סגור
מפעל להרכבת מכוניות טורקיה יונדאי
מפעל להרכבת מכוניות בטורקיה (צילום: Cision)

מסירות כלי רכב: אחרי הפסקת קשרי המסחר - טורקיה יורדת למקום השישי

מתחילת השנה ועד סוף יולי נמסרו בישראל כ-12 אלף מכוניות מתוצרת טורקיה, כך לפי איגוד יבואני הרכב.. סין היא כיום מובילת השוק, עם כ-40 אלף מסירות. אחריה במקום השני דרום קוריאה עם 32 אלף מסירות ויפן שלישית עם 28 אלף מסירות. כתוצאה מהפסקת המסחר עם טורקיה, נעצר הייצוא לישראל של דגמי יונדאי i10, i20 ובאיון כמו גם טויוטה קורולה

שלושה חודשים חלפו מאז שטורקיה הודיעה על הפסקת קשרי המסחר עם ישראל והיא יורדת למקום השישי בטבלת המדינות המייצאות מכוניות לישראל, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב המסכמים את שני השלישים הראשונים של 2024. במאי הודיעה טורקיה על עצירת קשרי המסחר עם ישראל וכתוצאה מכך הופסק הייצוא של מספר דגמי ליבה חשובים של יצרני הרכב הגדולים המייצרים בטורקיה. ביניהם יונדאי i10, i20 ובאיון שכבר אינם מיוצאים לישראל ואינם זמינים לרכישה באתר היבואנית. גם טויוטה קורולה המיוצרת בטורקיה כבר אינה זמינה לרכישה בישראל.
לפי הנתונים, מתחילת השנה ועד סוף יולי נמסרו בישראל 12,056 מכוניות מתוצרת טורקיה, נתון שמציב אותה במקום השישי בשוק, אחרי ספרד שנמצאת במקום החמישי עם 12,065 מכוניות שנמסרו, צ'כיה במקום הרביעי (15,638 מסירות), יפן במקום השלישי (28,043 מסירות), דרום קוריאה במקום השני (32,392 מסירות) וסין במקום הראשון עם 39,937 מסירות.
לשם השוואה: בטבלת המסירות המסכמת את התקופה המקבילה אשתקד, טורקיה דורגה במקום הרביעי בהיקף המסירות עם 18,075 מסירות. נתון זה הציב את טורקיה כמדינה המובילה בייצוא של מכוניות לישראל – שאינה נמצאת במזרח. כלומר נכון לשבעת החודשים הראשונים של 2023 טורקיה היתה ממוקמת אחרי יפן שהיתה במקום השלישי (25,854 מסירות), סין שמוקמה במקום השני עם 33,140 מסירות ודרום קוריאה, שהיתה ראשונה בהיקף המסירות – עם 39,390 מכוניות חדשות.
נתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב משקפים למעשה את השינוי העובר על השוק עקב הפסקת קשרי המסחר עם טורקיה ברמת היבואנים. לפי הנתונים, יונדאי המייצרת בטורקיה את דגמי הליבה i20 ו i10 כמו גם רכב הכביש שטח באיון כבר אינה מובילת השוק כפי שהיתה בשנים האחרונות: כיום טויוטה היא מובילת השוק, עם 21,350 מסירות השנה. יונדאי עודנה במקום השני עם 19,153 מסירות וקיה במקום השלישי עם 19,125 מסירות. עם זאת, זהו נתון הכולל בתוכו גם רכבים מסחריים.
מניתוח מסירות מכוניות הנוסעים (כלומר ללא מסחריות) עולה כי יונדאי למעשה ירדה למקום השלישי: כך, טויוטה מסרה בישראל 19,755 מכוניות מתחילת השנה. קיה (שאינה מייצרת בטורקיה) מסרה 19,008 מכוניות ויונדאי במקום השלישי עם 18,818 מכוניות נוסעים. יצוין כי גם יבואנית טויוטה ספגה פגיעה משמעותית, כאשר יבוא מכונית הליבה שלה, הקורולה הופסק בחודש שעבר – פגיעה שתוצאותיה יורגשו כנראה בחודשים הקרובים. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בסך הכול נמסרו בישראל בשני שלישי השנה הראשונים 180,209 רכבים חדשים - ירידה של 8.8% לעומת 197,760 רכבים חדשים שנמסרו בתקופה המקבילה אשתקד.