הטקטיקה ההפוכה של אינטל: נשקיע ביצרן רכב - והוא יתקין מובילאיי
הטקטיקה ההפוכה של אינטל: נשקיע ביצרן רכב - והוא יתקין מובילאיי
יצרנית הרכב החשמלית הסינית זיקר, ששווייה מוערך ב-9 מליארד דולר, גייסה 500 מיליון דולר ממשקיעים, ובהם קרן אינטל קפיטל. לאחר מכן הודיעה אינטל כי זיקר תטמיע את מערכת ADAS של מובילאיי. כך מובילאיי תיכנס לסין ולאירופה בדלת האחורית
זיקר, יצרנית רכב סינית חדשה שקמה בחודש מרץ השנה, ממש בימים שבהם הציבור בסין כבר חגג את הניצחון על הקורונה, הודיעה השבוע כי הצליחה לגייס סכום של כ-500 מיליון דולר ממשקיעים חיצוניים.
רשימת המשקיעים של זיקר כוללת את יצרנית הסוללות CATL, את חברת המדיה BILBILI - ועוד חברה אחת, אולי החשובה ביותר: אינטל קפיטל.
שווייה של זיקר מוערך כיום ב-9 מיליארד דולר, וזאת אף שבפועל היצרנית הסינית, שמכוניות מתוצרתה כבר נוסעות בכבישי ישראל, טרם הצליחה לייצר מסה קריטית של מכוניות.
אבל בעולם בו היכולת של יצרניות רכב סיניות לגייס כסף חשובה בהרבה מאיכות המוצר שהן מייצרות - יכולותיה של המכונית החדשה של זיקר לא משנות.
מה שחשוב הוא זהותם של המשקיעים, שמסוגלים כבר כיום להכתיב ליצרנית הרכב החדשה אילו טכנולוגיות יוטמעו במכוניותיה. העובדה הזאת פותחת חלון חדש לספקיות הטכנולוגיה, שיאפשר להן לחדור לקבוצת יצרני רכב שאינם משתייכים למועדון האקסקלוסיבי של יצרני הרכב המערביים, שממהרים להראות כתף קרה לספקים רבים.
לכן ממש לא מפתיע שאחת המשקיעות החדשות הבולטות ביותר בזיקר היא קרן ההשקעות של אינטל. ואכן, זמן קצר לאחר הכרזת זיקר על סבב הגיוס יצאה הודעה מטעם אינטל, המדגישה כי זיקר תטמיע את מערכת ADAS של מובילאיי, שבבעלותה.
חשוב להדגיש כי מערכות ADAS רחוקות מאוד מלהיות מערכות נהיגה אוטונומית. מדובר במערכות שהולכות ומתפתחות (והמערכת של מובילאיי מסתמכת על 11 מצלמות היקפיות ושני מעבדים, נתון מרשים בפני עצמו) - אבל עדיין מציבות את מובילאיי במקום רחוק מאוד מלהיות מפתחת מערכות אוטונומיות - והופכות אותה ל"רק" ספקית מערכות בטיחות אקטיביות לרכב.
עם זאת, ההישג של מובילאיי וזיקר הוא הישג חשוב. קודם כל, מכיוון שזיקר היא מותג שנמצא תחת מטריית המותגים של ג'ילי הסינית. עד כה שיתופי הפעולה של מובילאיי עם יצרני רכב סינים ש"חיים" הרחק מעינם הפקוחה של יצרני הרכב המערביים, למשל NIO הסינית, הניבו ניסוי ברכב סמי-אוטונומי, שעתיד לנסוע ברחובות תל אביב, וגם פתחו לחברה לא מעט דלתות בסבך הרגולטורי של הממשל הסיני.
יותר מכך, זיקר עתידה לשווק מכוניות באירופה בשנה הבאה, ולהפוך לאחת מקומץ יצרניות סיניות שיאפשרו למובילאיי להיכנס לאירופה בדלת האחורית, בדרך לא קונבנציונלית: במקום שיצרנית הרכב תבחר במובילאיי, החברה-האם של מובילאיי פשוט רוכשת חלק מיצרנית הרכב.