הישראלים הצליחו לתחמן את טסלה ועכשיו מחכה להם רשות המסים
הישראלים הצליחו לתחמן את טסלה ועכשיו מחכה להם רשות המסים
נהגים שרכשו מכונית טסלה עקפו באמצעות רישום בחו"ל את ההגבלות שקבעה היצרנית על רכישת שדרוגים באמצעות תוכנה למכוניות שנמכרו בישראל; עכשיו הם צפויים לשלם על כך מסים שדורשת המדינה, בדיוק כמו על חלפים לרכב
ישראלים שרכשו מכונית טסלה מודל 3 החשמלית הצליחו לעקוף את ההגבלות שקבעה היצרנית על שדרוגי תוכנה למכוניות שנמכרו בארץ. עכשיו הם עלולים להידרש לשלם על כך מסים.
טסלה היא יצרנית הרכב הראשונה שכבר מציעה שדרוגים מרחוק, ללא צורך בכניסה להתקנה במוסך, במה שמכונה בתעשיית הרכב OTA, כלומר - Over the air התחברות של היצרן לרכב מרחוק באמצעות תקשורת סלולרית לצורך תיקון תקלות, או שדרוגים. בחלק מהמקרים מדובר בשדרוגי תוכנה שמוסיפים לרכב יכולות, כמו האצה מהירה יותר, או יכולות נוספות לבקרת השיוט האדפטיבית, כמו מעבר נתיב באמצעות איתות, מבלי שהנהג צריך לגעת פיזית בהגה.
במקרים אחרים מדובר על פתיחת יכולות שכבר מותקנות ברכב, כמו חימום הגה ומושבים: כל דגמי מודל 3, למשל, שיוצרו מאז ינואר 2021, מצוידים ביכולת הזאת, אך היא הפכה סטנדרטית רק בהמשך. טסלה מעדיפה להתקין מראש את מערכת החימום בכל רכב ואחר־כך למכור את היכולת להשתמש בה, או לפתוח אותה לכל הלקוחות בשוק מסוים, כדי לפשט את תהליך הייצור ולבנות כמה שיותר מכוניות זהות.
אולם טסלה ישראל עדיין לא מציעה שדרוג יכולות "מהאוויר". הסיבה העיקרית היא מחלוקת עם רשות המסים: הרשות דורשת לחייב שדרוגים כאלה כמו רכישת חלפים — סעיף המכניס למדינה כחצי מיליארד שקל בשנה מגביית מס קנייה ומכס, לפני מע"מ. טסלה דורשת, כי רכישות כאלה יחויבו במע"מ בלבד, ועד להשגת הסכמה היא לא פתחה את אופציית הרכישה ללקוחות בישראל.
בעלי טסלה זריזים גילו, כי העברת רישום הרכב בממשק של החברה מולם מישראל לארה"ב, קנדה או גרמניה, פותחת להם את אופציות הרכישה הנעולות. לאחר הורדת היכולות והפעלתן, הם "מחזירים" את הרכב לארץ, והיכולות נשארות. כך, למשל, הם משלמים 2,000 דולר עבור שיפור התאוצה (רק בדגם הלונג ריינג') ו־230 דולר עבור פתיחת יכולות החימום של ההגה והמושבים.
במקביל עקפו הישראלים נעילה אחרת של טסלה בארץ, למערכת ה"סנטרי" (זקיף) השימושית שלה. המערכת עושה שימוש במצלמות שממילא מותקנות ברכב עבור מערכות הבטיחות, כדי לזהות ניסיונות גניבה, פריצה, ונדליזם או פגיעות קלות ברכב בזמן שהוא עומד בחניה. אולם המערכת מתוכננת להתריע באמצעות צופר הרכב בעת שהיא מזהה ניסיון פריצה, ובישראל אוסרות תקנות איכות הסביבה על הפעלת אזעקות ברכב. במקום לייצר גרסת תוכנה מקומית שלא תכלול הפעלת צופר, בחרו בטסלה למחוק את כפתורי ההפעלה של המערכת מהממשק במכוניות הישראליות.
מספר קטן של בעלי רכב קיבלו את החיבור בעדכון תוכנה בסוף דצמבר, אך מרגע שעלו בטסלה על הטעות נמחקה האופציה לשאר המשדרגים. גם כאן גילו הישראלים מעקף, והם מפעילים את רוב הפונקציות של ה"סנטרי" באמצעות חיבור של אפליקציות חיצוניות לרכב.
בטסלה לא מתכוונים למחוק את היכולות שרכשו הישראלים באמצעות הרישום בחו"ל, אך הבהירו כי אם תדרוש המדינה מסים על הרכישות, החברה תחייב את הלקוחות שביצעו את הרכישות. ברגע שתתחיל החברה להציע בארץ את השדרוגים, תיחסם האפשרות לרכוש אותם משווקים אחרים.
בטסלה ישראל סירבו רשמית להתייחס למעקפי התוכנה שביצעו הנהגים הישראלים, אך אישרו כי מערכת הסנטרי עדיין חסומה מבחינת החברה לשוק הישראלי.
מרשות המסים נמסר: "מבלי להתייחס למקרה ספציפי או לחברה ספציפית, עמדת רשות המסים היא שערכן של תוכנות המשמשות להפעלת טובין, המגיעות יחד עם המוצר או צרובות במכשיר, מהווה חלק מערך הטובין לצורך מסי יבוא, גם אם מדובר בתוכנה גנרית. ערכן של תוכנות ייעודיות המשמשות בהפעלתן הראשונית של פונקציות הקיימות בטובין, מהווה חלק מהערך לצורך מסי יבוא שלהן, גם אם התוכנות מיובאות בנפרד, למעט תוכנות גנריות המיועדות להפעלת מכשירים מיצרנים שונים. עמדה זו חלה לגבי טובין רק אם מוטלים עליהם מסי יבוא נוספים מלבד מע"מ, כמכס, מס קנייה או היטלי סחר, זאת מבלי לגרוע מהחבות במע"מ המוטלת על יבוא תוכנות בהתאם לחוק מע"מ".