סגור
טסלה נהיגה אוטונומית תאונה ניידת משטרה
תאונה משימוש נהיגה אוטונומית בטסלה (צילום: Florida Highway Patrol)

בכיר בטסלה: "סרטון הנהיגה העצמית - לא קשור למציאות"

מנהל הנהיגה האוטונומית של טסלה העיד במשפט שמתנהל במסגרת תביעה נגד החברה על אחריותה במות נהג ב-2018. בעדות אמר כי סרטון שפרסמה החברה, שבו מכונית נוסעת מעצמה, היה הגזמה גדולה של המציאות. משפחת הקורבן: "טסלה בחנה את הטייס האוטומטי שלה על אנשים"

אחד מהסרטונים שפרסמה טסלה, אותו שיתף בהתלהבות המנכ"ל שלה אלון מאסק, שבו מכונית לכאורה נוסעת מעצמה, הייתה הגזמה גדולה של המציאות. כך מודה מנהל תוכנית הנהיגה האוטונומית של טסלה (אוטופיילוט) אשוק אלוסוואמי בעדות שנתן לבית משפט. העדות ניתנה במסגרת תביעה שמתנהלת נגד טסלה על אחריותה במותו של נהג ב-2018.
לטענת אלוסוואמי (Elluswamy), הסרטון שכותרתו "חומרה של נהיגה אוטונומית על רכבי טסלה" מ-2016 ושנפתח בהודעה "האדם ברכב יושב בו רק מסיבות משפטיות. הוא לא נוהג בדבר, המכונית נוסעת בעצמה", לא ממש תיאר את המציאות. הסרטון, הסביר, נועד "לתאר מה אפשר לבנות עם המערכת ולא את מה שהלקוחות באמת יכלו לצפות מהמערכת לעשות".
בסרטון רואים את המכונית נוסעת בעצמה בדרכים מפותלות, מזהה סכנות כמו רוכבי אופנוע שמפתיעים בעקיפות מימין, חונה בעצמה ומצייתת לרמזורים וסימוני כביש. בתצהיר שהעניק לבית המשפט הסביר אלוסוואמי שההדגמה הייתה ספציפית למסלול קבוע מראש. "היא השתמשה במידע שהוגדר מראש", והסביר שהמסלול שהמכונית עקבה אחריו (ולא להבדיל – נסעה בו לראשונה) לא באמת היה מסלול דינאמי כפי שאולי צופה סביר עלול לשער, אלא מסלול נסיעה שמופה בתלת ממד, לפני הצילומים.

הציוץ של מאסק מ-2016

בעדותו עוד סיפר אלוסוואמי כי למעשה גרס, תוכנת האוטופיילוט שהייתה בידי טסלה באותה העת כלל לא החזיקה ביכולת להתמודד עם רמזורים, אף שאחת כזו הוצגה בסרטון התדמית. זאת ועוד הודה כי הרכב למעשה היה מעורב בתאונה בזמן צילום סרטון התדמית ובמקרים שונים היה צריך הנהג להתערב בפעילות המכונית, החברה לא ציינה בשום דיסקליימר כי התאונה התרחשה. אלוסוואמי העיד כי מאסק עצמו היה מעורב בסרטון.
את התצהיר מסר במסגרת תביעה שמנהלת משפחתו של ווי "וולטר" הואנג, שמת במרץ 2018 בזמן שנהג בטסלה X במחסום בטיחות. הואנג נסע ברכב בזמן שתוכנת הטייס האוטומטי של טסלה פעלה. לפי התביעה המשפחה טוענת כי טסלה "ידעה או שהייתה צריכה לדעת" שהמכונית עשויה לגרום לנזק גם כאשר נעשה שימוש סביר ברכב. זאת משום שלטענתם לדגם היו חסרות תכונות בטיחות "בסיסיות" כמו מערכת בלימת חירום אוטומטית. לטענתם הואנג מת משום ש"טסלה בחנה את תוכנת הטייס האוטומטי שלה על אנשים חיים".
ביוני 2019 המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה (NTSB) האמריקאית פרסמה דו"ח ראשוני שייחס את ההתרסקות לטעות ניווט של התוכנה. בדו"ח מאוחר יותר שבו המנהל מצא שורת ליקויים שאינם קשורים רק לטסלה, אלא גם לתחזוק הכביש, האישורים שניתנו לטסלה עצמה והואנג עצמו שככל הנראה שיחק במשחק בטלפון בזמן התאונה. אם כי גילו בתחקיר ויומן הנסיעות של המכונית שנשמר אוטומטית כי לפחות בשתי הזדמנויות קודמות, הרכב של הואנג ניסה לנווט לתוך מחסום הבטון בדיוק באותו נקודה שבה לבסוף התרחשה התאונה הקטלנית, אך בשתי הפעמיים הוא הבחין בטעות, תפס את ההגה וכיוון את הרכב בחזרה לנתיב הנכון. המשפחה טענה כי הואנג אף התלונן על הדבר בפני טסלה, אך לא נמצאו עדויות לכך.