חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב נכנסה לתוקף, אך לא תיאכף
חובת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב נכנסה לתוקף, אך לא תיאכף
ל"כלכליסט" נודע שהמשטרה אינה מתכוונת לאכוף את התקנות בעניין מאחר שלהערכתה הן יבוטלו; הן היו אמורות להיכנס לתוקף עוד באוגוסט, אך העניין נדחה בשל מחלוקת בין שרת התחבורה מיכאלי, שרצתה לבטלן, ויו"רי ועדת הכלכלה וועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בועז טופורבסקי, שסירבו לאשר זאת; עם זאת, במסגרת ההסכמות הקואליציוניות על חוק הפנסיות, הוחלט שביטון יאפשר להעלות את הביטול בוועדה - בניגוד לכוונתו המקורית
התקנות המחייבות התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב נכנסו היום (ג') לתוקף, אך המשטרה לא מתכוונת לאכוף אותן.
לפי התקנות, אשר יועדו להיכנס לתוקף עוד באוגוסט, מי שייתפס כשהוא מסיע ילדים שגילם פחות מחמש ואין מערכת כזו ברכבו יקבל קנס של 250 שקל וארבע נקודות. ל"כלכליסט" נודע כי המשטרה אינה מתכוונת לאכוף את התקנות לעת עתה, מפני שמעריכים שם שהן יבוטלו בקרוב.
התקנות, שהותקנו בשלהי כהונתה של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב בוטלו בהחלטת ממשלה מחודש ינואר על ידי שרת התחבורה הנוכחית מרב מיכאלי, אך יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון ויו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים ח"כ בועז טופורובסקי סירבו עד כה לאשרר את החלטת הממשלה. בימים האחרונים ניסו הצדדים להגיע לפשרה אך ללא הועיל. שרת התחבורה התבצרה בעמדתה שיש לבטל את התקנה ובמקום זאת לצאת בקמפיין פרסומי נרחב בנושא ואילו ביטון וטופורבסקי דרשו פתרונות שכוללים סבסוד של אלפי מערכות לאוכלוסיות מוחלשות.
אתמול, במסגרת ההסכמות הקואליציניות בין ח"כ אביר קארה לכחול לבן בנוגע להצבעה על הפנסיות הצה"ליות, הוסכם כי ביטון יאפשר להעלות את ביטול התקנה בוועדת הכלכלה, וזאת בניגוד לכוונתו המקורית. טופורובסקי עדיין מתנגד לביטולה, אך סביר להניח שלא יהווה מכשול כעת.
ההחלטה לבטל את התקנה התקבלה בחודש שעבר כחלק ממתווה "ניקיון אביב" שכלל 27 הקלות רגולטוריות ועל מנת שהחלטת הממשלה תיכנס לתוקף ותאושר היא צריכה לעבור דיון בוועדת הכלכלה – ועד כה ביטון כאמור סירב לעשות זאת. בדיון בוועדת הכלכלה מאוקטובר, שבה נכחה גם מיכאלי, אמר ביטון כי "מישהו חושב שהתקנות האלה לא ייכנסו לתוקף וגם לא מביא אלטרנטיבה". במהלך הדיון אמר עוד כי הוא מציב בפני משרד התחבורה שתי אפשרויות: הראשונה היא שהתקנות ייכנסו לתוקף, ואילו השנייה היא שמשרד התחבורה והאוצר יציגו איך הם מאפשרים לבעלי רכב ותיק לקבל ערכה בסבסוד ממשלתי. הוא הוסיף כי "אם לא נראה את זה במרץ התקנה תיכנס לתוקף".
במהלך הדיון שהתקיים באוקטובר הבהירה מיכאלי כי היא מתנגדת לתקנה ואמרה כי היא מטילה על הציבור עול כלכלי וחושפת אותו לסנקציות, וזאת בזמן שאין לה זו תועלת מוכחת.
העיניים לעבר איטליה
בקיץ 2020, בזמן כהונתה של רגב כשרת תחבורה, פרסם המשרד קול קורא לחברות טכנולוגיה אשר מפתחות מערכות למניעת שכחת ילדים. המטרה המקורית של משרד התחבורה היתה ליצור תו תקן ישראלי מיוחד למערכות למניעת שכחת ילדים ברכב. אבל במהרה התברר שלא ניתן לייצר תו תקן ישראלי אשר יהיה מספיק מקיף וממצה, ולכן הוחלט במשרד התחבורה להתבסס דווקא על תו התקן של המדינה היחידה בעולם שאכן מחייבת הורים לרכישה והתקנה של מערכות בטיחות כאלה: איטליה. מכאן המצב הלך והחמיר: דו"ח שחובר על ידי משרד התחבורה בשלהי 2020 קבע כי למעשה לא ניתן לקבוע האם התקן האיטלקי יעיל. למשרד התחבורה עובדה זו פחות שינתה, והתקן האיטלקי אושר.
זמן קצר לאחר מכן כבר אישרה ועדת הכלכלה את התקנות אשר מחייבות את התקנת המערכת אשר יועדו כאמור להיכנס לתוקף באוגוסט, ומשיתה קנס על המפרים אותה. זאת ועוד, בניגוד ללא מעט מערכות בטיחות אחרות, משרד התחבורה אינו מסבסד את רכישתן של מערכות מניעת שכחת הילדים, כשעלותה של מערכת כזו נעה בין 200 שקל ל-500 שקל. אם מדובר במספר ילדים המוסעים ברכב בודד, העלות מזנקת מן הסתם.
לעומת זאת, משרד התחבורה ממשיך עד היום לסבסד את התקנתן של מערכות בטיחות פסיביות לרכב, מסוגן של מובילאיי, מובון ואחרות, אבל נטל מערכות הבטיחות למניעת שכחת הילדים נופל על כתפי ההורים. יש לציין כי היעדר הסבסוד וחוסר הבהירות בנושא התקנת המערכות עשו את שלהם: נכון ליולי אשתקד רק 50 אלף הורים רכשו את המערכות, מתוך 800 אלף הורים שמשרד התחבורה צפה שירכשו אותן בגל הראשון.
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, מסרה בתגובה כי "משרד התחבורה שגה כשלא נערך ליישום התקנה מצילת החיים ולא פעל לסבסוד המערכת כדי להקל על הורים לרכוש אותה - ובמקום זה השקיע מאמצים בביטולה. המועצה לשלום הילד מתריעה כבר שבועות ארוכים כי ההחלטה לבטל את התקנה היא גרועה ואומללה שתעלה בחייהם של ילדים".