תל אביב וכל השאר: אלו הערים המובילות ברכישת מכוניות חשמליות מתחילת השנה
תושבי תל אביב רכשו מתחילת השנה מעל ל-1,600 רכבים חשמליים, בעוד שבכל השנה שעברה כמות הרכישות עמדה על כ-6,400 מכוניות. אילו ערים נוספות נמצאות ברשימה?
שוק הרכב החשמלי בישראל נמצא קרוב לשלושה חודשים במגמת האטה מתמשכת. היצע אדיר של מותגים, ירידה במידת הכדאיות של מכוניות חשמליות מבחינת עלות הטעינה הציבורית, עלות אגרת הרישוי השנתית והמגמה המתחזקת של מכירה לציי רכב.
לרכישת רכב חשמלי יש מספר סיבות. יש מי שרוכשים מכונית חשמלית בגלל החדשנות וגודל המסך. רוכשים אלה מתעייפים מהמכונית במהירות ועוברים לדבר הבא.
ויש מי שרוכשים מכונית חשמלית בגלל שהם נוסעים הרבה ולכן טרנדים חולפים פחות משנים להם, כל עוד הם יחסכו כסף על דלק. מסיבה זו מעניין לבדוק באילו ערים רכישה של מכוניות חשמליות הואטה, היכן ההיקף לא נפגע ומי רוכש מכוניות חשמליות למרות ההאטה.
לשם כך נעזרנו בנתונים רשמיים של מדינת ישראל אשר מסכמים את מספר המכוניות החשמליות בישובי ישראל השונים ואת אופן רישומם, כלומר האם אלה רכבי חברה, רכבים פרטיים או רכבים שנמצאים בידיים של סוחרי רכב, מה שעשוי להצביע על מגמה של העברה של מכוניות למגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר".
הנתונים מתייחסים ל-3 החודשים הראשונים של השנה, פחות הימים האחרונים של מרץ. חודשים אלה, נחשבים כאמור לחודשים חלשים במסירת רכב חשמלי, אולם השבוע נרשמו מסירות של רכבים חשמליים חדשים של שחקנית אחת שעד כה השתרכה מאחור: טסלה, שאינה מוסרת ללקוחות מכוניות שהגיעו ארצה בשנה שעברה ומאז ממתינות בשמש של מגרשי האיחסון, אלא מוסרת מכוניות שמגיעות מהאוניה-וישר ללקוחותיה.
מהנתונים המתייחסים למכוניות בבעלות פרטית ניתן לראות שמתחילת השנה נרשמו בתל אביב רכישות של 1,662 מכוניות חשמליות, בעוד שבכל השנה שעברה נרשמו על שם תושבי תל אביב 6,434 מכוניות חשמליות בבעלות פרטית. כלומר, בחישוב גס, שיעור החדירה של רכב חשמלי בתל אביב לקראת תום הרבעון הראשון של השנה הוא בדיוק 25%. משמע בתל אביב, עיר יותר מבוססת, חדירת רכב חשמלי לא נפגעה.
רחובות נמצאת במקום ה-2 עם 997 מכוניות חשמליות שנרכשו מתחילת השנה. בכל השנה שעברה רכשו תושבי רחובות 4,841 מכוניות חשמליות - כלומר שיעור החדירה עומד על 20% מאשתקד.
במקום השלישי נמצאת פתח תקווה, שתושביה רכשו מתחילת השנה רק 875 מכוניות חשמליות. לשם המחשה, בשנה שעברה רכשו תושבי פתח תקווה 5,531 מכוניות חשמליות. במקרה של פתח תקוה, שיעור חדירת הרכב החשמלי ביחס לאשתקד נמוך: 15% בלבד מנתוני אשתקד, מה שעשוי להצביע על מעבר של התושבים שגרים במרחק של פחות מ-20 ק״מ מתל אביב לרכבי פלאג אין הייבריד, או רכב היברידי.
תושבי אשקלון רכשו מתחילת השנה 779 מכוניות חשמליות,בעוד שבכל השנה שעברה רכשו 4,151 מכוניות. משמע שיעור הכניסה של רכב חשמלי באשקלון השנה עומד על 18.7% מנתוני אשתקד.
תושבי באר -שבע (מקום חמישי) רכשו השנה 606 מכוניות חשמליות - ביחס ל-3,574 מכוניות חשמליות בכל 2024. כלומר שיעור חדירה של 16.9%.
הרישומים גם מאפשרים לראות את שיעורי הכניסה של רכב חשמלי השנה לחברות הליסינג לפי הפילוחים הגאוגרפיים, מהם עולה כי חברות הליסינג מיעטו להצטייד במכוניות חשמליות. לפי רישומי מדינת ישראל המתייחסים בפועל למיקום בו רשומים משרדי חברת הליסינג, בתל אביב נרשמו השנה 516 מכוניות ליסינג חשמליות. ברמלה נרשמו מתחילת השנה 428 מכוניות ליסינג חשמליות. ברחובות נרשמו 402 מכוניות ליסינג חשמליות.
הירידה בהיקפי המכירות של רכב חשמלי ידועה. מה שמפתיע הוא העובדה שלפי איגוד יבואני הרכב, בחודשיים הראשונים של השנה נמסרו כבר 11,008 מכוניות חשמליות, כלומר סביר להניח שברבעון הראשון של השנה ימסרו בישראל כ-15 אלף מכוניות חשמליות.
אם הלקוחות הפרטיים לא ממהרים לרכוש וגם בחברות הליסינג לא מסתערים על החשמליות, מי רכש את המכוניות האלה? התשובה מסתתרת ככל הנראה בין היתר בנתונים אשר מסכמים את מספר המכוניות החשמליות הרשומות על שם סוחרי רכב. חשוב להדגיש: רישום של רכב על שם סוחר עשוי גם להצביע על מצב בו פלוני מכר את מכוניתו לסוחר מכוניות משומשות. אבל לנוכח היקפי הפרסום ברשת, מגרשי מכוניות מציעים כיום כמויות בלתי מבוטלות של רכבים חשמליים חדשים מהניילון שיבואני הרכב מתקשים למכור. כאן קשה יותר להשוות את נתוני הרישום על שם סוחרים ביחס לאשתקד מכיוון שמכוניות הרשומות על שם ליסינג או פרטי-נשארות זמן רב בידי הבעלים.
סוחר רכב כל הזמן "מגלגל מלאי" כלומר מוכר וקונה. לפי הנתונים, בירת הסוחרים היא פתח תקוה, שם רשומות 1,067 מכוניות חשמליות שמחכות לקונה. בתל אביב מדובר ב 726 מכוניות. 288 מכוניות חשמליות ממתינות במגרשים ברמלה. מעבר לאלה, סביר להניח שכרגיל, יבואני הרכב גם נקטו בשיטות שאינן כשרות לחלוטין, כגון רישום של מכוניות על שם עובדיהם.