סגור
רכב ג'אקו
ג'אקו. ממוקם כיום בקבוצה 14 מתוך 15 (צילום: יצרן)

ניתוח
המזהמים מרוויחים: כך ייפגע שוק החשמליות מנוסחת המס הירוק החדשה

מעבר להתייקרות החשמליות, הנוסחה החדשה שתיכנס לתוקפה בינואר לא מטפלת במה שבעייתי בה מלכתחילה: היא לא קונסת את מי שמייבא את הרכבים הכי מזהמים - למשל רכבים סינים לא חשמליים - ורכבים מזהמים המיוצרים באיחוד האירופי שבקרוב יציפו את ישראל

עכשיו זה רשמי: משרד התחבורה פרסם הלילה את נוסחת המס הירוק החדשה, שתקבע את גובהו של הזיכוי במס הקנייה שיקבלו רוב דגמי המכוניות המשווקים בישראל. האופן בו נוסחת חישוב מס הקנייה על רכבים בישראל פועלת אינו חדש - על כל הרכבים שאינם חשמליים מוטל מס קנייה בגובה 83%. ממס קנייה זה מנוכים סכומים שמגיעים עד כ-17 אלף שקל, והסכום הזה, כלומר גובה הזיכוי, מחושב לפי חמישה מזהמים שהרכב פולט. אופן החישוב הזה פועל היטב מאז 2009 ולמדינת ישראל אין שום סיבה להיכנס להליך רגולטורי סבוך שיבטל את אופן החישוב הזה או ישנה אותו.
המסקנות העיקריות שעולות כאמור מהשוואת נוסחת החישוב הישנה לנוסחת החישוב החדשה הן שרוב המכוניות החדשות - והנקיות - עומדות להתייקר בינואר. ויש בכך היגיון: נוסחת חישוב גובה הטבת המס היא נוסחה "גמישה" שניתנת לשינוי מדי שנתיים - וכך היה גם הפעם. הסיבה הרשמית לכך היא שיצרני הרכב מייצרים מכוניות שהופכות להיות יותר ויותר נקיות, ומשרד התחבורה ורשות המסים רוצים שמכוניות נקיות יותר יגיעו לישראל – ולכן הנוסחה משתנה מדי שנתיים והופכת להיות מחמירה יותר. המכונית לא משתנה ולא רמת הזיהום, אלא אופן חישוב הזיהום משתנה. כלומר, אם מכונית מדגם מסוים שמשווקת כעת בישראל פולטת זיהום ברמה הממקמת אותה למשל בקבוצה 5 מתוך 15 קבוצות - בשנה הבאה אותה מכונית, בלי שום שינוי במנוע, תתמקם בקבוצה 7 או 8, כלומר היא תקבל פחות זיכוי במס.

יצרני הרכב יכסו את הפער

הסיבה הרשמית לשינוי היא שמדובר בצעד שמיועד להפוך את המכוניות החדשות המשווקות בישראל לנקיות. יותר. יבואן הרכב יפנה אל היצרן ויבקש ממנו את הדגמים הנקיים ביותר, כדי שיוכל ליהנות מזיכוי גבוה במס הקנייה. בפועל זה לא עובד כך. כפי שפורסם בכלכליסט, שוק הרכב האירופי, שהוא השוק העיקרי שלפי כללי הרגולציה שלו פועל השוק בישראל, נמצא בפני מהפך: ב-1 בינואר 2025 יצרני הרכב השונים ידרשו למכור מכוניות שיהיו יותר נקיות מהמכוניות שהם מוכרים כיום. הסיבה לכך היא שהאיחוד האירופי דורש מהם לשווק מכוניות שיש להן ממוצע פליטת מזהמים יותר נמוך. בשבועיים האחרונים כבר נרשמו מקרים בהם מדינות (למשל איטליה) הודיעו כי יתנגדו למהלך, אבל סביר להניח שהאיחוד האירופי לא יכנע ליצרני הרכב ואכן ידרוש מהם לשווק מכוניות נקיות מאוד, או להיקנס במיליארדי דולרים. וכל זה יקרה בעוד שלושה וחצי חודשים ובמקביל לכניסת נוסחת החישוב החדשה בישראל.
וכאן קיימת עוד בעיה: יצרני הרכב הגדולים תקועים כעת בין רגולציה אירופית דרקונית ובין הצורך למכור מכוניות מכל הסוגים. הם כבר מתריעים על סגירת מפעלים ועל כך שבאירופה פשוט לא רוצים מכוניות חשמליות. ובינתיים הם צריכים להזיז סחורה מהסוג שלא רוצים באירופה, כלומר הרכבים המזהמים. וכאן מתווסף מימד חדש, מימד של כדאיות ליצרן הרכב: כיום קנסות של מיליארדי יורו מפחידים את יצרני הרכב הרבה יותר ממתן הנחה קטנה ליבואן ישראלי שמוכן לקחת את הרכבים המזהמים. כך שמה שיקרה הוא שיצרני הרכב יסגרו עם היבואנים בישראל "דילים": היבואנים בישראל יקחו את הדגמים המיושנים והמזהמים בידיעה ברורה שבינואר הם יקבלו זיכוי מס נמוך יותר, והיצרן "יפצה" על הזיכוי הנמוך. סביר להניח גם שבינואר מחירי הרכבים המזהמים יעלו בכל מקרה, כי אחרי הכול –"מדינת ישראל אשמה במדיניות המיסוי הזאת".

עונש לרכב הנקי, פרס לרכב מזהם שיחזק את הסינים

עוד נקודה חשובה: העדכון החדש של שיטת החישוב לא מטפל במה שבעייתי בה מלכתחילה: השיטה לא קונסת ולא מענישה את מי שמייבא את הרכבים הכי מזהמים, אשר שייכים לקבוצת זיהום 15. הם מקבלים בכל מקרה זיכוי מס אפס כי הם מזהמים. עיקר הרכבים אשר שייכים לקבוצה 15 הם רכבי יוקרה ורכבי שטח והנחה של כמה אלפי שקלים ממחירם, לו היו נקיים, היא מינורית. לעומת זאת, במקרה של רכב כמו קיה פיקנטו או סוזוקי סוויפט שבחישוב גס יזנקו שתים-שלוש קבוצות זיהום - שלושת אלפים שקלים של אובדן זיכוי מס הם סכום משמעותי ממחיר הרכב שאינו מגיע ל-130 אלף שקל. למי שירכוש ג'יפ רנגלר או סאנגיונג רקסטון מזהמים, מדובר בטיפה בים. ויותר מכך: מדובר במהלך שיפגע באופן יחסית מתון ברכבי כביש שטח.
לדוגמה - לשוק הרכב הישראלי נכנסו רכבים סינים שאינם חשמליים. מבחינה טכנולוגית הרכבים האלה אינם חוד החנית ולכן הם נחשבים מזהמים מאוד. צ'רי טיגו 8 לדוגמה נמצא בקבוצת זיהום 14 מתוך 15. גם רכב הכביש שטח של היצרנית הסינית ג'אקו ממוקם כיום בקבוצה 14 מתוך 15. אם נסתכל לשם ההשוואה על הטוסון של יונדאי - הוא ממוקם בקבוצת הזיהום ה-13. גם קיה ספואז' אורבן ממוקם בקבוצה 13. כלומר בינואר כשהנוסחה החדשה "תקפיץ" את הרכבים בשתי קבוצות למעלה - הסינים יפגעו פחות, פשוט בגלל שאין להם יותר לאן לעלות. כלומר גובה זיכוי המס שמקבלת יונדאי או קיה יצטמצם יותר מגובה זיכוי המס של הסינים. זו לא טעות: זהו מהלך שיהפוך את רכבי הכביש שטח הסינים ליותר תחרותיים דווקא בגלל שהם מזהמים מאוד מלכתחילה.
עוד נקודה שחשוב לציין: הנוסחה החדשה היא אכן נוסחת חישוב מזהמים מחמירה ביותר ביחס לקודמה, אבל יש לה גם אפקט מעניין - הנוסחה החדשה עשויה להפוך מכוניות פלאג אין הייבריד לכדאיות. במיוחד בציי הרכב, עד לרמה של איום משמעותי על מכוניות היברידיות. כי כיום מכוניות היברידיות משפחתיות ממוקמות בקבוצת הזיהום השלישית והרביעית. בקרוב מקומן יהיה בקבוצה החמישית-שישית. הגעה של מכוניות פלאג אין הייבריד שיכולות לנסוע מעל 50 קילומטרים בין טעינות תשפר את מצבן משמעותית מבחינת גובה זיכוי המס. הגעה של רכבי פלאג אין הייבריד כמו האריזו 8 של צ'רי לחברות הליסינג, עשויה לדחוק דווקא את רגלי החשמליות, שבכל מקרה לא ממש מצליחות לחדור לציי הרכב הגדולים עדיין בהיקף משמעותי. המשמעות היא כי בסופו של דבר ייתכן שהתוכנית הוותיקה שמיועדת לוודא שהישראלים ירצו רכב יותר נקי - עלולה דווקא לגרום את ההיפך.