סגור
עמדת טעינה חשמלית ניידת
רכבים חשמליים בטעינה. עתיד לא ברור בישראל (צילום: תומר הדר)

ניתוח
סטירה כפולה ומכופלת: אי אפשר לברוח מאבסורד התייקרות המכוניות

טיוטת האוצר שעוסקת בפגיעה בהטבות המס על כלי רכב לא חשמליים הבהירה לנהגים את היקף ההתייקרות הצפויה בשנה הבאה, והיא לא תהיה קטנה בכלל; אבל מדובר רק בחלק מהתמונה כי גם עתיד הרכב החשמלי ומס הקנייה הצפוי עליו כלל לא ברורים, ואולי הוא בכלל בדרך לסיים את דרכו בישראל; אז למה יש יבואנים אופטימיים? התשובה על כך היא בהפוך על הפוך

אתמול בלילה, יום אחד לפני חג סוכות שהוא בכל מקרה מהקשים שעברו על מדינת ישראל, פורסמה "טיוטת תעריף המכס והפטורים ומס הקנייה על טובין" שעוסקת במיסוי של רכבים חדשים. עיקרי הטיוטה אינם חדשים, הם כבר הופיעו בתוכנית האוצר ל-2025, אבל רק אתמול התברר היקף עליית המחירים שעמה עתידים בעלי מכוניות חדשות בישראל להתמודד בשנה הבאה.
כיום מסי הקנייה שמוטלים על מכוניות חדשות בישראל, פרט לאלה שאינן חשמליות, עומדים על 83%, מס גבוה להפליא, אבל לצד המקל יש גזר: משיעור מס הקנייה הזה מנוכים סכומים שיכולים להגיע עד כ-17 אלף שקל. הסכומים האלה מחושבים לפי נוסחה מאוד מורכבת של חמישה מזהמים שהמכונית פולטת, והיא הבסיס לחישוב של כמה כסף תהיה שווה הטבת המס הזאת. כלומר אם המכונית היא ממש נקייה, היברידית או פלאג אין היברידית למשל, אז יוטל עליה מס קנייה בגובה 83%, אבל ממנו ינוכה סכום יפה של 17 אלף שקל.
התוכנית שהוצגה במסגרת תקציב 2025 היא לקצץ את אותם 17 אלף שקל לסכום יותר נמוך, אבל בטיוטה נחשף הגובה המטריד של הסכום שיקוצץ. כך רכב שהוא סופר נקי, למשל פלאג אין הייבריד, שהיה זכאי עד כה לקבל הטבה מאוד יפה של 18,417 שקל (כולל זיכוי אביזרי בטיחות) יוכל כעת לקבל הטבה של 14,427 שקל בלבד. כלומר מס הקנייה עליו עולה בערך ב-4,000 שקל. כך קורה גם ברכב ששייך לקבוצה 2 שהיא עדיין מאוד נקייה. ואם אנו עוסקים ברכב השייך לקבוצה 4 שמקבל כיום הטבה מרבית בגובה 14,734 שקל, הוא יקבל בשנה הבאה הטבה מרבית בגובה 10,744 שקל. כלומר אפשר לומר שכל הרכבים הנקיים בעצם נפגעו בהיקף של 4,000 שקל.

משחקים בנוסחה

האם זה סוף הסיפור? ממש לא. כבר צוין כי החישוב מבוסס על נוסחת חישוב לפי מזהמים, אותה "נוסחת מס ירוק". אבל בל נשכח: גם הנוסחה משתנה מדי שנתיים כדי "לפצות" על אובדן ההכנסות.
הרי בספטמבר האחרון פורסמה נוסחה חדשה שהיא הרבה יותר מחמירה. כלומר לא זו בלבד שהטבת המס על רוב המכוניות בישראל תקטן ב 4,000 שקל - הנוסחה החדשה גם תייקר את המכוניות בינואר בכ-2,000 עד 3,000 שקל. כלומר אנו מדברים על התייקרות מינימלית של כ-6,000 שקל למכונית חדשה בישראל מינואר הקרוב. וזאת בהנחה שיבואני הרכב לא יספגו את ההתייקרות כמובן, מה שכנראה לא יקרה בגלל התייקרות השילוח הימי שצמצמה את נתח הרווח של היבואנים.

האם הרכב החשמלי בדרך למות בישראל?

האם זה סוף הסיפור של ההתייקרויות? אחרי הכל, ההיגיון קובע כי אם מכוניות הבנזין על כל סוגיהן מתייקרות, הגיע הזמן לרכב חשמלי. טוב ויפה, אבל המציאות רחוקה מכך. מדינת ישראל תייקר בינואר הקרוב גם את הרכב החשמלי. כיום מס הקנייה על רכב חשמלי הוא 35%. בינואר המס הזה יעלה. מדינת ישראל עדיין לא החליטה בכמה כי מדובר בהליך חקיקה מורכב אשר דורש הסכמות של משרד האוצר, מה שעדיין לא קרה. ולא, זו לא טעות: במדינת ישראל, מדינה שהמדיניות שלה היא לומר שלום ולא להתראות למכוניות מזהמות בעוד חמש שנים בלבד - לא יודעים כמה מס קנייה יוטל על מכוניות חשמליות בעוד חודשיים ושבועיים בדיוק.
יבואני הרכב לא יודעים כמה חשמליות להזמין, האם בכלל המדינה תהרוג את הרכב החשמלי, האם יהיה כדאי להזמין מלאים. זו לא טעות ונחזור על זה שוב: אף אחד לא יודע האם בעוד חודשיים ושבועיים מדינת ישראל תהרוג את המכונית החשמלית. התרחישים הם שמס הקנייה יעלה על החשמליות בינואר בשיעור שיכול לנוע בין 45% ל-83%. בכמה יתייקר? לא יודעים. האם יתייקר? בקצרה: ברור שכן.
האם התייקרות החשמליות היא סוף הסיפור? חלילה. גם הטסטים של החשמליות יתייקרו בינואר בשיעור של מאות אחוזים - והפעם הגזירה היא רטרואקטיבית כלומר גם מי שיקבל בינואר מכונית חשמלית חדשה ישלם הרבה יותר כסף על הרישוי. וגם מי שיש לו מכונית חשמלית שנוסעת כבר שנה או שנתיים בכבישי ישראל ונהנה מהטבה בגלל שהוא בחר במכונית שהיא יותר ידידותית לסביבה ישלם יותר.
ואגב, גם הביטוחים הולכים ומתייקרים. כפי שפורסם ב"כלכליסט", גורמים אינטרסנטיים כמו חברות האיתור מפרסמים נתונים אשר מבהילים את הציבור מפני "גל גניבות" בזמן שהגניבות דווקא יורדות – מה שגורם לחברות הביטוח להעלות פרמיות וכמובן לדרוש מערכות של אותן חברות איתור שמכניסות את הציבור להיסטריה.
מחירי התיקונים במוסך עולים, מחירי החלפים עולים וחלקים מטורקיה אין. מס הנסועה כל הזמן אורב ברקע וסביר להניח שבעתיד עוד נפגוש אותו. בשנה הבאה הנהגים גם ישלמו הרבה יותר בדוחות תנועה הודות לבית משפט בשיטת הסרט הנע שייצר הרבה יותר דוחות ויקשה הרבה יותר על מי שירצה להישפט.

אופטימיות בהפוך על הפוך

הבוקר, לאחר פרסום טיוטת תעריף המכס נשמעו בקרב יבואני הרכב קולות של אופטימיות. הסיבה אבסורדית: לאור מבול הגזירות הכלכליות שבדרך אזרחי ישראל יעדיפו לפדות קרנות השתלמות, להנזיל כספים ולנוכח תחושת הייאוש הכללית, הם לפחות יתפנקו במכונית חדשה, כי "חיים רק פעם אחת". זה נשמע אבסורד, אבל מדובר בתרחיש שגורמים בענף הרכב כבר מדברים עליו.
כפי שהדברים נראים – 2025 תהיה שנה עגומה לנהגים, שנה בה מכונית חדשה תהפוך למוצר קשה להשגה למי שהאמצעים אינם זמינים לו. מכונית משומשת תתייקר. מכונית חשמלית תהיה פחות כדאית והמרוויחה העיקרית תהיה מדינת ישראל. במציאות תחבורתית בה ניכר שהדרך היחידה להגיע ממקום למקום במיוחד בערים היא במכונית, מדובר בפגיעה במה שברוב מדינות המערב נראה לאזרחים זכות טבעית: הזכות למוביליות, ליכולת לנוע ממקום למקום. והרע מכל - כאמור - עוד לפנינו.