ניתוחהסכם סחר עם סין ישנה את שוק הרכב הישראלי
ניתוח
הסכם סחר עם סין ישנה את שוק הרכב הישראלי
הכרזתו של ראש הממשלה על נסיעה לסין מעוררת תקוות בקרב יבואני הרכב, אלא שהצרכנים יהנו ככל הנראה פחות מפירות ההסכם
נסיעתו הצפויה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסין מעוררת תקוות אצל יבואני הרכב, שכן מבחינתם יש לנסיעה מטרה חשבה - הכרזה פוטנציאלית על הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות. מדובר בהסכם שיתוף פעולה כלכלי שבמסגרתו מבוטל המכס בשיעור של שבעה אחוזים, על מגוון סחורות שמיובאות ממדינה מסוימת, החל מתמרוקים וכלה במכוניות. כיום יש לישראל הסכמי סחר חופשי עם מגוון מדינות, מארצות הברית ועד קוריאה הדרומית ולכן על המכוניות שמיובאות מהן לא מוטל מכס.
לחתימה על הסכם סחר חופשי עם סין יש חשיבות אדירה עבור יצרני הרכב הסינים ולא מן הנמנע שהם מעוניינים ליישם הסכם כזה מול ישראל בהקדם. ישראל נחשבת למעין "חוד חנית" במאבקם של יצרני הרכב הסינים על דומיננטיות בשוק העולמי. למרות שישראל היא שוק קטן, היא כיום המדינה ה"מערבית" היחידה שבה ליצרני הרכב הסינים יש דריסת רגל נאה. עובדתית, האירופים אניני הטעם לא מסתערים על המכוניות החשמליות הסיניות, אבל בישראל נתח השוק המצרפי של יצרני הרכב שמייצרים בסין כבר מאיים על יצרני הרכב הקוריאנים ומבחינת הממשל הסיני, הענקת הטבות למכוניות שמיוצרות במדינה, על ידי הממשלה בישראל, היא הבעת אמון משמעותית.
ויש עוד סיבה חשובה: יצרני הרכב האמריקאים מזמן כבר לא מפגינים דומיננטיות בשוק הרכב הישראלי. הענקת הטבות למכוניות הסיניות היא סטירת לחי לממשל האמריקאי. וכן, קשה להתעלם משיעור החדירה המשמעותי של רכב סיני לישראל ומהקרדיט הפוליטי שיזקף לטובת מי שיוזיל לישראלים את הרכב הסיני, שהוא במקרה גם ברובו חשמלי, שתי ציפורים במכה אחת.
האם הסכם סחר עם סין ישפיע על שוק הרכב הישראלי? התשובה היא - בהחלט. byd כבר פה. ביום שישי האחרון פורסם בכלכליסט שגם xpeng בדרך. גם זיקר תחל שיווק בישראל בעוד כמה שבועות. אבל הצרכנים לא בהכרח ירוויחו מן המהלך. הניסיון מלמד שחתימה על הסכמי סחר מול מדינות לא יצרה הוזלות אמיתיות של מכוניות שמיוצרות בהן. לכל היותר, היא יצרה בלימה נקודתית של התייקרויות ובפועל יותר רווח ליבואני הרכב ויותר הנחות לחברות הליסינג.
לרוב גם יצרני הרכב יכניסו לכיסם כמה דולרים כתוצאה מחלוקת הרווח שנוצר על הנייר כתוצאה מביטול המכס בין היצרן והיבואן. אבל גם למהלכים האלה יש חשיבות שעשויה לייצר ליצרני הרכב הסינים יתרון תחרותי. במדינה מתוקנת בה הצרכנים יודעים כמה מיסים ומכסים הם משלמים, לא יכול להתקיים מצב שבו הצרכן לא יודע האם הסכם סחר אכן השפיע על מחיר הרכב, אבל ישראל בהיבט זה אינה מדינה מתוקנת ולכן ההפרשים ייכנסו לכיס היבואנים - אבל גם יאפשרו להעניק הנחות לחברות הליסינג, וגם לסתור מהלכים רגולטוריים כמו עליית מס הקנייה על רכב חשמלי אשר מיועדת לצאת לפועל בינואר הקרוב. אם כי סביר להניח שהסכם סחר עם סין לא ייצא לפועל השנה ואולי גם לא בשנה הבאה, מכיוון שמדובר בהסכמים משפטיים סבוכים בעלי משמעויות נרחבות.
ארה"ב אינה המדינה היחידה שמוטרדת מהסכמי סחר חופשי עם סין: נכון לחודש מאי 2023 קוריאה הדרומית היא המדינה שייצאה לישראל הכי הרבה מכוניות - 29,725 יחידות. במקום השני נמצאים הסינים עם 25,536 יחידות ובמקום השלישי היפנים עם 20,003 יחידות. הנתונים האלה מתעתעים מעט, טויוטה מייצרת בצרפת, יונדאי מייצרת בתורכיה, אבל הסינים מייצרים רק בסין. כלומר מבחינת יצרני הרכב ארץ הייצור לא כל כך משנה אבל מבחינת מדינות וממשלות ארץ היצור כן חשובה - והיפנים נדחקו למקום השלישי בישראל. היפנים יודעים זאת היטב: כפי שלפני כמה שנים יפן איבדה לא מעט בכורות בשוק האלקטרוניקה העולמית לטובת סמסונג, LG וחברותיהן, כך יפן נמצאת בתחילתו של קרב על שוק הרכב העולמי מול הסינים. דיבורים על הסכם סחר חופשי מול יפן נשמעים כבר כמה שנים מכיוון משרד החוץ וייתכן שהסכם סחר חופשי עם סין או אפילו הצהרות ושמועות על הסכם כזה יעניקו דחיפה לכינונו של הסכם סחר חופשי מול יפן, מה שייתן ליבואני הרכב היפני יתרון חדש ומעניין מול הסינים.