סגור

בלעדי
מה הצבע הכי פופולארי בטסלה, והאם ציי הרכב מעוניינים ברכב חשמלי?

מנתונים שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי מינואר נכנסו לישראל 7,097 מכוניות חשמליות ומלכת המכירות היא טסלה שמסרה 4,113 מכוניות חדשות. במקום השני MG - שמסרה 1,029 מדגם ה-ZS EV. ולגבי הצבע? הישראלים רוצים בעיקר לבן; חברות הליסינג כמעט שלא קונות מכוניות חשמליות ולכן החברות קונות אותן בעצמם

שנת 2021 כבר הוכתרה על ידי רבים כ"שנת הרכב החשמלי". בפועל, שני שלישים של "שנת הרכב החשמלי" חלפו ונתונים ראשונים של משרד התחבורה שהגיעו לידי כלכליסט חושפים מידע על רכבים חשמליים בישראל, על העדפות הצרכנים מבחינת צבעים ורמות גימור - ואפילו אילו יבואני רכב מוכרים את מרכולתם ללקוחות פרטיים ואילו יבואני רכב החלו לראשונה לחדור גם אל שוק ציי הרכב.


מדובר בנתונים שמתייחסים ליבוא בינואר-אוגוסט, שמעניקים תמונה מדויקת של מגמות רכישת הרכב החשמלי בישראל. הם גם כוללים פילוחים מדויקים של המכוניות החשמליות שמגיעות לישראל גם שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים, כלומר ביבוא אישי.
מלכת המכירות הלבנה
מהנתונים עולה כי מינואר נכנסו לישראל 7,097 מכוניות חשמליות. לפי הנתונים הרשמיים של איגוד יבואני הרכב הישראלי (שמתעד רק את המכוניות שהיבואנים הביאו ולא את היבוא האישי) נמסרו בישראל עד סוף יולי 209,978 מכוניות חדשות. הערכות ראשונות בענף קובעות כי במהלך אוגוסט נמסרו מעל 20 אלף מכוניות חדשות, כלומר מדובר עדיין בטיפה בים של מעל 230 אלף מכוניות חדשות.
על פי נתוני משרד התחבורה, כצפוי, מלכת המכירות של הרכב החשמלי היא טסלה שמסרה בשמונת חודשי השנה הראשונים 4,113 מכוניות חדשות, מתוכן 1,306 נמסרו החודש. 2,809 טסלות יובאו השנה היו סיניות – ו-1,408 יוצרו בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
טסלה 3 רכב חשמלי
טסלה 3 רכב חשמלי
טסלה לבנה
(צילום: בלומברג)
ובאשר לצבע שלהן, אין הפתעות: הישראלים רוצים לבן. כך, 2,673 טסלות היו לבנות, 844 מהן יוצרו בארה"ב ו-1,829 בסין. היצע הצבעים שיובאו ע"י טסלה מארה"ב היה גדול יותר וכלל למשל צבע ירוק זית (מכונית אחת בלבד) שכלל לא הוצע בטסלות הסיניות.
עוד מתברר כי לישראל יובאו 623 טסלות בצבע אפור כהה מטאלי. הרשימה כוללת גם 169 טסלות אדומות, 195 כחולות וגם 555 טסלות שחורות. גם מי שרכש טסלה "אמריקאית" בצבע אפור רגיל ולא כהה יכול להתגאות בעובדה שמדובר בטסלה היחידה בצבע זה שהגיעה לישראל השנה.
את המקום השני בטבלת מסירות החשמליות תופסת MG - שה-ZS EV שמסרה השנה 1,029 יחידות. יתר מותגי הרכב משתרכים הרחק מאחור ולרוב לא מצליחים לעבור אפילו את רף 500 המכוניות בינואר-אוגוסט. לדוגמה AIWAYS מסרה 268 מכוניות, אאודי מסרה 193, יונדאי מסרה 160 ופיג'ו מסרה 141 מכוניות חשמליות ואופל מכרה בישראל 44 חשמליות.
לא מוכרים לליסינג אבל כן מוכרים לחברות
הנתונים מראים, כפי שנחשף בכלכליסט, שכשהדגמים החשמליים הנחשקים לא הגיעו, הישראלים הביאו אותם לבד. לדוגמה, השנה הגיעו ארצה 5 מכוניות שברולט בולט. לצידן הגיעו גם 8 מכוניות פורד מוסטאנג מאך E ספורטיביות ו-14 מכוניות סקודה אניאק חשמליות.
3 צפייה בגלריה
רכב MG ZS חשמלית
רכב MG ZS חשמלית
MG ZS חשמלית
נתוני משרד התחבורה אינם מתייחסים רק להיקפי היבוא אלא לנתון נוסף: כמה מכוניות נמכרו ללקוחות פרטיים וכמה נמכרו לציי רכב ולחברות (צי רכב הוא חברת ליסינג, חברות פירושו שנרשם על שם חברה).
כאן קיים שוני גדול בין סוגי החשמליות השונים כשניכר שחלק מהיבואנים מתעלמים מציי הרכב - וחלקם מחזרים אחריהם נמרצות. בחברות הליסינג כמעט לא קונים מכוניות חשמליות – מה שגורם לחברות במשק לוותר על שירותי הליסינג ופשוט לרכוש את המכוניות החשמליות בעצמן.
3 צפייה בגלריה
רכב חשמלי AIWAYS U5
רכב חשמלי AIWAYS U5
רכב חשמלי AIWAYS U5
כך, בטסלה למשל לא מכרו אפילו מכונית אחת לליסינג אבל כן מכרו לחברות (למי שרשם את המכונית על שם חברה). לדוגמה: מתוך 4,217 טסלות – 104 נרשמו על שם חברה. ב-MG שנמצאת כאמור במקום השני מסרו 1,029 חשמליות – ומתוכן 51 נרשמו על שם חברה ו-24 בליסינג. במקרה של AIWAYS נמסרו 268 מכוניות – ומתוכן 37 נרשמו על שם חברה ורק שלוש בליסינג.
מי מלכת היוקרה החשמלית?
קשה לסכם את שני השלישים של השנה הראשונים בשוק הרכב החשמלי בישראל בלי להתייחס למותגי היוקרה - בעיקר הגרמניים. על פי הנתונים של משרד התחבורה, מרצדס בנץ מובילה את השוק החשמלי עם 212 מכוניות שיובאו ארצה הן ביבוא ישיר והן ביבוא שלא באמצעות כלמוביל יבואנית מרצדס. (23 מרצדס נרשמו על שם חברה ומרצדס אחת על שם ליסינג), אאודי במקום השני עם 193 מדגמי האיטרון (27 נרשמו על שם חברה) ובמקום השלישי נמצאת ב.מ.וו עם 58 מסירות, 15 מהן נרשמו על שם חברות ואחת על חברת ליסינג (לא כולל דגמי מיני מהם נמסרו 55 חשמליות).