סגור

ענף הרכב נערך לעליית מס הקנייה על מכוניות היברידיות: זינוק של 61% בהיקף הייבוא בנובמבר

היבואנים מעמיסים מכוניות היברידיות כדי לשחרר אותן ממכס עד ה-31 בדצמבר. וכך "ירוויחו" את תשלום המס על המכוניות האלה ולאחר מכן ישחררו אותן לשוק. בהמלך החודש הקרוב צפויות להיכנס לישראל מעל 20 אלף מכוניות חדשות שחלקן הגדול היברידיות

ענף הרכב הישראלי נערך לעליית מסי הקנייה על המכוניות ההיברידיות והדולר הנמוך שישחק לטובת היבואנים. על פי נתוני רשות המסים יובאו לישראל בחודש נובמבר 25,439 רכבים פרטיים - זינוק של 60.9% בהיקף היבוא ביחס לנובמבר אשתקד, אז יובאו לישראל 15,806 מכוניות חדשות. הזינוק בהיקף הייבוא, נובע מעליית מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות אשר צפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר. כיום מוטל על מכוניות היברידיות מס קנייה של 50% ואולם, בתחילת ינואר יעלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות ל-83% (שמהם מנוכים סכומים המגיעים עד כ-17 אלף שקל), כלומר מס הקנייה שיוטל עליהן יהיה זהה למס הקנייה שמוטל על מכוניות נוסעים רגילות.
מכיוון שכך, יבואני הרכב מייבאים מכוניות היברידיות בחודשים נובמבר דצמבר כדי לשחרר את המכוניות ממכס עד ה-31 בדצמבר. וכך "ירוויחו" את תשלום המס על המכוניות האלה ולאחר מכן ישחררו אותן לשוק בחודשים ינואר פברואר ומרץ, כאשר בחלק מהמקרים יהיה מדובר ב"מחיר מיוחד של 2021" אבל בחלק מהמקרים - היבואנים ימהרו להכריז כי הם מעלים את מחירי המכוניות ההיברידיות בגלל עליית מס קנייה והלקוחות יקבלו מכוניות היברידיות שלמעשה שוחררו מהמכס לפי מס הקניה הישן. בסך הכול, לפי רשות המסים יובאו לישראל מתחילת השנה 231,247 מכוניות נוסעים לעומת 171,819 בתקופה מקבילה אשתקד, עלייה של 34.6%. לפי הערכות של גורמים בענף, בחודש דצמבר לבדו צפויות להיכנס לישראל מעל 20 אלף מכוניות חדשות שחלקן הגדול היברידיות - מה שכמובן יעשיר את קופת המדינה תוך חודש אחד בלבד במאות מיליוני שקלים, מכיוון שיבואני הרכב ימהרו לשחרר את הרכבים ההיברידיים ממכס לפני חודש ינואר.

1 צפייה בגלריה
מכוניות ב נמל אילת צי רכבים יונדאי איוניק
מכוניות ב נמל אילת צי רכבים יונדאי איוניק
מכוניות בנמל אילת
(צילום: יוסי דוס-סנטוס)

עוד עולה מנתוני רשות המסים שהמכוניות שנכנסו לישראל בנובמבר נכנסו למרות משבר השבבים העולמי אשר גורם ליצרני הרכב לצמצם משמעותית את היצע המכוניות הזמין לשוק הישראלי, כלומר כאשר יבואני הרכב בישראל רוצים להשיג סחורה, מדובר רק בעניין של יכולת להשפיע על יצרן הרכב. מעבר לכך חשוב לציין - שבחודשים נובמבר דצמבר הרווח של רשות המסים מן המכוניות ההיברידיות מובטח בגלל שחרורי הרכבים המאסיביים - אבל בפועל למדינת ישראל יש גם "הבטחת הכנסה" נוספת מן המכוניות ההיברידיות שתמשיך להוכיח את עצמה גם בשנה הבאה.
הסיבה לכך היא שבינואר הקרוב, אלא אם יתרחשו שינויים של הרגע האחרון, הטבת שווי השימוש על המכוניות ההיברידיות, הטבה בגובה 500 שקל, עומדת להצטמצם ל-400 שקל, "כדי לעודד מכוניות חשמליות". כלומר מינואר הקרוב מחזיקי מכונית היברידית יהיו זכאים להטבת מס נמוכה יותר.
אבל השנה יחולו שני אירועים שישחקו לטובת הכנסות המדינה: ראשית, בנובמבר/דצמבר ישוחררו ממכס עשרות אלפי רכבים היברידיים - כשחלק ניכר מהם מיועדים לציי רכב ולא ללקוחות פרטיים - חברות הליסינג יקנו את המכוניות ההיברידיות במחיר זול בגלל שיבואן הרכב שיחרר את הרכב בשנת 2022 ולכן יהיה לחץ על מחזיקי רכב צמוד לבחור בהיברידיות - כלומר הם יקחו את הרכב שהטבת המס לו קוצצה. ומעבר לכך, בינואר הקרוב יבואני הרכב יפרסמו ככל הנראה מחירונים חדשים למכוניות ההיברידיות - והערכות ראשוניות כבר צופות כעת התייקרויות של אלפי שקלים בדגמי המכוניות ההיברידיות - כלומר לא זו בלבד שמי שיקח בינואר מכונית היברידית יצטרך לקבל הטבה קטנה יותר בשוי השימוש - אחרי שהמחיר יעלה בינואר, ההטבה הזו תיגזר ממחירה של מכונית שכנראה יתייקר בין לילה כבר בתחילת ינואר.