בלעדיהדשדוש הסתיים: היקף יבוא הרכב לנמל אשדוד באוקטובר יהיה כפול מאשתקד
בלעדי
הדשדוש הסתיים: היקף יבוא הרכב לנמל אשדוד באוקטובר יהיה כפול מאשתקד
מנתונים שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי היקף פריקת המכוניות בנמל צפוי לעמוד בסוף החודש על 10,000 יחידות; בהתאם, צפי מסירת המכוניות החדשות בנובמבר עשוי להעיד על חודש חזק עבור ענף הרכב, בו - בשונה מהמצב הקיים בדר"כ - רוב הרכבים שימסרו יהיו כאלו שיוצרו דווקא באירופה
שוק הרכב הישראלי נכנס למצב של דשדוש בחודש שעבר, גם בגלל החגים וגם בגלל משבר השבבים העולמי. אבל, מנתונים שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי ייתכן שבאוקטובר תחול התאוששות, ויתרה מזאת - שימוי מגמה בקרב יצרני הרכב. כך, החודש נכנסו לנמל אשדוד עד כה ארבע אוניות RORO (או "אוניית גל-נוע") אשר הכניסו עד כה כ-7,500 מכוניות. שלוש מהן שייכות לחברת הספנות גרימלדי ואחת לחברת הספנות "נפטון". במהלך הימים הנותרים עד סוף החודש צפויות להיכנס אוניות נוספות, שיגדילו את היקף פריקת המכוניות לכעשרת אלפים יחידות - כלומר כפול משיעור פריקת המכוניות באוקטובר אשתקד.
יש להדגיש: אוניות גל-נוע מקבלות עדיפות בנמלי ישראל וזאת על פי חוק, כלומר כאשר אוניה עמוסה במכוניות מגיעה היא נפרקת באופן מיידי מכיוון שיש לה "סלוט" (כלומר חלון) קצר יחסית בנמל.
צפי מסירת המכוניות החדשות בחודש הנוכחי לא היה צפוי להיות חזק, אבל הגעה של כעשרת אלפים מכוניות לנמל אשדוד לבדו בהחלט עשויה להעיד על חודש נובמבר חזק עבור ענף הרכב, וחשוב מכך: כיום מכוניות מגיעות לישראל משלושה נמלים, כאשר שניים – אשדוד ואילת - נחשבים ליותר דומיננטיים מבחינת פריקת רכב.
אבל, בעוד שבנמל אילת נפרקות מכוניות מהמזרח, באשדוד נפרקות מכוניות מארה"ב ומאירופה. חלק גדול מיצרני הרכב היפנים והקוריאנים, כלומר יונדאי, קיה וטויוטה מחזיקים כיום גם במפעלים אירופים, אבל לא מעט דגמי ליבה חשובים לשוק הישראלי, כמו למשל יונדאי איוניק, מגיעים לארץ מהמזרח הרחוק. המשמעות של הגעת אוניות בסדר גודל כזה לנמל אשדוד בהחלט עשויה לסמן מהפך, בו בחודש נובמבר רוב המכוניות שימסרו יהיו כאלה שיוצרו או על ידי יצרני רכב אירופים או על ידי יצרני רכב אשר מייצרים באירופה.