הרכבים התיישנו? במשרד התחבורה שוב רוצים לרשום אותם כחדשים אחרי למעלה משנה
הרכבים התיישנו? במשרד התחבורה שוב רוצים לרשום אותם כחדשים אחרי למעלה משנה
משרד התחבורה נותן ארכה נוספת של חודשיים ליבואני הרכב, כך שיוכלו לרשום את המכוניות שיוצרו לפני למעלה משנה, בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2023, כחדשות - במקום יד שנייה. זאת במקום שיעודד רכישה אחראית של יבואני הרכב
משרד התחבורה נערך לתת ליבואני הרכב פרס: לאחר שיבואני הרכב הצליחו סוף סוף "לנקות" את רוב המכוניות שלא הצליחו למכור, אחרי שנה, במשרד התחבורה שוב נערכים לתת ליבואני הרכב ארכה לרישום רכב חדש.
הארכה מתייחסת למכוניות שבחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר תמלא שנה להגעתן לישראל - מכוניות אלה יקבלו במסגרת הוראת שעה "ארכה" של חודשיים במסגרת הוראת שעה – כלומר מהחודש הנוכחי ועד סוף השנה, מכוניות שכבר חוגגות שנה של עמידה במחסני היבואנים לא ירשמו על שם "יד" במשך חודשיים נוספים. המשמעות: מכוניות שיוצרו באוקטובר 2023 עדיין יכולות להימכר בישראל כחדשות מהניילון.
כיום על פי חוק, כל מכונית חדשה שמגיעה לישראל חייבת להירשם על שם לקוח תוך שנה ממועד הייצור. כלומר אם מכונית יוצרה בתאריך מסוים, יבואן הרכב חייב לרשום אותה על שם לקוח תוך עד שנה ממועד הייצור. מאחורי חוק זה יש היגיון: מכוניות שעומדות מעל שנה בלי תזוזה הן מכוניות שמתיישנות, הציגים שלהן מתייבשים, השמנים השונים במערכות ההידראוליות שלהן סופחים לחות – ולכן מן הראוי שאחרי שנה הן ירשמו על שם "יד" ולאחר מכן ימכרו כמכוניות יד שנייה. וכך בשנה הנוכחית נוצר בישראל מה שרבים הגדירו כרעה החולה של שוק הרכב הישראלי: לפי הערכות כ-10% מהמכוניות החדשות ששווקו בישראל היו למעשה מכוניות שיבואני הרכב רשמו אחרי שנה על שם עובדים, חברות ליסינג, גופי סחר ועל שם היבואנים עצמם.
אחת הסיבות העיקריות לרישום המאסיבי של מכוניות אחרי שנה על שם גופים שונים היתה הצטיידות יתר של יבואני הרכב, כלומר היבואנים מיהרו להכניס ארצה כמויות גדולות של מכוניות בדצמבר אשתקד כדי לרשום אותן לפני עליית מס הקנייה, במיוחד במקרה של רכב חשמלי, ואז גילו שבעקבות המלחמה המכוניות האלה לא מצאו קונים.
כעת, כך מתברר, במשרד התחבורה באים שוב לקראת יבואני הרכב ו"מחיים" את הארכת תוקף רישום המכוניות. כלומר במשרד התחבורה שוב יאפשרו ליבואני הרכב להימנע מרישום בעלות על מכוניות לאחר שנה, וזאת במקום לעודד יבוא אחראי יותר של מכוניות בכמויות שיתאימו לקיבולת שוק הרכב הישראלי במלחמה. בדברי ההסבר לתקנה מציינים במשרד התחבורה כי המשק הישראלי נמצא כעת במצב של "שיתוק" עקב המלחמה. בין היתר מסבירים במשרד התחבורה כי "הפגיעה במשק התבטאה בין השאר בירידה דרסטית ובהאטה בקצב המכירות ומסירות של כלי רכב חדשים למול הזמנות ומלאי אשר קיים אצל היבואנים".
בנוסף מציינים במשרד התחבורה כי "לאור המשך מצב המלחמה המצב המיוחד שהוכרז על העורף, קיימים שיבושים לוגיסטיים כתוצאה מסגירת הים האדום והשלכותיו על שרשרת האספקה הגלובלית, וירידה בביקושים של אזרחים לרכישת רכב בתקופת אי וודאות ומלחמה".
זאת ועוד: למרות שבמשרד התחבורה טוענים כי המכירות נפגעו, הנתונים בפועל שונים: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, עד סוף ספטמבר נמסרו בישראל 226,339 מכוניות חדשות, ירידה של 5.9% בלבד ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אז נמסרו בישראל 240,606 מכוניות.