רכב חברה: אלו מותגים מככבים בציי הליסינג?
רכב חברה: אלו מותגים מככבים בציי הליסינג?
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, 52% מהמכירות של רכבי BYD אטו 3, הדגם הנמכר בישראל, היו לציי הרכב. סקודה אוקטביה נמצאת במקום השני בהיקף המסירות, במקום השלישי האלנטרה ההיברידית של יונדאי. ומי עוד מככבים ברשימה?
ענף הרכב הישראלי מסכם חצי שנה סוערת. מתוך מעל 7,000 רכבי אטו 3 של BYD שנמסרו, 52% מהמכירות היו לחברות ציי רכב, מה שמעיד על קליטה נאה של הדגם הנמכר בישראל בליסינג או על ירידה בביקוש לאטו 3 בקרב לקוחות פרטיים, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. האיגוד לא מפרט מי היו הרוכשים, מאחר שליבואנים אין אינטרס שהמידע על כמות המכוניות שנמכרו לחברות הליסינג ייצא החוצה.
עם זאת, הנתונים עובדו עבור "כלכליסט" על ידי אתר פיקוטו, שמציע דרך חדשה לרכוש רכב משומש תוך הקפדה על שקיפות מול המוכר והקונה, לכן הוא יכול להיכנס למאגרי משרד התחבורה - כולל מאגרי רישומי הרכבים לפי הבעלות. הנתונים כוללים גם רכבי יבוא מקביל, אך היקף המכירות שלהם מסתכם באלפי רכבים בלבד.
עוד עולה, כי סקודה אוקטביה שנמצאת במקום השני בהיקף המסירות בישראל היא "רכב חברה" מובהק: במחצית השנה נמסרו בישראל מעל 5,000 אוקטביה ו-82% מהן נרשמו על שם חברות. במקום השלישי האלנטרה ההיברידית של יונדאי עם מעל 4,500 מסירות חציוניות ש-87% מהן נרשמו על שם חברות. במקום הרביעי קיה פיקנטו הקטנה שממנה נמסרו מעל 3,000 יחידות בחציון ו- 66% מהן נרשמו על שם חברות.
נתונים אלה מוכיחים שבכל הקשור בדגמים הנמכרים בישראל, קיימת הטיה חזקה לכיוון ציי הרכב. חברות הליסינג "הצילו" את היבואנים. הקורולה סדאן שבמקום החמישי בשוק עם מעל 3,000 יחידות נמכרה גם היא לציי הרכב באופן מאסיבי: 88% מהקורולות הללו נרשמו על שם חברה. בהמשך הטבלה יש דגמים פופולאריים נוספים שהטיית המכירות שלהם לציי הרכב קיצונית: במקרה של סיאט ארונה ממנה נמסרו מעל 2,000 יחידות בחציון, 79% נרשמו על שם חברה. צ'רי טיגו 8 שממנו נמסרו מעל 2,000 יחידות הגיע לחברות בעיקר לאחר ש-73% ממכירותיו השנה נרשמו על שם חברות. קיה נירו פלוס פלאג אין הייבריד ממנו נמכרו מעל 1,400 יחידות כמעט ולא נמכר ללקוחות פרטיים: מעל 99% ממסירות הדגם נרשמו על שם חברות. מאזדה 3, אחת המשפחתיות הפופולאריות בישראל בעבר, היא כיום מכונית ליסינג מובהקת: מעל 1,300 ממנה נמסרו בחציון ו- 88% מהן רשומות כרכבי חברה.
בנתונים בולטים גם יצרנים שאת תוצרתם לא תמצאו בליסינג, אולי עקב החלטת היבואן ואולי בגלל שחברות הליסינג לא רוצות: מעל 1,200 טסלה 3 נמכרו בישראל בחציון אבל רק 3.9% מהן רשומות על שם חברות. מעל 1,700 טסלה מודל Y נמכרו בישראל אבל רק 6.9% מהן נרשמו על שם חברה. מתוך מעל 1,100 מסירות זיקר X רק 11.6% נרשמו על שם חברות,מה שמעיד על ביקוש חזק בשוק הפרטי.
בחלוקה מותגית, ניתן לראות בבירור אילו יבואני רכב מבצעים היצף של רכבים בציי הרכב. בחצי שנה הראשונה 61.3% ממסירות טויוטה בישראל (מובילת השוק החציונית) היו ללקוחות פרטיים. ביונדאי שבמקום השני 49.4% מהמכירות הגיעו ללקוחות פרטיים. יבואנית קיה מסתמכת הרבה יותר על השוק המוסדי: רק 38.2% ממסירות קיה השנה היו ללקוחות פרטיים. סקודה שבמקום הרביעי מוטה חזק בכיוון ציי הרכב: רק 30% ממכוניות סקודה שנמכרו השנה הגיעו ללקוחות פרטיים ואילו במקרה של BYD כ-53% מהמסירות היו ללקוחות פרטיים.
מאזדה שבמקום השישי היא כיום חברה מוטה ציי רכב עם 37.6% מהמסירות שהגיעו ללקוחות פרטיים ואילו במיצובישי 52% מהמסירות היו ללקוחות פרטיים. צ'רי לעומת זאת מחזרת אחרי ציי הרכב - רק 38.2% ממכירותיה היו ללקוחות הפרטיים. גם סיאט היא יצרנית עם הטיה לציי הרכב לאחר ש-41% ממכירות המותג היו של מכוניות שנרשמו על חברות. לצד המסירות הללו יש גם יצרנים שמסירותיהם מבוססות באופן אבסולוטי על לקוחות פרטיים, רק שמדובר בקומץ לקוחות פרטיים: פרארי, אסטון מרטין ולמבורגיני הם מותגים שהרישום שלהם מבוצע רק על לקוחות פרטיים כך שהסיכוי למצוא פרארי ליסינג נמוך מאוד. עם זאת, באופן מעניין 28% ממסירות בנטלי בישראל (מדובר בפחות מעשר מכוניות) היו על שם חברה.
ומי מלכת הלקוחות הפרטיים בקרב היצרנים העממיים? מדובר ביצרנית שממש לאחרונה חזרה לגייס עובדים בישראל ואחת המשרות החשובות ביותר שהעלתה היא לאחראי על החדרת רכביה לציי רכב ועסקים: טסלה היא "מלכת הרישום הפרטי" של הדגמים העממיים על מעל 94% ממכוניותיה שנמסרו ללקוחות פרטיים.