גלגל חמישיהחל מפברואר: המכוניות שיגיעו לישראל יהיו כנראה ידידותיות יותר לסביבה
גלגל חמישי
החל מפברואר: המכוניות שיגיעו לישראל יהיו כנראה ידידותיות יותר לסביבה
החל מתחילת 2022 יוחמר תקן זיהום האוויר האירופאי, שיחייב למדוד את זיהום גם כשהמנוע קר, כך עולה מעדכון של משרד התחבורה ליבואני הרכב. עם זאת, כבר כיום יש יצרני רכב שמייצרים מכוניות בתקן הזיהום המחמיר, אבל לעומתם יש גם אחרים שמחכים עד לרגע האחרון
המכוניות החדשות שיגיעו לישראל החל מחודש פברואר הקרוב צפויות להיות יותר ידידותיות לסביבה, כך עולה מתוכנו של עדכון ששלח משרד התחבורה ליבואני הרכב בנוגע לכניסתן של תקנות זיהום חדשות לתוקף באירופה וגם בישראל.
התקינה האירופית נחשבת לתקינה שמשפיעה על המספר הגדול ביותר של מכוניות שנמכרות בארץ. כיום, תקן זיהום האוויר הקובע באירופה נקרא "יורו 6 D". אולם, בדיוק בעוד חודשיים, ב-1 בינואר, עתיד להיכנס שלב חדש של תקן זיהום אשר יקרא יורו 6 E, שיחייב גם את שוק הרכב הישראלי. ההבדלים בין תקן הזיהום יורו 6 D ויורו 6 E הם קטנים אבל חשובים: תקן הזיהום החדש משנה את האופן שבו הזיהום נמדד ביחס למחזור הפעילות של הרכב. כלומר: עד כה תקן הזיהום יורו 6 D היה כזה שנמדד כאשר מנוע הרכב חם בטענה שמערכות סינון הזיהום זקוקות לחימום, משמע ייתכן שבדקות הראשונות לפעילותו של הרכב הוא פולט יותר זיהום, אבל התקן חייב אף אחד למדוד את הזיהום הזה כאשר המנוע קר. כעת בתקן החדש המדידה של המזהמים מבוצעת גם בהתנעה, כלומר כאשר המנוע קר לחלוטין ומערכת הפליטה לא התחממה עדיין והממירים הקטליטיים (מסנני הזיהום במערכת הפליטה) אינם בשיא היכולת.
עבור יצרני הרכב אלה חדשות רעות ועליהם לפתח מערכות זיהום יעילות יותר שיכולות לסנן את המזהמים גם במשך דקות העבודה הראשונות של המנוע. מעבר לכך תקן יורו 6 E גם דורש מיצרני הרכב לאפשר לגופים חיצוניים רגולטוריים להתחבר למחשב הרכב באופן שחושף בפני הרגולטור יותר מידע אשר לקוח ישירות ממחשב הרכב, מסקנה שהופקה לאחר לקח כואב שהאיחוד האירופי למד במהלך פרשת "דיזלגייט" בה התגלה שפולקסווגן הצליחה להשתיל במיליוני מכוניות רכיב שהפחית את הזיהום שהרכב פלט כאשר הוא נבדק על ידי בוחני זיהום אוויר.
מטבע הדברים, מכוניות שייוצרו בתקן החדש, כלומר יורו 6 E, יהיו צריכות ברמה התאורטית להיות יותר נקיות על פני כל מחזור הפעולה של הרכב, מכיוון שכעת מדידת הזיהום מבוצעת גם כשהרכב קר. יש להדגיש: יש יצרני רכב שכבר מחזיקים בטכנולוגיה אשר גורמת למכוניות שלהם להיות נקיות גם כאשר המנוע קר, אבל בענף הרכב העולמי מקובלת התפיסה ש"בעיה שאינה נחקרת היא בעיה שאינה קיימת", כלומר אם עד כה האיחוד האירופי לא טרח לבדוק את פליטת המזהמים של מכונית "קרה", יתכן שלא צריך להתקין במכונית אמצעים שיפחיתו את הזיהום. אם ניקח לדוגמה מכונית שמבצעת נסיעה עירונית בת 10 דקות, הדקה הראשונה נדרשת בערך להתחממות של המכונית והגעה לטמפרטורת עבודה. כלומר יתכן מצב בו יצרן שעדיין לא התקין את הטכנולוגיה הוא יצרן שהמכונית שלו פולטת יותר זיהום במהלך 10% ממשך הנסיעה שלה. ומה-31 בדצמבר זה לא יקרה יותר כי יצרני הרכב יחששו מפני תקן הזיהום החדש.
כאמור- תקינה זו שתיכנס לתוקף מחייבת גם לגבי ישראל, אבל בישראל לפחות עד סוף ינואר, יתכן שהמכוניות שייובאו לא יהיו כאלה שיעמדו בתקן היותר מחמיר. הסיבה לכך היא אומנם טכנית לחלוטין, אבל עדיין משפיעה על הזיהום: לאחרונה יצאה הודעה ממשרד התחבורה אל יבואני הרכב אשר מדגישה כי בעקבות עדכונים שהגיעו מן האיחוד האירופי, מועד כניסתו לתוקף של תקן יורו 6 E נדחה מספטמבר השנה לסוף דצמבר השנה, כלומר בעוד חודשיים. אבל בניגוד לאירופה, שם שערי המפעל נמצאים במרחק שעתיים נסיעה מן הסוכנות הקרובה (כמובן במקרה הטוב), מכונית אשר יוצאת מהמפעל לישראל צריכה גם לעבור כמה שבועות באוניה ולא יכולה להימכר מיידית ללקוח כמה ימים אחרי שיצאה מהמפעל ולכן יבואני הרכב בישראל מקבלים ארכה ממשרד התחבורה.
המשמעות, כפי שמופיעה בהודעת משרד התחבורה היא שיבואני הרכב יכולים לרכוש מכוניות בתקן הזיהום יורו 6 D ולייבאן לישראל עד סוף ינואר. כלומר רכבים שייוצרו עד 31 בדצמבר השנה (כלומר יורדים מפס היצור עד 31 בדצמבר 2021) יכולים להיכנס ארצה עד סוף ינואר 2022 – חודש אחד מאוחר יותר. המשמעות: יתכן שישראלים שיקנו מכונית בימים אלה ויקבלו אותה בינואר אינם יודעים שישראלים אחרים שיקבלו מכונית חדשה זהה בפברואר יקבלו מכונית עם בקרת זיהום עדיפה שמסננת מזהמים גם כאשר המכונית קרה.
חשוב לציין: כניסתו של תקן הזיהום יורו 6 E היא עובדה מוגמרת אבל יש כבר יצרני רכב שמייצרים כיום מכוניות בתקן הזיהום החדש והיותר מחמיר, זוהי חלק מהיערכותם הטבעית של יצרני רכב להטמעה של שינויים טכניים במכוניות – ולא כל יצרני הרכב מחכים עד הרגע האחרון , אבל לא מן המנמע שיש גם יצרנים שימתינו עם הטמעת הטכנולוגיה החדשה (והיקרה יותר) אשר מונעת זיהום כאשר הרכב קר ולא יתקינו אותה במכוניות שייועדו לישראל אם הם לא יהיו חייבים חוקית לעשות זאת - לפחות עד ה-1 בינואר 2022, אז יצרני הרכב אשר מייצרים מכוניות שעומדות בתקינה האירופית יהיו חייבים בכל מקרה לייצר רק מכוניות אשר עומדות בתקן הזיהום החדש והמחמיר יורו 6 E.
חודש קריטי בדרך
חודש דצמבר הקרוב נחשב לחודש קריטי עבור יבואני הרכב הישראלים. הסיבה לכך היא שבינואר הקרוב יכנסו לתוקף כמה שינויים חשובים בשיטת המיסוי על רכב חדש בישראל. בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות מ- 50% ל- 83% (בניכוי סכומים אשר מגיעים עד כ-17 אלף שקל בהתאם לרמת פליטת המזהמים של הרכב) ואילו מס הקניה על רכבי פלאג אין הייבריד יעלה מ- 30% ל- 40%. המשמעות, כפי שהתרחש בשנים עברו היא שבדצמבר הקרוב יבואני הרכב בישראל יהיו חייבים להכניס לארץ כמויות משמעותיות של מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד כדי לשחרר אותן ממכס עד ה-31 בדצמבר ולמסור אותן בינואר, פברואר ומרץ. יבואני הרכב מתמודדים בכל מקרה עם המחסור העולמי במכוניות אשר נובע ממשבר השבבים, אך לפי הערכות בענף, היקף השחרורים ממכס בדצמבר יהיה בכל מקרה משמעותי.