בלעדילאן נעלמו המכוניות להשכרה?
בלעדי
לאן נעלמו המכוניות להשכרה?
לפי הערכות בענף, המלאי הזמין עומד כיום על 30% מהרגיל. הסיבות: מכירת המכוניות הללו בשל מגבלות הקורונה ועליית הביקוש ליד ראשונה 0 ק"מ
מחפשים מכונית להשכרה? הסיכוי שתמצאו אחת שואף לאפס. ל"כלכליסט" נודע שברוב חברות ההשכרה הגדולות בארץ לא ניתן למצוא מכוניות זמינות במלאי, לא לטווח קצר ולא לטווח ארוך. לפי הערכות של חברות בענף, מלאי הרכבים הזמינים להשכרות עומד כיום על כ־30% מהיקף המלאי הרגיל, וכדי לשריין מכונית נדרשים שבועות מראש.
שוק הרכב הישראלי נהנה משנת מסירות חסרת תקדים, 183 אלף מכוניות חדשות בחצי שנה, אז כיצד הגיע למצב של מחסור דווקא במכוניות השכרה? גורמים בענף מדגישים כי מדובר בשילוב נדיר של נסיבות.
ראשית, בשנה שעברה מיהרו חברות ההשכרה להנזיל את מלאי המכוניות שלהן מכיוון שהתיירות היתה בנסיגה והן לא יכלו לעשות במכוניות ההשכרה שום שימוש מלבד השכרה. עם ההסרה של מגבלות קורונה, ביקשו חברות ההשכרה לרכוש מכוניות בציפייה לתיירות הקיץ, אלא שענף הרכב העולמי נמצא במצב של חסר ייצור, כלומר דווקא הדגמים היותר פשוטים וזולים שנפוצים בחברות ההשכרה הם אלה שמיוצרים פחות, מה שמעלה את המחירים באופן משמעותי והופך את הרכב לבלתי כדאי להשכרה.
בעדיפות תחתונה
שנית, ישראלים רבים החליטו מאז פרוץ הקורונה לעזוב את הליסינג, ובשוק נוצר ביקוש מצד לקוחות פרטיים למכוניות יותר פשוטות ליום־יום. לקוחות אלה משלמים מחיר מלא בניגוד לחברות ההשכרה, ולכן הרכבים שכן היו פנויים זרמו לכיוון שלהם. כמו כן חלק מן ההקצאות של מכוניות קטנות וזולות שכן נמצאות בידי חברות ההשכרה הגדולות יועדו לכל מיני מיזמי רכב שיתופי שהחלו להיפרס במספר גדול של ערים.
מלבד כל אלה, גורמים בענף מדגישים שחברות הליסינג וההשכרה פועלות לפי מכסות של רכישות, כלומר לחברה יש יכולת לבצע רכישות בהיקף כספי מסוים. עם התייבשות שוק ההשכרות אשתקד הופנו המשאבים לרכישה של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" ומכוניות ליסינג, ואילו מכוניות ההשכרה נדחקו לתחתית סולם העדיפויות.
"כיום יש ביקוש לרכבי השכרה משני כיוונים עיקריים", מסביר גורם בכיר בענף. "קודם כל, תיירות הפנים המתעוררת בישראל מייצרת ביקושים לרכבי השכרה. שנית, התיירים שהגיעו מארצות הברית, התיירות היהודית של הקיץ, הצליחו לשתות את מעט המלאי שנותר בחברות".
אין צפי לשינוי
תמונת המצב בענף ההשכרה אינה צפויה להשתנות בקרוב, בין היתר מכיוון שיבואני הרכב אינם מתכוננים להקצות בחודשים הקרובים מכוניות לחברות ההשכרה, הן בגלל הסיבות שצוינו לעיל והן מפני שההקצאה תהיה מוכוונת לציי הרכב הגדולים, וזאת לקראת מהלכי הצטיידות גדולים של חברות הליסינג לקראת סוף השנה.
מהלכים אלה נובעים גם מחשש של לקוחות מוסדיים מפני עליית מחירים בינואר, שתגרום להצטיידות מואצת כבר מספטמבר הקרוב, וגם מכיוון שבינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על כל המכוניות ההיברידיות שישווקו בישראל. מסיבה זו בחברות הליסינג מתכוננים כבר כעת לגיוס ההון הנדרש להצטיידות באלפי רכבים, מה שלא מאפשר הקצאה של כספים לטובת מכוניות השכרה.