדה וייטנאם
אופנועים של הונדה באולם תצוגה בסייגון (צילום: Ho Su A Bi / Shutterstock.com)

הקטנועים יוזלו? הסכם הסחר החופשי עם ויאטנם יכנס לתוקף בעוד חודשיים

ההסכם יבטל את המכס בסך 7% (פלוס מע"מ) שמוטל על מוצרים שמיובאים מויאטנם, ולמרות שזו אינה יצרנית גדולה של מכוניות - להסכם חשיבות גבוהה לשוק הרכב הדו גלגלי. לישראל מיובאים קטנועי הונדה, ימאהה וכן קטנועים של פיאג'ו מהמדינה - אמנם הסיכוי שהצרכן יראה את השינוי הכספי אפסי

הסכם הסחר החופשי עם ויאטנם יכנס לתוקף בעוד פחות מחודשיים – כך עולה מתיקון לטיוטת צו תעריף המכס. ההסכם נחתם במקור ביולי אשתקד ולמרות שויאטנם אינה יצרנית גדולה של מכוניות - יש לו חשיבות גבוהה לשוק הרכב הדו גלגלי.
במסגרת הסכם סחר חופשי מבוטל המכס בסך 7% (פלוס מע"מ) שמוטל על מוצרים שמיובאים מהמדינה עמה נחתם ההסכם. כיום למדינת ישראל הסכמי סחר חופשי עם שורת מדינות: מקוריאה הדרומית ועד ארה"ב, וויאטנם תצטרף לרשימה זו ב-1 באפריל.
מבחינת שוק הרכב הישראלי ויאטנם נושאת חשיבות גבוהה עבור משווקי הדו גלגלי, מכיוון שכיום יצרנים רבים העתיקו את מפעלי ההרכבה שלהם מסין לויאטנם. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב הדו גלגלי באיגוד לשכות המסחר בשנה שעברה יובאו ארצה קטנועי הונדה מויאטנם, קטנועי ימאהה מויאטנם וגם קטנועים של פיאג'ו. לצד הקטנועים, בויאטנם פועלת גם יצרנית רכב אחת שפרסמה כי תוצרתה תיובא לישראל: וינפאסט. מכוניותיה אמורות להגיע לישראל השנה בייבוא סדיר לאחר שורת עיכובים.
בפועל, הסכם סחר חופשי אמור להוריד את מחירי המוצרים שמגיעים מהמדינה החתומה על ההסכם. בפועל לעתים קרובות, במיוחד בענף הרכב, היבואנים גורפים את הפער לכיסם או לסירוגין מתחלקים בו עם היצרן - כך קרה גם לאחר החתימה על הסכם הסחר עם קוריאה הדרומית. המכוניות שמיוצרות במדינה כלל לא הוזלו, וההוזלה התאורטית "נבלעה" על ידי תנודות מטבע, עליית מחירי השינוע וגורמים נוספים.