עולים מדרגה: האיחוד האירופי יאסור על שיווק רכבים מזהמים
עולים מדרגה: האיחוד האירופי יאסור על שיווק רכבים מזהמים
השבוע אמור האיחוד האירופי להציג מדיניות חדשה אשר תצמצם בהדרגה את ממוצע פליטות המזהמים לרכבים. אך כעת מתברר כי לאיחוד (שישראל פועלת לפי כללי התקינה שלו) יש תכניות גדולות בהרבה
האיחוד האירופי לא עושה הנחות ליצרני הרכב: השבוע אמור האיחוד האירופי להציג מדיניות חדשה אשר תצמצם בהדרגה את ממוצע פליטות המזהמים לרכבים. אך כעת מתברר כי לאיחוד (שישראל פועלת לפי כללי התקינה שלו) יש תכניות גדולות בהרבה.
עקרונית, האיחוד האירופי אמור להציג השבוע תכנית אשר תקבע הפחתות של ממוצעי פליטות המזהמים של מכוניות אשר יימכרו באיחוד האירופי בשתי "פעימות" – אחת בשנת 2030 ואחת בשנת 2035. כיום, בניגוד לישראל בה מונהגת שיטה של הטלת "קנס" על מחירם של רכבים מזהמים במסגרת מתווה המס הירוק, באיחוד האירופי פועלים בשיטה של קביעת מכסות ליצרנים מזהמים. כלומר לכל יצרן רכב נקבע שיעור מסוים של פליטת 2 CO (פחמן דו חמצני) בו היצרן חייב לעמוד, פן ייקנס. אותו שיעור פליטת מזהמים הוא שיעור ממוצע. כלומר היצרן יכול למכור רכב מזהם אך גם צריך למכור לצידו רכב נקי כדי להוריד את שיעור פליטות המזהמים.
המכסות אשר נקבעו לאירופה הן ירידה של 65% עד שנת 2030 וירידה לאפס אחוזי מזהמים בממוצע בשנת 2035. בפועל מספר יצרני רכב כדוגמת וולוו ופורד כבר הודיעו כי יחדלו מלייצר רכב מזהם, אך התהליך הדרגתי והיצרניות לא באמת מתחייבות על הפסקה מוחלטת של יצור רכב מזהם.
מכיוון שכך, באיחוד האירופי יקדימו תרופה למכה ויקדמו חקיקה אשר תאסור על יצרני הרכב לשווק באירופה רכב מזהם. כך הודיעה אורסולה פון דר ליין נשיאת הנציבות האירופאית במהלך ראיון בתקשורת הגרמנית. עם זאת, פון דר ליין לא התחייבה לתאריך ספציפי בו האיחוד האירופי יעצור את מכירותיהן של מכוניות מזהמות.
בפועל מספר מדינות באירופה כבר הודיעו שיתנגדו גם למהלך שהאיחוד האירופי אמור להציג השבוע, במסגרתו יופחת ממוצע המזהמים של המכוניות שישווקו באיחוד משנת 2030. הסיבות לכך נובעות בראש ובראשונה מן הלובי החזק של יצרני הרכב אשר מייצרים מכוניות במדינות המתנגדות- צרפת וגרמניה, וגם מן העובדה שכיום האיחוד האירופי כבר מתמודד עם הקשיים אשר כרוכים בהשגת חומרי גלם לסוללות, ירידה ביכולת המוביליות של אזרחים שלא יוכלו להרשות לעצמם לטעון רכב חשמלי - וגם העובדה שהמדינות האירופיות שרמת ההכנסה לנפש בהן נמוכה אינן ממהרות לאמץ רכב חשמלי.