סגור
 מכוניות חדשות בנמל חיפה. חסרים שטחי אחסון לרכבים
מכוניות חדשות בנמל חיפה. חסרים שטחי אחסון לרכבים (צילום: תומר הדר)

שי לחג ליבואני הרכב: יוכלו לאחסן יותר מכוניות בנמלי חיפה ואשדוד

לקראת עליית המיסוי על רכב חשמלי  ב-1בינואר, היבואנים מעוניינים להגדיל את קצב היבוא וזקוקים ליותר שטחי אחסון. רשות הספנות הודיעה היום כי יוכלו לאחסן עד 16 אלף מכוניות בנמל חיפה ומספר דומה בנמל אשדוד

יבואני הרכב קיבלו תוספת קטנה למספר המכוניות שיוכלו לאחסן בנמלי ישראל, כך הודיעה אתמול רשות הספנות ליבואנים. בחודש שעבר הודיעה רספ"ן ליבואני הרכב כי לא יוכלו לאחסן יותר מ-15 אלף מכוניות בנמל חיפה. מגבלה זהה הוטלה על אחסון מכוניות בנמל אשדוד, ובנמל החדש בחיפה (נמל המפרץ) הוטלה מגבלת אחסון של 4,000 מכוניות. כעת על פי העדכון ששלחה רספ"ן ליבואני הרכב, הם יוכלו לאחסן עד 16 אלף מכוניות בנמל חיפה ומספר דומה בנמל אשדוד. מגבלת האחסון על נמל המפרץ הועלתה ל-4,500 מכוניות. הוראת רספ"ן תהי בתוקף עד סוף החודש.
אחת האפשרויות שעמדו בפני יבואני הרכב היא לשנע את המכוניות לאיחסון בנמל אילת, שעומד כעת ריק ממכוניות, אולם ל"כלכליסט" נודע כי רוב היבואנים בחרו שלא לעשות זאת, ובסך הכול שונעו לנמל אילת פחות מ-2,000 מכוניות.
ב-30 בספטמבר נאלצה אוניית גל נוע (שינוע רכב) שהיתה בדרכה לישראל לשוב על עקבותיה ולפרוק באי כרתים את המכוניות שהיו על סיפונה. אונייה זו אמורה להיפרק מחר בנמל אשדוד. ל"כלכליסט" נודע כי האונייה נשאה מכוניות יפניות וקוריאניות שיועדו למסירה ללקוחות לפני מספר ימים. לאור העובדה שלפחות בחלק מן המקרים היו לקוחות שלא קיבלו את המכוניות שעליהן יבואני הרכב התחייבו, נאלצו היבואנים להציע להם פיצוי על עיכוב מסירה או אפשרות לבטל את ההזמנה ללא קנס. "נוצר מצב אבסורדי", אמר גורם בענף הרכב. "אונייה מגיעה לישראל ויש בדיוק 48 שעות להעלות את כל המכוניות על משאית הובלה, זאת בזמן שבעבר הן היו מאוחסנות בשטחי הנמל. במקרה הספציפי של האונייה ששבה לכרתים, היה כבר יותר כלכלי לתת לאוניה להמתין בכרתים והתהליך היה יותר זול מכל התהליך היקר שכעת צריך לבצע בכל פריקת אוניה בישראל אשר דורש העמדה של עשרות מובילים בכל גיחה כדי שהמכוניות יפונו מהנמל".
יבואני הרכב נמצאים כעת במצב בעייתי: בסוף השנה מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-35% לשיעור שטרם נקבע. כלומר, מכוניות שייכנסו לישראל אחרי 1 בינואר ישוחררו במס הקנייה הגבוה. בקרב יבואני הרכב קיים קונצנזוס לפיו המועד האחרון בו אוניות יוכלו לצאת מהמזרח לישראל, בשאיפה להגיע לארץ לפני 31 בדצמבר הוא השבוע של 10 בנובמבר. אם המכוניות יצאו לאחר מכן הן ייכנסו לארץ אחרי 31 בדצמבר וישוחררו ממכס לפי התעריף החדש.
לדברי גורמים בענף, כבר כעת מתקיימת "מלחמה על האוניות האחרונות" שיצאו לישראל בשבוע של 10 בנובמבר, אך בכל מקרה לנוכח אי הוודאות הביטחונית ואי הוודאות בנוגע לגובה מס הקנייה על רכב חשמלי וגם עקב החשש מפני עיכוב של אוניות, בענף מעריכים כי היקף היבוא בחודשי השנה האחרונים יהיה נמוך מאשתקד ויעמוד על פחות מ-50 אלף מכוניות.
אשתקד לנוכח מתקפות החותים נאלצו חברות הספנות לשנע מכוניות דרך הים התיכון מה שהאריך את מסלולי השיט והמכוניות נחתו בישראל רק בינואר, מה שמנע את שחרור המכוניות החשמליות ממכס בתעריפי 2023. במידה והפעם חברות הספנות יעכבו משלוחי מכוניות ואלה יגיעו לישראל אחרי מועד עליית מס הקניה על הרכב החשמלי- יבואניהרכב יצטרכו לשחרר אותן בתעריפי 2025. מרשות המסים נמסר: כפי שהיה בשנה שעברה, ככל שימצא שיש מקום לפעול בעניין, נדרש צו של שר האוצר".