פרשנותהוזלת טסלה היא שובר שוויון בתחרות מול הדגמים הסיניים
פרשנות
הוזלת טסלה היא שובר שוויון בתחרות מול הדגמים הסיניים
כשמחירה של טסלה 3 עומד מתחת ל-200 אלף שקל, המתחרות הסיניות כבר לא יכולות לנופף בדגל של המחיר הנגיש. גם היבואנים האחרים נתפסו עם המכנסיים למטה, כשהרווחיות שלהם השנה ירדה וסביר להניח שלא יהיה להם מענה ראוי למהלך של טסלה
הבוקר (ג') הוזילה טסלה שוב את מחיריהם של דגמי הבסיס שלה - טסלה 3 וטסלה Y. עבור היצרנית, מדובר בהורדת המחיר השנייה השנה בישראל אחרי שבאפריל האחרון היא כבר הוזילה את הדגמים האלה.
התנודות במחירים הרשמיים של מכוניות טסלה כבר פחות מייצרות עניין והיסטריה, משום שהיצרנית הרגילה את הצרכנים לכך שייתכן שיקומו בבוקר ויגלו שהמכונית החדשה שרכשו נמכרת אחרי שבוע למישהו אחר במחיר הרבה יותר נמוך, או הרבה יותר גבוה.
יחד עם זאת, מעניין לעקוב אחרי התנודות. בינואר, אחרי שמס הקנייה על רכב חשמלי עלה מ-20% ל-35%, ייקרה טסלה כמה מרכביה. כך למשל, המחיר של טסלה 3 ברמת הגימור הבסיסית עלה מכ-205 אלף שקל ל כ-221 אלף שקל. המחיר של טסלה מודל Y בסיסית, שעמד בדצמבר אשתקד על 224 אלף שקל, עלה ל-236 אלף שקל. ואז באפריל המחיר ירד: טסלה 3 הבסיסית הוזלה ל-211 אלף שקל (מחיר מודל Y הבסיסית לא השתנה). עכשיו כאמור יש עוד הוזלה: מחירה של טסלה 3 בסיסית יעמוד על 198 אלף שקל, ושל מודל Y בסיסית על 218 אלף שקל.
מה המשמעות של ההוזלות הללו מבחינת הצרכנים? קודם כל, שמי שקנה לדוגמה טסלה 3 מינואר ועד אפריל בעצם רכש את ה-3 במחיר הכי גבוה שניתן. טסלה הוזילה מחירים בפעם הראשונה בשלהי אפריל 2024, ועד אז נמסרו בישראל מאות טסלה 3 ומאות טסלה מודל Y. מעבר לכך, מי שרכש עד עכשיו את המודל Y הבסיסית לדוגמה, רכש אותה במחיר הגבוה. בכל הקשור בטסלה חשוב להבין: מי שחושב שהמחיר ששילם ליצרנית קנה לו מניה שרק תעלה - טועה טעות חמורה. מדובר במכונית חשמלית מוצלחת למדי שמשרתת את בעליה, נשחקת, עושה את המוטל עליה.
אולם, הורדת המחיר של טסלה טומנת בחובה משמעות הרבה יותר גדולה. המחיר של טסלה 3 מקרב אותה מאוד ליצרני הרכב הסינים. נקודת החוזקה העיקרית של ה-P7 של אקספנג, שנחשבת ל"טסלה 3 קילר", היא המחיר: 210 אלף שקל; המחיר של ה-SEAL של BYD מתחיל ב-217 אלף שקל. כעת, טסלה 3 זולה מהן.
טסלה 3 חזרה לדרגת מחיר שמאפשרת לה לאיים על כל הדגמים שיבואני רכבי ה"פרימיום טק" הסיניים מיצבו תחתיה בידיעה ברורה שהצרכנים חולמים על טסלה, אבל ירכשו את הסיני בגלל פער המחיר. זיקר איקס בסיסית עולה כיום 185 אלף שקל. עבור מי שחולם על טסלה חדשה בבית והפרוטה בכיסו, 15 אלף שקל אינם פער כה ניכר. קשה לפספס את ההשפעה גם על החשמליות הוותיקות יותר: מחירה של יונדאי איוניק 5 בסיסית הוא 225 אלף שקל. מדובר בפער שקשה מאוד להצדיק לטובת היונדאי.
מה יעשו היבואנים?
ההוזלות של טסלה תופסות את היבואנים בישראל עם המכנסיים למטה, בתקופה הכי גרועה שיש: עשרות אלפי המכוניות שיבואני הרכב אגרו במחסנים מאז דצמבר הולכות ונגמרות. המכוניות החשמליות החדשות שמגיעות לישראל מגיעות ברובן מהמזרח. הן מגיעות דרך הים התיכון, משמע כל מי שנמצא בדרך של המכונית מהמזרח לישראל גוזר קופון: חברת הספנות, האחסנה בנמלים ביוון או באיטליה, אפילו רשות המיסים.
הרווחיות של יבואני הרכב הצטמצמה מאוד השנה, וסביר להניח שלא יהיה להם מענה ראוי למהלך של טסלה. המדיניות של רוב יבואני הרכב היא שאם הם יתעלמו מטסלה מספיק זמן ולא ישנו את מחירי המחירון הרשמיים שלהם, הבעיה תיעלם מעצמה, שהרי הטסלה תתייקר במוקדם או במאוחר. אבל טסלה לא הולכת, וההוזלה הנוכחית עלולה "לשרוף" חלק גדול מאוד מההזמנות של יבואני הרכב ברבעון הנוכחי כי היא מביאה את המחירים לרמות שמאיימות גם על פלחי השוק שמתחת ל-200 אלף שקל.