יבוא מגביל: מדוע מחירי המכוניות לא באמת יורדים?
יבוא מגביל: מדוע מחירי המכוניות לא באמת יורדים?
היבוא המקביל אמנם הצליח להוריד מחירים של רכבים, אבל בעיקר של מכוניות יוקרה. לעומת זאת, מחיריהן של מכוניות מדגמים עממיים, גם כאלה שמגיעות לישראל ביבוא מקביל, בכלל לא הוזלו
משהו מוזר קורה בשוק הרכב הישראלי: בעיצומו של גל התייקרויות, יש יבואני רכב שדווקא מוזילים מחירים. כך למשל, סמלת יבואנית ג'יפ הודיעה על שורה של הוזלות לדגמי הרנגלר. מדוע הרנגלר מוזל? אחת הסיבות לכך היא שג'יפ רנגלר הוא דגם מאוד פופולארי ביבוא מקביל.
בסך הכול העיקרון הזה, של תחרות בריאה שגורמת ליבואני הרכב להוריד מחירים הוא עיקרון מבורך – ואם נסתכל אחורה אזי נגלה שזה גם מה שהפוליטיקאים הבטיחו לנו כאשר שוק הרכב הישראלי נפתח לתחרות וליבוא מקביל. ועם זאת, יש בעיה אחת קטנה - היבוא המקביל באמת הוריד מחירים, אבל בעיקר של מכוניות יוקרה. לעומת זאת, מחיריהן של מכוניות מדגמים עממיים, גם כאלה שמגיעות לישראל ביבוא מקביל בכלל לא הוזלו. אם כבר, הם רק התייקרו בשנים האחרונות.
מדוע היבוא המקביל לא הצליח להוריד את מחירי הרכב? הסיבות מגוונות: היעדר תחרות, רצון של היבואנים המקבילים להרוויח בעצמם, קשיי אספקה, לחצים של יצרני הרכב ועוד לא מעט סיבות. השורה התחתונה? אם יש לכם חצי מיליון שקל ומעלה כדי לקנות מכונית חדשה אז היבוא המקביל עובד בשבילכם. ואם לא, תמשיכו לשלם ביוקר.