עקב המלחמה: מסירות הרכב בינואר ירדו בשיעור של 32% לעומת אשתקד
עקב המלחמה: מסירות הרכב בינואר ירדו בשיעור של 32% לעומת אשתקד
על פי היבואנים, נמסרו בחודש החולף כ-32.5 אלף מכוניות חדשות, לעומת כ-47 אלף שנמסרו בינואר 2023. לפי גורמים בענף, גם המבצעים של היבואנים לא מביאים לקוחות לאולמות התצוגה, בעיקר עקב המצב הביטחוני
יבואני הרכב הישירים מסרו בינואר כ-32.5 אלף מכוניות חדשות, לעומת כ-47 אלף מכוניות חדשות שנמסרו בינואר אשתקד, כך עולה מנתוני משרד התחבורה. באופן מסורתי, ינואר הוא החודש החזק ביותר במסירות רכב חדש בכל שנה קלנדרית. זאת מאחר שישראלים מעדיפים לקבל את מכוניתם החדשה בחודש ינואר, כדי שזו תיחשב למכונית משנת מודל חדשה. אלא שנתוני המסירות מוכיחים שהשנה המצב שונה.
זאת ועוד, בשנים בהן חלה עלייה של מס קנייה על רכב חדש, היבואנים מביאים לישראל מכוניות בכמויות גדולות בחודשים שקודמים לעליית המס, משחררים אותן בדצמבר ממס ומוסרים את המכוניות בינואר.
גם בתחילת 2024 מס הקנייה על המכוניות החדשות הירוקות עלה: במקרה של מכוניות חשמליות מס הקנייה עלה מ-20% ל-35% ואילו במכוניות הפלאג אין הייבריד עלה מס הקנייה מ-55% ל-83%, כלומר עקרונית שוק הרכב הישראלי היה אמור בינואר להיות מוצף במכוניות חדשות, בעיקר מדגמים חשמליים ודגמי פלאג אין הייבריד. אבל בפועל - המסירות צנחו.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" השבוע בגלל שהמכירות הואטו באופן משמעותי על רקע המלחמה, היבואנים יצאו בשלל מבצעים, הנחות והטבות על דגמים שונים. עם זאת, לפי גורמים בענף, המבצעים הללו אינם גורמים לנהירה של לקוחות לאולמות התצוגה, בעיקר עקב חוסר ודאות הנוגע למצב הבטחוני. יתרה מזאת, כפי שפורסם ב"כלכליסט" גם החודשים הקרובים כנראה לא יאירו פנים ליבואני הרכב: מחד, לקוחות אינם נוהרים לרכוש מכוניות. מאידך - עקב המלחמה והמשבר החות'י יצרני רכב גדולים מהמזרח כבר החלו לצמצם היקף משלוחים לישראל.