סגור
קורקינטים לוחיות רישוי
(תומר הדר, צילום: אוראל כהן)

כלכליסט TV
לוחות רישוי על קורקינטים ואופניים חשמליים: מה שצריך לדעת

התקנות שאושרו בדצמבר אשתקד קובעות כי אופניים או קורקינט פרטיים וכן שיתופיים, מחוייבים בהתקנת לוחית ייעודית. המשטרה תוכל לתת קנס בגובה 100 שקל לכלי רכב ללא לוחיות רישוי, עד אוגוסט 2025, ולאחר מכן יעלה הסכום ל-750 שקל

תקנות הקורקינט והאופניים אשר מצוידים במנוע חשמלי נכנסות לתוקף. התקנות שאושרו בדצמבר אשתקד ונכנסות לתוקף מחר, ב-1 באוגוסט, קובעות כי אופניים או קורקינט שיש להם מנוע חשמלי חייבים לפי חוק בהתקנת לוחית רישוי. לוחית הרישוי הינה ייעודית לקורקינט או אופניים, צבעה צהוב והיא קטנה מלוחית רישוי של מכונית.
בפברואר האחרון נפתח על ידי משרד התחבורה מאגר רישום מיוחד של מדינת ישראל. במאגר יכולים בעלי הקורקינט או האופניים להירשם ולהוציא לוחית רישוי אשר מותקנת על ידי מתקינים מורשים. יצוין כי לצד הקורקינטים הפרטיים יש יש כיום בתל אביב 5,400 קורקינטים של חברות קורקינט שיתופי. חברות אלה צריכות להתקין בקורקינטים לוחיות רישוי בצבע לבן, בניגוד ללוחיות הרישוי הצהובות של הקורקינטים שבבעלות פרטית.
באשר לאכיפה, את זו ניתן לחלק לשניים: אכיפה נגד מי שיש לו לוחית זיהוי וביצע עבירה ואכיפה נגד מי שבכל מקרה אין לו לוחית זיהוי וצריך לתפוס אותו. הקנס למי שלא טרח להתקין לוחית רישוי הוא 100 שקלים – וכך יהיה החל מ- 1 בספטמבר השנה ועד ה-1 בספטמבר בשנה הבאה (2025). מספטמבר בשנה הבאה גובה הקנס למי שלא התקין לוחית רישוי יהיה 500 שקלים. ורק בספטמבר 2027 הקנס יגיע ל 750 שקלים אבל – בכל מקרה האכיפה על הקורקינטים והאופניים יכולה להתבצע רק על ידי משטרת ישראל, כלומר גם במקרה של מי שלא התקין לוחית וגם במקרה של מי שיש לו לוחית חוקית - רק שוטר יכול לעצור אותו ולתת לו דו"ח – ורק שוטר יכול לצפות בתיעוד של רוכבים במצלמות העירוניות ולתת דו"ח.
מבדיקת "כלכליסט" שנערכה בשבוע שעבר עולה עובדה מאכזבת: לפי הערכות יש בישראל כחצי מיליון קורקינטים ואופניים שיש להם מנוע חשמלי. נכון לשבוע שעבר נרשמו כ-36 אלף בעלי קורקינט חשמלי ואופניים חשמליים. לפי משרד התחבורה קצב הנרשמים ללוחית רישוי עלה באופן ניכר בשבוע האחרון והוא עומד על כ-2,500 נרשמים ביום. כדי לעמוד על היקף התופעה יצאנו לתל אביב, העיר הנחשבת לעמוסה ביותר בישראל מבחינת היקפי האימוץ של כלי תחבורה עירונית קלה. לפחות מהנראה בשטח, רובם המכריע של הרוכבים לא הפנימו את הצורך בלוחית רישוי.
למעשה, המקומות היחידים כמעט בהם נתקלנו ברוכבים שאכן טרחו להפיק לוחית רישוי היו סמוך למרכז ההתקנה של עיריית תל אביב, שנפתח מדי יום במיקום אחר ברחבי העיר כדי לסייע לרוכבים בהתקנת הלוחיות. לעומת זאת, בטיילת סמוך לחוף הים, בשדרות רוטשילד וביתר רחבי העיר, נדמה שהחדשות אודות התקנה החדשה לא ממש חלחלו לרוכבים. כך זה נראה בשטח.