סגור
פולסטאר 3
פולסטאר 3. בדרך לפשיטת רגל? (צילום: פולסטאר)

האם יצרנית הרכב החשמלי פולסטאר על סף פשיטת רגל?

על פי הדיווחים, אחד משלושת הבנקים הגדולים בשבדיה, הוריד את דירוג האשראי של יצרנית הרכב לאפס, אחרי דו"חות מאכזבים, מהם עולה כי מסרה אשתקד 54 אלף מכוניות בלבד

פולסטאר, יצרנית הרכב החשמלי השבדית-סינית עשויה למצוא את עצמה על סף פשיטת רגל, כך עולה מפרסומים בשבדיה. פולסטאר הוקמה ב-1996 כחטיבת מכוניות הספורט של וולוו, אבל מאז השליטה בוולוו נרכשה על ידי ג'ילי הסינית. הדגם החשמלי הראשון של היצרנית, פולסטאר 1, יוצר בסין והוצג בשנת 2018.
לפי הדיווחים, בנק "סקנדינבסקה אנסקילדה", אחד משלושת הבנקים הגדולים בשבדיה, הוריד את דירוג האשראי של יצרנית הרכב לאפס. לדברי סטפן סדרברג, ראש מחלקת אסטרטגיה בבנק, "פולסטאר הפכה לבור של כספים וזוהי תופעה בה לא נתקלנו לפני שנים ספורות". על פי דוחות החברה, שפורסמו בשבוע שעבר, היצרנית מסרה בשנה שעברה 54,600 מכוניות, פחות מהיעד המוצהר ל-2023 שעמד על 60 אלף מכוניות. לשם השוואה, היריבה הבולטת ביותר של פולסטאר - טסלה, מסרה בשנה שעברה 1,808,581 מכוניות חדשות.
פולסטאר נאלצת להתמודד עם סביבה תחרותית מאוד בכל שווקי היעד בהם היא פעילה, בעיקר באירופה, לא רק בגלל שיצרני הרכב המתחרים ובראשם טסלה מצליחים בקלות להשיג נתחי שוק הרבה יותר משמעותיים – אלא גם בגלל צמצום שולי הרווח בפלח שוק בו יצרני הרכב המתחרים מורידים מחירים באגרסיביות. טסלה לדוגמה הוזילה את מודל Y בגרמניה לפני מספר ימים וביצעה הוזלות דומות גם בסין. בנוסף, לפי דיווחים באירופה פולסטאר מתמודדת עם עזיבות של בכירים אשר אחראים לשווקי מפתח. רק בשבוע שעבר פורסם כי אלכסנדר לוץ, בכיר בפולסטאר שהיה אחראי על חדירת המותג לגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה, עזב את פולסטאר לטובת תפקיד ביצרנית הרכב האמריקאית לוסיד. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה נמכרו בישראל 251 מכוניות פולסטאר. לשם השוואה: טסלה מסרה אשתקד 6,767 מכוניות בארץ.