בשל בעיות אספקה: עד הקיץ תסתפקו בחשמליות סיניות
בשל בעיות אספקה: עד הקיץ תסתפקו בחשמליות סיניות
יבואני הרכבים החשמליים הסיניים מצליחים לשמור על זמני אספקה של שבועות ספורים, לעומת מתחריהם שמציעים זמני המתנה שמתארכים לשישה חודשים. השליטה של הסינים בשוק הישראלי מתחזקת, חוץ מטסלה
שוק הרכב החשמלי בישראל נכנס לעוד תקופת המתנה של אספקת המכוניות חשמליות, אולם בניגוד לשנה שעברה - הנסיבות השתנו. מבדיקת "כלכליסט" בקרב יבואני רכב עולה, כי זמני ההמתנה לקבלת מכונית חשמלית, בעיקר בדגמים שאינם סינים, חוזרים לעמוד על כמעט חצי שנה. לדוגמה, טסלה 3, מכונית חשמלית שהוזלה בינואר וגרמה להתנפלות של לקוחות - מועד האספקה המשוער נכון להיום הוא מאי־יוני. כך גם בחברות נוספות - מועד האספקה עבור קיה 6EV הוא יוני־יולי, עבור טויוטה bz4x החשמלי מועד האספקה הוא אפריל, עבור פולקסווגן ID4 החשמלי מועד האספקה הוא מאי, ועבור סקודה אניאק החשמלי מועד האספקה צפוי להיות רק לאחר ראש השנה 2023.
המצב חמור יותר עבור מי שינסה להזמין מאתר יונדאי את איוניק 5 החשמלי ויתקל בהודעת מערכת כי "עקב שיבושי אספקה עולמיים קיים חוסר מלאי מהדגם המבוקש ולא ניתן לבצע בשלב זה הזמנה של הרכב".
דווקא בסוכנויות של הרכבים הסינים העממיים נראה שהאספקה זורמת. לפי יבואנית המכוניות של BYD, בינואר האחרון נמסרו קרוב ל־3,000 מכוניות וביבואנית ג'ילי מתגאים כי 1,400 יחידות של ג'ילי ג'יאומטרי C נמסרו תוך שבועות ספורים ללקוחות. אולם, גם יבואני הרכב הסינים נתקלו בבעיות אספקה אך באופן שונה. כפי שפורסם ב"כלכליסט" בדצמבר האחרון, בשל מחסור ברכבי הובלה (או "מוביליות"). מכוניות סיניות רבות נתקעו בנמל ללא יכולת שינוע, אולם יבואני הרכב מצאו פתרון יצירתי - המכוניות אוחסנו במגרשי חניה ענקיים סמוך לקיבוץ יטבתה וכעת הן "מטפטפות" במוביליות את הרכבים אל סוכנויות הרכב במרכז. למרות שיבואנית BYD נאלצה לאחרונה לפצות לקוחות לאחר שלא עמדה בזמני מסירה וביבואנית ג'ילי הודגש כי קיימת בעיית מוביליות — שתיהן עדיין עומדות יחסית במועדי האספקה שהן מתייחבות מול הלקוחות.
בחזרה למכוניות ה"מערביות". למרות העיכובים והודעות המערכת, בימים האחרונים דיווחו לא מעט יבואני רכב על "הצלחות מסחררות" במסירת רכבים חשמליים בינואר. רק בדצמבר האחרון הם הצליחו לייבא ארצה ולשחרר מהמכס כ־60 אלף מכוניות חדשות, מתוכן כ־16 אלף מכוניות חשמליות. הסיבה לכך נבעה מכניסתה לתוקף של העלאת מס הקנייה לרכב החשמלי ב־1 לינואר, שהעלתה את המס מ־10% ל־20%. יבואני הרכב מיהרו להכניס לישראל בנובמבר־דצמבר מכוניות חשמליות, לשחרר אותן מהמכס ולמכור אותן בינואר במחירים ששיקפו את העלאת המס - הם מכרו ברווח גדול יותר.
הכדאיות של חודש ינואר דחפה אפילו חלק מיבואני הרכב לשלם מעט יותר ליצרן הרכב כדי לקבל את המכוניות לישראל עד שנת 2022, בידיעה ברורה שבכל מקרה מחיר הרכב יעלה. התופעה יצרה מצב חדש עבור שוק הרכב החשמלי בישראל. המכוניות שיובאו בדצמבר נמסרו ללקוחות או ימסרו בימים הקרובים וכעת אנו ניצבים אל מול "וואקום" של מחסור במכוניות חשמליות, שמתבטא אצל הלקוח בזמני המתנה של חצי שנה ואף יותר. בשנה שעברה נוצר בשוק הרכב הישראלי מצב דומה של זמני המתנה ארוכים אולם, השנה יצרני הרכב היו אמורים "לתת כתף" ולאפשר ליבואני הרכב הישראלים אספקות מהירות - עד כה זה לא קורה.
זמני ההמתנה הארוכים אצל יבואניות הרכב הלא סיניות עשויים באופן מפתיע דווקא לשחק לטובת טסלה, שהוזילה את מחירה של טסלה 3 LR באמצע החודש שעבר מ־242 אלף שקל ל־205 אלף שקל, ירידת מחיר חסרת תקדים, וגרמה ללקוחות בישראל להסתער על אתר החברה. ברחבי העולם מועד האספקה לטסלה 3 LR עומד בממוצע על חודש־חודשיים אולם בישראל מועד האספקה נכון לעכשיו הוא מאי־יוני, מה שמעיד על ביקוש בהיקף של אלפי יחידות מוזמנות מראש. לפי הערכות, יחידות אלה מתווספות לכ־4,000 טסלות שיגיעו ארצה במרץ הקרוב. בעוד שרוב יבואני הרכב מיהרו לפרסם בתחילת ינואר מחירוני רכב חדשים - בשל האינפלציה, עליית מס הקנייה ועליית מס הקנייה לרכב חשמלי - טסלה הותירה אותם ללא כל מענה בהוזלת המחירים שביצעה.
בשורה התחתונה יבואני הרכב יודעים במידה מסוימת, שמועדי האספקה הרחוקים יגרמו ללקוחות לנדוד לטסלה, שאומנם תגיע גם בעיכוב, אבל לפחות תהיה זולה משמעותית. מחצית השנה הראשונה של 2023 תהיה כזו שבה שוק הרכב החשמלי בישראל יישלט על ידי שלוש שחקניות - טסלה, BYD וג'ילי ושאר היצרניות - ילקקו פצעים וימתינו לקיץ.