סגור
מכוניות של BYD בנמל סוג'ואו בסין
מכוניות של BYD. היצרנית מקפיאה מחירים באירופה (צילום: AFP)

ניתוח
הסינים נלחמים על נתח השוק: יצרני הרכב החשמלי מוכנים להתגמש באירופה

למרות מכסי מגן חדשים של האיחוד האירופי, ענקיות הרכב הסיניות MG ו-BYD מצהירות על הקפאת מחירים. האם ישראל תזכה ליחס דומה כשמס הקנייה יעלה בינואר?

בשבוע שעבר הצביע האיחוד האירופי על מהלך שנועד "להגן" על יצרני הרכב האירופים מפלישה של יצרני רכב חשמלי סיני וזול לאירופה. מהלך זה נדון במשך מעל שנה לאחר שיצרני הרכב האירופים לחצו על האיחוד האירופי שיאפשר להם לעמוד בפני מבול הדגמים הסינים בטענה שהממשל הסיני מסבסד את פעילותם של יצרני הרכב הסינים ובכך יוצר יתרון תחרותי לא הוגן.
בסוף השבוע האחרון האיחוד האירופי הכריע ועל יצרני הרכב הסינים שייצאו מכוניות באירופה יוטלו מכסי מגן בגובה של עד 45%. גובה המכס נקבע בהתאם להיקף הסבסוד הממשלתי שהאיחוד האירופי סבור שיצרן הרכב הסיני מקבל.
החלטתו של האיחוד האירופי יצרה שלל ספקולציות, שרובן היו מאוד חיוביות לטובת שוק הרכב הישראלי. בענף הרכב הישראלי נשמעו תגובות בסגנון "מה שהסינים לא ימכרו באירופה הם ימכרו כאן בישראל" (השוק הישראלי הוא שוק זעיר וההשפעה הסינית אינה משמעותית) אך כעת מתברר שיצרני הרכב הסינים רחוקים מלוותר על אירופה.
לפי פרסומים באירופה, ימים ספורים לאחר החלטת האיחוד (שהיא כמעט סופית) על הטלת מסי המגן מצהירים היצרנים הסינים שלא יעלו השנה מחיר. לפי MG, "המס אכן מוגזם מאוד ויפגע במעבר של אירופה לעתיד ירוק, אך MG בחרה שלא להעניש את לקוחותיה השנה ולכן היצרנית לא תעלה מחיר". לפי פרסומים באיטליה, MG לא תעלה מחירים גם בשוק האיטלקי. לצד פרסומים אלה, גם BYD כבר הצהירה שלא תשנה השנה את מחירי המכוניות בשווקי ליבה באירופה, לדוגמה איטליה. במצב כזה, אם MG שהיא היצרנית הסינית הנמכרת באירופה לא מעלה מחירים ו-BYD שנחשבת ל"איום" המשמעותי ביותר על יצרני הרכב באירופה לא תעלה מחירים, סביר להניח שגם יצרני רכב סינים אחרים יימנעו מהעלאת מחירים. מה שבהחלט פוגע בתאוריה לפיה "שוק הרכב הישראלי ירוויח כי הסינים לא רוצים למכור באירופה". להיפך - המהלך של יצרני הרכב הסינים מוכיח שהם מאוד רוצים למכור באירופה, גם במחיר פגיעה בריווחיות.

מה ניתן ללמוד בישראל

באשר לשוק הרכב הישראלי, כיום מוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 35%. בינואר הקרוב המס יעלה, כשלפי הערכות הוא יגיע לכ- 50% (גובה המס טרם נקבע). באירופה מס הקנייה היה 10% וכעת הוא יעלה ל(עד) 45% - ויצרני הרכב הסינים עדיין מגלים נכונות לסבסד את העלייה, מה שמראה יותר מהכול שכאשר יצרני הרכב הסינים רוצים להתמודד עם עליית מס קנייה, הם יכולים. האם בינואר הקרוב יצרני הרכב הסינים יסבסדו את עליית מס הקנייה כפי שעשו באירופה? זו שאלה מורכבת, כי באירופה יש לסינים אינטרס של כיבוש נתח שוק. בישראל הם כבר מחזיקים ב- 25% וכאן אין ממשלה שנלחמת בכניסה של הסינים. מה שבטוח שאם הסינים רוצים להיכנס לשוק מסויים - הם יידעו להכיל את העליה במס הקנייה.