רשות המסים דורשת מיבואנית יונדאי ומיצובישי 180 מיליון שקל
רשות המסים דורשת מיבואנית יונדאי ומיצובישי 180 מיליון שקל
דרישת התשלום שנשלחה לכלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בישראל, היא בגין הפחתת ערך של מערכות מולטימדיה לא מקוריות. בכלמוביל סבורים שהן לא חייבות במכס - וברשות המסים חושבים שכן. מדובר בדרישת תשלום גבוהה במיוחד, כמעט פי שניים ממה שדרשה הרשות מצ'מפיון מוטורס על פרשת דיזלגייט. מכלמוביל נמסר: "חולקים על עמדת המכס וסבורים כי אין בה ממש"
רשות המסים הגישה לכלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, ג'נסיס ומרצדס, דרישה לתשלום 180 מיליון שקל בגין הפחתת ערך של מערכות מולטימדיה לרכב.
הדרישה הוגשה לכלמוביל בסוף השבוע שעבר, והיא אחת מדרישות התשלום הגדולות ביותר שהוגשו ליבואנית רכב בישראל בעשורים האחרונים. לשם השוואה, על כל פרשת דיזלגייט נדרשה צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, לשלם לרשות המסים כ-100 מיליון שקל. צ'מפיון מוטורס הגיעה בשעתו לפשרה מול רשות המסים, והתשלום הסופי עמד על 70 מיליון שקל, וככל הנראה גם במקרה של כלמוביל יתקיימו דיונים בנושא בין הצדדים.
דרישתה של רשות המסים לכלמוביל הוגשה בגין "דיווח חסר של הפחתת ערך מערכות מולטימדיה לצורך חישוב מס". כיום על כל מכונית שמיובאת לישראל מוטל מס קנייה בשיעור מסוים. שיעור מס הקנייה מתייחס לכל רכיבי הרכב, כולל רכיב פעוט לכאורה: מערכת המולטימדיה, שהיא מערכת השמע והקישוריות (כלומר חיבור אינטרנטי).
חלק ממערכות המולטימדיה המותקנות במכוניות חדשות הן מקוריות ומהוות חלק אינטגרלי מן הרכב ומחוברות ישירות למערכות הרכב השונות, החל בבקרת האקלים וכלה במערכות ההיברידיות. לדוגמה במרצדס בנץ, שמכוניותיה מיובאות לישראל גם על ידי כלמוביל, מערכת ה-MBUX המשוכללת של היצרנית היא חלק אינטגרלי מהרכב ומחוברת לכל מערכותיו.
אבל במקרים אחרים, כפי שקורה לעתים במכוניות יונדאי ומיצובישי, המערכת אינה מקורית ואינה מותקנת על ידי היצרן. במקרה של כלמוביל, מערכות המולטימדיה הלא מקוריות שמותקנות בחלק מן המכוניות רחוקות מאוד מלהיות מכשירי רדיו פשוטים ותו לא. כלמוביל הטמיעה בשנים האחרונות מערכות מולטימדיה משוכללות במכוניותיה, שמאפשרות בין היתר גישה לתוכניות הטיפולים של הרכב.
עיקר המחלוקת בין רשות המסים לכלמוביל נוגע לאותן מערכות מולטימדיה לא מקוריות, שלשיטת כלמוביל אינן מהוות חלק אינטגרלי מן הרכב ולכן אינן חייבות במכס. ברשות המסים ככל הנראה חשבו אחרת. בהינתן גובה הסכום שנדרש על ידי רשות המסים, סביר להניח שכלמוביל תערער על ההחלטה.
היבואנית הגדולה בישראל
כלמוביל היא יבואנית הרכב הגדולה ביותר בישראל זה כמה שנים מבחינת מספר המכוניות שנמסרו. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב המסכמים את המחצית הראשונה של השנה (שבה נמסרו 183,801 מכוניות), יונדאי היא מותג הרכב הנמכר ביותר בישראל עם 29,191 מסירות. מיצובישי נמצאת במקום השישי בשוק הרכב הישראלי עם 8,473 מסירות. מרצדס בנץ במקום ה-17 בשוק עם 2,644 מסירות, וג'נסיס, שרק לאחרונה החלה לשווק מכוניות בישראל באמצעות כלמוביל, נמצאת במקום ה-37 בשוק עם 128 מסירות.
מרשות המסים נמסר: "מפאת חובת סודיות הקבועה בחוק, אנחנו לא נוהגים להתייחס לשאלות הנוגעות להתנהלות רשות המסים אל מול עסקים".
מכלמוביל נמסר: "בין המכס לכלמוביל יש חילוקי דעות. כלמוביל חולקת על עמדת המכס וסבורה כי אין בה ממש".