סגור
רישוי מכון רישוי טסט מכון טסטים טסט שנתי דינמומטר תל אביב
מכון טסט. בישראל רכב שמחירו זול משלם פחות (צילום: תומר הדר)

לפני הזינוק באגרת הרכב החשמלי: כמה הכניסה ישראל מאגרת רישוי לרכב?

לפי נתוני האוצר, משרד התחבורה היה אחראי ל-72% מהיקף גביית האגרות בשנת 2022 - בסכום של 5.3 מיליארד שקל. העלייה ההדרגתית בגובה האגרות נובעת בין היתר מעליית מספר הרכבים, ובינואר תתייקר גם אגרת הרישוי לרכב חשמלי

משרד התחבורה היה אחראי ל-72% מהיקף גביית האגרות של מדינת ישראל בשנת 2022, כך עולה מנתונים אודות הכנסות המדינה מאגרות לשנת 2022 שמפרסם משרד האוצר. לפי סקירת משרד האוצר, אותם 72% מהיקף גביית האגרות הם "בעיקר אגרות רישוי של כלי רכב".
יתר היקף הגבייה מתחלק בין משרד הפנים (14%), משרד המשפטים (5%), משרד תקשורת (4%), משרד האוצר (2%) ומשרדים נוספים. היקף הכנסות המדינה מאגרות לשנת 2022 , כך לפי הדו"ח, היה כ-7.4 מיליארד שקל, כלומר משרד התחבורה היה אחראי לגביית אגרות בהיקף של 5.3 מיליארד שקל מאגרות רישוי של רכבים.
לשם השוואה: נתונים שפרסם בשעתו מרכז המחקר והמידע של הכנסת קבעו כי היקף ההכנסות מאגרות רישוי בשנת 2021 היו 5.1 מיליארד שקל ואילו היקף האגרות שנגבו בשנת 2023 לפי אומדנים שפורסמו השנה (נתון מדויק לגבי 2023 טרם פורסם) היה ככל הנראה 6.2 מיליארד שקל.
העלייה ההדרגתית בגובה האגרות נובעת בין היתר מעלייה במספר הרכבים הנוסעים בכבישי ישראל - ואולם, פרת המזומנים האמיתית עדיין לא שוחררה למרעה: בינואר הקרוב יעלה גובה אגרת הרישוי לרכב חשמלי מאגרה מסובסדת של פחות מ-600 שקל, לאגרה שתיקבע לפי מחיר הרכב בדיוק כמו במכוניות בנזין ודיזל. אגרה על רכב חשמלי תשולם מדי שנה גם אם מדובר ברכב חדש בסוכנות וגם אם מדובר ברכב בן כמה שנים, כלומר בדיוק כמו ברכב שאינו חשמלי.
יצוין כי בישראל רכב שמחירו זול משלם פחות, כלומר רכב שמחיר המחירון שלו כשהוא חדש הוא 111 אלף שקלים ומטה משלם אגרת רישוי של 1,194 שקלים - אבל בהתחשב בעובדה שרוב המכוניות החשמליות הן מכוניות שמחיריהן כחדשות מתחילים במעל 150 אלף שקל - גובה אגרת הרישוי שלהן שיהיה זהה לאלה של מכוניות רגילות (כלומר מחושב לפי מחיר) יעלה מפחות מ-600 שקל כיום, למחיר שינוע בין כ-1,200 שקל לרכב זול מאוד למעל 5,000 שקל לרכב יקר. רוב החשמליות, כלומר אלה שמחיריהן כחדשות הם מעל 150 אלף שקל, ידרשו לשלם מדי שנה אגרה שתנוע בין כ-1,800 ל-2,500 שקל.
זאת ועוד: שיטת האגרות של מדינת ישראל קובעת אגרה בגובה יורד עם השנים, כלומר רכב בן 10 ישלם פחות מרכב בן 3. אבל רכבים חשמליים נכנסו לישראל באופן נרחב רק לפני כשלוש שנים, כלומר רובם המכריע של הרכבים החשמליים ישלמו מחירי רכב חדיש.
אגרות הרישוי בישראל, יש לציין, הן אגרות שהולכות ומתייקרות, בדרך כלל מדי שנה עקב הצמדה למדד והחשמליות שעוד ארבעה חודשים הרישוי שלהן יתייקר תופסות נתח שוק גדל והולך. כיום לפי רישומי מדינת ישראל נוסעות בכבישי ישראל מעל 150 אלף מכוניות חשמליות שהאגרה עליהן נמוכה - מה שיסתיים בתחילת 2025. כלומר גם מי שקנה חשמלית לפני שנה יקבל מינואר אגרת רישוי גבוהה ביחס למה ששילם עד כה. שיעור חדירת הרכב החשמלי לשוק בישראל עומד על 25% והיקף המכירות לשנה הבאה יהיה ככל הנראה מעל 250 אלף מכוניות שכרבע מהן יהיו חשמליות. כלומר היקף ההכנסות מאגרות רישוי רק יגדל הודות למכוניות החשמליות.
אגרות הרישוי בישראל, יש לציין, הן מהגבוהות בעולם. המחקר האחרון שפורסם בנושא על ידי הכנסת ראה אור ב -2016 וקבל כי אגרות הרישוי בישראל הן מהגבוהות בעולם. הנתונים שפורסמו באותו מחקר קבעו כי אגרות הרישוי בישראל יקרות מרוב מדינות אירופה, אך זה היה לפני שמונה שנים. מאז, יש לציין, האגרות רק התייקרו ויותר מכך: מינואר הקרוב גם בעלי המכוניות הנקיות יצטרפו למכונת האגרה.