סגור
מבחן רכב טויוטה קורולה
טויוטה קורולה. כבר לא מגיעה (צילום: ירון שרון)

בזכות החרם הטורקי: טויוטה הפכה למותג הרכב הנמכר בישראל ב-2024

עד כה יונדאי היה המותג הנמכר ביותר, אך מאחר שהוא מיוצר בטורקיה שהטילה חרם מסחרי על ישראל - טויוטה הפכה למובילה ודחקה אותו למקום השני; בסך הכל נמסרו בישראל קרוב ל-272 אלף מכוניות חדשות - עלייה קלה מאוד ביחס ל-2023

החרם הטורקי גרם לראשונה זה שנים להדחת יונדאי מהמקום הראשון בטבלת מותגי הרכב הנמכרים בישראל, כך עולה מדו"ח איגוד יבואני הרכב המסכם את השנה שעברה. בסך הכל נמסרו בישראל אשתקד 271,735 מכוניות חדשות, עלייה קלה מאוד ביחס ל-270,023 מכוניות חדשות שנמסרו בישראל בשנת 2023.
עוד עולה כי טויוטה היא לראשונה מותג הרכב הנמכר בישראל עם 34,464 מסירות. יונדאי שהשנה "איבדה" מספר דגמי ליבה - מבאיון ועד i10 הקטנה המיוצרות בטורקיה - נמצאת במקום השני בטבלה עם 28,381 מסירות. יצוין כי גם לטויוטה יש דגם ליבה המיוצר בטורקיה - הקורולה - אך ליבואנית טויוטה יש חלופות למכונית זו, מקורולה קרוס ועד קורולה סטיישן שאינן מיוצרות בטורקיה. במקום השלישי נמצאת קיה, עם 25,727 מסירות ואילו במקום הרביעי נמצאת סקודה עם 19,260 מסירות. במקום החמישי נמצא המותג הסיני היחיד ברשימה - BYD - עם 16,698 מסירות.
יודגש כי בפועל בשנת 2024 ייתכן בהחלט שחלק מהמסירות שעליהן דיווחו יבואני הרכב היו למעשה מסירות פיקטיביות: לפי הערכות, כ-10% מהמכוניות שנמכרו אשתקד היו מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" שיבואני הרכב נאלצו למכור לעצמם או לגופי סחר, לאחר שלא הצליחו להיפטר מהמכוניות ששנה חלפה ממועד ייצורן. בפועל, פרט למסירות BYD קשה לטעון שיש שינוי ממשי בטבלת מסירות הרכב, כלומר שלושת המקומות הראשונים בטבלת המסירות עדיין נשלטים באופן מסורתי על ידי שתי היצרניות הקוריאניות הגדולות ועל ידי טויוטה.
באשר למדינות הייצוא, כאן מדובר כבר בתמונה שונה. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, 2024 היא השנה הראשונה בה מדינת הייצוא העיקרית לישראל היא סין, ממנה יובאו ארצה 63,701 מכוניות. לשם השוואה, בשנה שעברה סין היתה במקום השני אחרי דרום קוריאה עם 47,154 מכוניות. כעת דרום קוריאה נמצאת במקום השני ובפער משמעותי, עם 46,799 מכוניות שיוצאו לישראל אשתקד.
עם זאת חשוב להדגיש, החלוקה לפי מדינות ייצור אינה מעידה באמת על זהות צרן הרכב. כלומר, בעוד שיצרני הרכב הסינים מייצרים כיום רק בסין, כל יתר היצרנים מייצרים במפעלים שאינם ממוקמים במדינת המקור. יונדאי לדוגמה מייצרת גם בצ'כיה. טויוטה מייצרת גם בצרפת. במקום השלישי במדינות הייצוא לישראל נמצאת יפן, עם 43,941 מכוניות. צ'כיה נמצאת במקום הרביעי עם 25,028 מכוניות ובמקום החמישי נמצאת ספרד עם 16,878 מכוניות שיוצאו לישראל אשתקד. טורקיה, שבעשור האחרון היתה תמיד בחמשת המקומות הראשונים, נמצאת כעת במקום השישי הודות למכוניות שיוצאו לישראל אשתקד לפני החרם הטורקי - 12,748. בשנת 2023 טורקיה ניצבה במקום החמישי במדינות הייצוא עם 23,615 מכוניות.
עוד עולה מדו"ח איגוד יבואני הרכב כי אשתקד נמסרו 67,171 מכוניות חשמליות, כלומר 24.7% מהיקף השוק הכללי. בזאת לאחר שבשנת 2023 נמסרו בישראל 48,219 מכוניות חשמליות שהיוו 17.9% מהיקף השוק. BYD מובילה את שוק הרכב החשמלי עם 16,698 מסירות. באופן מעניין, המקום השני בשוק אינו שייך למותג סיני או למותג עממי אלא לטסלה, שמסרה בישראל 8,202 מכוניות. בהתחשב בעובדה שטסלה כלל אינה משווקת מכוניות במחיר של פחות מ-190 אלף שקל נכון לשנת 2024, מדובר בהישג מרשים. MG נמצאת במקום השלישי עם 6,276 מסירות. אקספנג נמצאת במקום הרביעי עם 4,869 מסירות ואחריה צ'רי שמסירותיה מתבססות על דגם חשמלי אחד - FX החשמלית - עם 4,821 מסירות. ג'ילי הסינית מסרה 4,446 מכוניות.