סגור
מגרש מכירת מכוניות
מכוניות חדשות. היבאונים נתקעו עם עשרות כלי רכב, רובם מסין ( צילום: תומריקו)

ניתוח
בישראל יש שוק דמיוני לרכב חדש, ובחודשים הקרובים הוא רק יגדל

עשרות אלפי מכוניות, רובן חשמליות סיניות, נמכרו על הנייר אך בפועל הן עדיין עומדות במגרשי היבואנים שלא הצליחו למכור אותן. שנת 2024 תיזכר כשנת ההתפכחות של יבואני הרכב שמבינים שחלק מהמותגים הסיניים שהגיעו לארץ אינם מצליחים - או מוצלחים - כפי שחשבו

בשבועות האחרונים נפוץ במסדרונות רשות המיסים סיפור משעשע על יבואן רכב גדול של מכוניות חשמליות סיניות שהגיע למשרד הרשות ובפיו בקשה: לקבל החזרי מס קנייה על מכוניות שהוא רצה לייצא לסוכנויות של מכירת רכב שהוא מפעיל באירופה. אמנם כאשר יבואן רכב מכניס מכוניות לישראל הוא משחרר אותן ממכס ומשלם את מס הקנייה, ולכן כאשר הוא מייצא אותן הוא יכול לקבל את מס הקנייה בחזרה. אלא שעם היבואן הספציפי הזה נוצרה בעיה: מתברר שהמכוניות נרשמו על שמו הפרטי של אחד מבעלי השליטה. כלומר הוא "היד הראשונה" על המכונית. טכנית, המכוניות נמכרו כבר לאותו בכיר ולכן לפי השמועות היבואן עדיין מנהל מגעים על הנושא עם רשות המיסים.
היבואן הזה אינו היחיד שנקט במה שהוא ללא ספק טריק שאינו בלתי חוקי אבל גם אינו בלתי מסריח. כפי שסיפר גורם במשרד התחבורה ל"כלכליסט": "יום אחד רואים רישום של אלף מכוניות חשמליות סיניות עממיות שנרשמות על שם מישהו שגר בסביון, יישוב בו דווקא מעדיפים מרצדס ואאודי".
כיום ניתן למצוא במחלקות הטרייד אין של יבואני הרכב מכוניות שנרשמו על שם עובדים של היבואניות או על שם בכירים ביבואניות כשהם מוצעים למכירה לכל מי שיחפוץ להיות היד השנייה על מכונית חדשה לחלוטין.
בעבר יבואני הרכב לא היו מעזים לרשום אלפי מכוניות על שם בכירים בחברה שלהם, אך היום כבר מדובר בקונצנזוס שהיבואנים מטאטאים ביעילות מתחת לשולחן. הרישומים האלה של מכוניות על שם בכירים ביבואניות הרכב אינם היחידים. למעשה, מדובר בטיפה בים. רוב הרישומים הם על שם חברות ליסינג וחברות סחר. לפי הערכות בענף הרכב, עד כה ב-2024 נרשמו עשרות אלפי מכוניות, רובן חשמליות סיניות, על עסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". כלומר על הנייר הן נמכרו. בפועל הן עדיין יושבות בסוכנות.
מהי מכונית "יד ראשונה אפס קילומטר"? כאשר יבואן רכב מייבא ארצה מכונית, יש לו בדיוק שנה ממועד ייצורה של המכונית כדי למכור אותה. ואם היבואן לא מסוגל למכור את המכונית, הוא חייב לרשום את הרכב כיד ראשונה. הסיבה לכך היא בעיית ההתיישנות: רכב שעומד שנה אומנם לא נוסע אבל הצמיגים שלו מתיישנים, הגומי מתבלה בשמש, הריפודים נחשפים לאור שמש וכיוצא בזאת. במהלך השנה הנוכחית בוצעו ניסיונות של יבואני רכב להשפיע על הרגולטורים לשנות את החוק ולקבוע שהיבואנים יידרשו לרשום את המכוניות אחרי שנה וחצי או שנתיים ממועד ייצורן, אך ללא הועיל.

שילוב נסיבות בעייתי

המעבר של יבואני הרכב לרישומי "יד ראשונה אפס קילומטר" החל כבר בחודשים הראשונים של השנה הנוכחית. כפי שנחשף ב"כלכליסט", היבואנים פשוט מילאו מכסה בחברות הליסינג כבר בחודשים הראשונים של השנה ומאז המצב רק החמיר והיבואנים נתקעו עם עוד ועוד מכוניות בלתי מכורות, מה שדרש מהם פתרונות יצירתיים, כמו רישום של המכוניות על שם בכירים ביבואניות.
לא ניתן להתעלם מן העובדה שרוב המכוניות שהן "יד ראשונה אפס קילומטר" הן חשמליות סיניות ויש לכך כמה סיבות. בשנים האחרונות, בכל פעם שמס הקניה על רכב עולה בינואר, יבואני הרכב משחררים רכבים ממכס בדצמבר ואז מגלים שהם נתקעו עם מכוניות שקשה למכור. ב-2024 התווספה לרשימת הסיבות גם המלחמה, מה שתקע את יבואני הרכב עם מכוניות שחלקן עוד הגיע לישראל בחודשים הראשונים של 2023. עוד בעיה: שנת 2024 היא "שנת ההתפכחות" של יבואני הרכב שמבינים שחלק מן המותגים הסינים שייבאו לישראל אינם מצליחים (או מוצלחים) כפי שחשבו. חלק מהמותגים הסינים קרסו, בחלק מהמקרים היבואן הביא כמויות גדולות מדי, חלק מהם הפכו כמעט בן לילה ללא פופולריים מפני שיצרן אחר ייבא רכב שיש לו מסך גדול יותר. חלק פשוט הפסיקו לייצר מכוניות. את המכוניות של ORA אפשר למצוא בכמויות מאוד גדולות במכירות יד ראשונה אפס קילומטר, ובשוק יש מספר רב של MG בעסקאות כאלה. מכוניות של WM MOTOR שמזמן אינה מוכרת מכוניות בישראל ממתינות במגרשי מכוניות. גם מכוניות של JAC שכבר חודשים לא נמכרה בישראל מחכות במגרשים כשהן חדשות מהניילונים.

שוק משני זה טוב?

נכון לשלהי 2024 מתקיים בישראל שוק משני של מכוניות חשמליות סיניות, רובן יד ראשונה אפס קילומטר. המכוניות האלה מוצעות למכירה בהנחות ממחירי היבואנים הרשמיים. אבל האם זה טוב? קודם כל, מבחינת הרישומים של יבואני הרכב חשוב להבין שבמקרים רבים, ההצהרות של יבואני הרכב על "המותג שעשה מהפכה" ו"מלכת המכירות" הן הצהרות מצוצות מהאצבע. המכוניות שהן סיפורי הצלחה עומדות בשמש הקופחת במגרשי רכב ומחכות לרוכשים. גם הנתונים שעליהם יבואני הרכב מדווחים מדי חודש הם בפועל נתונים מעוותים. יתרה מכך: כאשר הרגולטורים מדברים על השוק במונחים של כמה ישראל מוצלחת בחדירה של רכב חשמלי, זו גם שגיאה שמבוססת על נתונים שאינם אמיתיים, כי יש הבדל כביר בין מכונית שנוסעת בכבישי ישראל וחוסכת זיהום אוויר ובין מכונית שעומדת שנה במגרש מכוניות.
בישראל נוצר מצב מעניין בו שוק רכבי ה"יד ראשונה אפס קילומטר" החשמליים יגיע למאסה קריטית בהיקף שישפיע על השוק. עובדתית, היבואנים מוכרים בסוכנויות מכוניות חדשות במחיר גבוה, אבל במגרשי מכוניות שלפעמים נמצאים באותו רחוב אפשר למצוא מכונית חשמלית בהנחה נאה, פשוט יש עליה יותר אבק. למצב כזה יש גם השפעה על שוק המשומשות. כיום בכל מקרה שוק החשמליות המשומשות בישראל נמצא בחיתוליו. בל נשכח שמדובר במכוניות שרק נכנסו לישראל לפני שנתיים- שלוש. מי שקונה כיום מכונית חשמלית בת שנה נדרש לשאול שאלות על מצבה של הסוללה או על עלויות הטיפול שמתברר שאחרי שנה כלל אינן נמוכות. וראה זה פלא: מתברר שיש בשוק מכוניות חשמליות בנות שנה או שנה וחצי- והן חדשות לחלוטין ונמכרות בהנחה בחצר האחורית של יבואני הרכב, מה שדי מייתר את הצורך בחשמלית משומשת.
ואין מדובר במצב זמני. כפי שפורסם ב"כלכליסט", יבואני הרכב כבר נערכים ליבוא של מכוניות חשמליות מסין בחודשיים האחרונים של השנה והמצב הכלכלי במשק ככל הנראה לא ישתפר. סביר להניח שגם בשנה הבאה יבואני הרכב יגלו שאין קונים למכוניות שהם ייבאו. אבל הפעם תמתין להם עוד הפתעה לא נעימה: רוויה של השוק שנובעת ממיצוי של פוטנציאל החדירה של מכוניות חשמליות לשוק הישראלי שסובל מהיעדר תשתיות, צמצום של הטבות מס קנייה על רכב חשמלי, ייקור של מבחני הרישוי לרכב חשמלי והאיום שבמס נסועה.