סגור
משאית מאן MAN
משאית מאן. טענת כלמוביל המשאיות של מכשירי תנועה אינן עומדות בדרישות (אתר היצרן)

פרסום ראשון
צה"ל צריך מובילי רכב קרבי, אך היבואנים עסוקים במלחמה משלהם

כלמוביל הגישה החודש עתירה נגד מכשירי תנועה, לפיה זו אינה עומדת בתנאי המכרז שפרסם משרד הביטחון לרכבי גרר לרכבים קרביים, וכי בין היתר, בוצע בו "שינוי בדיעבד של התנאים".  לפי משרד הביטחון טענות כלמוביל אינן נכונות, ויש קושי בהקפאת המכרז עקב המלחמה

בעיצומה של המלחמה כשמשרד הביטחון זקוק לרכבים, יבואני הרכב יוצאים למלחמה משלהם, כך עולה מתוכנה של עתירה שהגישה החודש כלמוביל, יבואנית מרצדס נגד משרד הביטחון ונגד מכשירי תנועה, יבואנית משאיות MAN. עיתוי הגשת העתירה של כלמוביל (לבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו) מעניין מכיוון שהוא בוצע במהלך המלחמה ונוגע לאספקה של משאיות למשרד הביטחון.
לפי עיקרי העתירה, מבקשת כלמוביל להורות על פסילת הצעתה של מכשירי תנועה במכרז לרכישה של רכבי גרר לרכבים קרביים שפרסם משרד הביטחון. רכבי הגרר חיוניים למערך הלוחם מכיוון שהם יכולים לשנע במהירות יחסית רכבים בין אזורי קרבות, ולסייע בפינוי רכבים פגועים לצורך תיקון מהיר. בנוסף לכך מבקשת כלמוביל גם להורות על הפסקה מיידית של ההתקשרות בין מכשירי תנועה ובין משרד הביטחון לאספקת הגררים.
לפי עיקרי טענותיה של כלמוביל, בפברואר 2024 פרסם משרד הביטחון הצעה להגשת הצעות למכרז פומבי לרכישה של 20 משאיות שיועדו לגרירה של רכבים קרביים, אליו נגשו מספר יבואני משאיות. במאי השנה התקבלה אצל כלמוביל הודעה לפיה מכשירי תנועה זכתה במכרז. לאחר שנוכחה כי מכשירי תנועה זכתה ביקשה כלמוביל ממשרד הביטחון את מכרזי ההצעה של היבואנית היריבה שזכתה, מה שגרם לכלמוביל לטעון כי מכשירי תנועה אינה עומדת בתנאי המכרז "באופן מובהק וברור". כלמוביל, כך טוענת החברה בעתירתה קיבלה רק מסמכים חלקיים אך לטענתה מכשירי תנועה אינה עומדת בתנאי המכרז - וזאת על סמך המסמכים החלקיים שקיבלה. בנוסף טוענת כלמוביל כי לאחר שמכשירי תנועה זכתה במכרז "בוצע בו "שינוי בדיעבד של תנאי המכרז". כך, בעתירה טוענת כלמוביל כי משרד הביטחון לא העמיד לרשותה לדוגמה נתונים טכניים על המנועים ותיבות ההילוכים של המשאיות שזכו.
מעבר לכך, לטענת כלמוביל המשאיות של מכשירי תנועה אינן עומדות לדוגמה בדרישה לאורך מינימאלי של בסיס גלגלים (מרחק בין סרן קדמי ואחורי) של מטר וחצי. כלמוביל גם טוענת כי מכשירי תנועה הגישה למשרד הביטחון שרטוטים בהם בסיס הגלגלים שונה ל 4.5 מטרים כדי שיתאים לדרישות משרד הביטחון. בנוסף טוענת כלמוביל כי המשאיות של מכשירי תנועה אינן עומדות לכאורה בדרישות משרד הביטחון לרדיוס סיבוב וגם לעומס על הסרן הקדמי. בנוסף טוענת כלמוביל כי שורה של מאפיינים טכניים נוספים אינם עונים על ההגדרות, למשל סוג הכננת (מתקן המשמש לגרירה וחילוץ) הקדמית.
משרד הביטחון הגיב לעתירתה של כלמוביל וטען כי טענותיה אינן נכונות וכי הדרישות הטכניות שכלמוביל הציגה אינן נכונות. עוד טען משרד הביטחון כי בגלל המלחמה עצם הקפאתו או דחייתו של המכרז היא בעייתית. לפי תגובת משרד הביטחון - שש משאיות ראשונות ירכשו כבר ב-2025 ואפילו אינן צפויות להחליף משאיות קיימות בגלל המחסור האקוטי בגוררים בצה"ל. באופן מעניין, תגובת משרד הביטחון לעתירה חושפת גם את הצעות המחיר שנתנו שתי היבואניות: לפי לשון תגובת משרד הביטחון הצעתה של כלמוביל הייתה 31,162,547 שקל ל-20 משאיות הגרר ואילו הצעת מכשירי תנועה היתה 26,090,933 שקל.
תגובתה של מכשירי תנועה לעתירה טוענת ל"חוסר ניקיון כפיים מובהק" מצידה של כלמוביל, מכיוון שטענותיה לאי עמידה של המשאיות בתנאים הטכניים שגויות ומבוססות על מה שמכשירי תנועה מגדירה כ"מפרט טכני שגוי". עתירתה של כלמוביל נגד משרד הביטחון ונגד מכשירי תנועה עודנה בדיונים בבית המשפט.
מכלמוביל וממכשירי תנועה לא נמסרו תגובות.
ממשרד הביטחון נמסר כי "בתום מכרז לרכש רכבי גרר, ועדת המכרזים בחרה זוכה על פי הדין. העתירה הוגשה על ידי חברה שלא זכתה במכרז והמשרד יציג את עמדתו בבית המשפט".