סגור
למה ג'ילי היא החשמלית המשתלמת ביותר?
ג'ילי ג'יאומטרי C. פופלרית בישראל (באדיבות GEELY)

סינית חשמלית? BYD מיגנה את המכוניות - והגנבים גילו את ג'ילי וצ'רי

בחודשיים האחרונים חלה עלייה משמעותית בגניבות של החשמליות הפופולריות מסין ג'יאומטרי C של ג'ילי, ו-FX של צ'רי. זאת לאחר ש-BYD הוסיפה אמצעי מיגון חדשים לרכבים, שהפכו את הגניבה ללא כדאית; יבואנית ג'ילי: "אנו עובדים על פתרונות טכנולוגיים"

גנבי הרכב "גילו" את המכוניות של ג'ילי ושל צ'רי, שגניבותיהן עלו באופן ניכר בחודשיים האחרונים, כך עולה מנתונים של חברות ביטוח שהגיעו לידי "כלכליסט". יש לציין כי לפי נתוני משטרת ישראל, בשנת 2024 נרשמה ירידה בהיקף גניבות הרכב, אך עדיין מדובר בבעיה מוחשית, עם מעל 20 אלף מכוניות שנגנבו השנה.
אך מדוע גנבי הרכב בחרו להתמקד בחודשיים האחרונים דווקא בשתי סיניות עממיות? התשובה נמצאת דווקא בגניבות של מכונית סינית אחרת. כך, במהלך שמונת חודשי השנה הראשונים, גנבי הרכב התמקדו באופן משמעותי במכוניות של BYD ובמיוחד באטו 3. להעדפת הגנבים יש כמה סיבות: ראשית, BYD היא יצרנית הרכב החשמלי הנמכרת בישראל. כאשר מכוניות של יצרן מסוים נפוצות, גם נוצרת דרישה לחלקי חילוף וגם קיימת מגמה של חקיינות בשטחי הרשות, כלומר מה שפופולארי בישראל הופך פופולארי גם ברשות. ושנית: סיבה טכנית. "מעבדות המחקר" של גנבי הרכב בשטחי הרשות הצליחו לפצח את ההגנות של המכוניות של BYD ולצייד את גנבי הרכב באמצעים טכנולוגיים המאפשרים התגברות על מיגוני הרכב תוך דקות ספורות. אלא שלאחר התערבות של חברות הביטוח, BYD הוסיפה למכוניות שלה אמצעי מיגון חדשים שככל הנראה הפכו את הגניבה ללא כדאית, מה שגרם לגנבי הרכב לחפש את החלופה הקרובה ביותר לאטו 3 של BYD: ג'יאומטרי C של ג'ילי, ולצידה גם ה-FX של צ'רי, שבחודשים האחרונים הפך נפוץ בישראל.
עם זאת, במקרה של צ'רי העליה בגניבות אינה ממוקדת רק ב-FX אלא גם בדגמים נוספים של היצרנית. בשני המקרים, שיטת הגניבה דומה: הגנבים מגיעים לרכב כשהם מצוידים באמצעי פריצה המאפשרים כניסה לרכב והתנעת המנוע תוך רגעים ספורים. במקרה של העלייה בגניבות צ'רי, לכלל יש גם חריג: הגניבות אינן רק של דגמים חשמליים. להערכת גורמים בענף הביטוח, הגנבים פשוט מנצלים את העובדה שבוצעה "פריצת דרך טכנולוגית" בתחום הכניסה הכפויה למחשבי הרכב של צ'רי - שפשוט הופכת את הגניבה לתהליך קל ולכן משתלם. גם במקרה של הצ'רי וגם במקרה של ג'ילי שהגניבות שלהן זינקו בחודשיים האחרונים, מדובר ברכבים פופולאריים מאוד, מה שבתורו מכתיב ביקוש לחלקי חילוף – וחקיינות של תושבי הרשות למה שאופנתי בישראל.
מטעם גיאו מוביליטי, יבואנית ג'ילי בישראל, נמסר: "כל רכבי ג'ילי שעולים על כבישי ישראל בישראל מאז יולי 2023 מצוידים ברכיב מובנה לחיבור הרכב עם מערכת 'איתוראן', אותו ניתן להשמיש בקלות ללא צורך בהתקנה נוספת או הגעה למרכז שירות. כידוע ולמרבה הצער, תופעת גניבת הרכבים בישראל בכלל וגניבת רכבים חשמליים בפרט, אינה תופעה חדשה. אך טבעי כי עם העלייה במספרם של רכבי ג'ילי בישראל, יעלה בהתאמה גם שיעורם בקרב הרכבים הנגנבים. במקביל, אנו פועלים בשיתוף עם היצרן על פיתוח והטמעת פתרונות טכנולוגיים נוספים בעניין, לאור החשיבות הרבה שאנו מייחסים לתחושת הביטחון של קהל לקוחותינו".
מפריסבי, יבואנית צ'רי לא נמסרה תגובה.