הצעת חוק: תיקון רכבי "כמעט טוטאל לוס" - רק לאחר הערכת שמאי
הצעת חוק: תיקון רכבי "כמעט טוטאל לוס" - רק לאחר הערכת שמאי
חברת הביטוח תהיה מחויבת לתקן את הרכב באופן מקצועי לפני מכירתו. הצעת החוק של ח"כ מירב בן ארי מבקשת לטפל במצב הקיים בו מכוניות עוברות תאונות דרכים חמורות, מתוקנות במוסכים שונים וחוזרות לכביש, לעתים כמכוניות שנמכרו לסוחרים ברשות הפלסטינית
הצעת חוק של ח"כ מירב בן ארי שהונחה בשבוע שעבר על שולחן הכנסת, עשויה לייצר שינוי באופן בו מטופלות מכוניות שעברו תאונות "כמעט טוטאל לוס". הצעת החוק מבקשת לטפל במצב הקיים בו מכוניות עוברות תאונות דרכים חמורות ואז מתוקנות וחוזרות לכבישים, לעתים כמכוניות "משטובות" כלומר מכוניות שנמכרו לסוחרים ברשות הפלסטינית, תוקנו ואז שימשו לביצוע פעולות טרור.
כיום כדי שמכונית תוגדר על ידי חברת הביטוח כ"אובדן להלכה" (כלומר טוטאל לוס), יש לקבוע באמצעות השמאי כי נגרם לה נזק בהיקף של לפחות 60% מערכה. אולם, לא כל רכב משתלם לתקן, וכיום יש רכבים שאינם מתוקנים גם אם נגרם להם נזק בהיקף 45% עד 59% מערך הרכב. במצב כזה בעל הרכב יכול לבחור בתיקון באופן עצמאי, מה שלרוב אינן משתלם, מכירה של הרכב לפירוק או מכירה לחברת הביטוח. חברת הביטוח מצידה מוכרת את הרכב במקרה כזה לסוחרי רכב שלעתים משקמים את הרכב. רכבים ששוקמו נמכרים על ידי סוחרי רכב מפוקפקים לציבור, או שמגיעים כאמור לשטחי הרשות לתיקון.
מכיוון שכך, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי חברת ביטוח שרוכשת רכב שנקבע שהוא בר תיקון עם נזק בהיקף של עד 59% מערך הרכב תחויב לתקן את הרכב בהתאם להערכת שמאי. כלומר חברת הביטוח תהיה מחויבת לתקן את הרכב באופן מקצועי לפני מכירתו. עוד קובעת הצעת החוק כי אם אכן חברת הביטוח תמכור את הרכב לסוחר גרוטאות שישקם אותו, אזי התיקון יבוצע רק "במוסך שניתן לו רישיון לפי דין ויעדכן את מוכר הרכב, לפי העניין, בפרטי התיקון". כלומר לא יהיה ניתן לתקן במוסכים שאינם מורשים לבצע תיקונים, כלומר "חאפרים". עוד על פי ההצעה, רישיון הרכב לא ימסר לסוחר הגרוטאות עד שהתיקון יסתיים. בנוסף, כל מבטח, בעל צי רכב או עוסק ברכב, ידווח, לפי העניין, לרשות הרישוי על כל מכירת כלי רכב ניזוק שהיה בבעלותו, ולא יאוחר מיום עסקים אחד ממועד העברת הבעלות. כלומר כל מכירת גרוטאה תדווח למשרד התחבורה שיוכל לעקוב אחר הרכבים האלה ו"מהלך חייהם" מהיום בו נמכרו לסוחרים. ברגע שהדיווח על הרכב הניזוק יגיע, רשות הרישוי תרשום ברישיון הרכב הערה שמדגישה כי זהו רכב שנמכר עם נזק.
בפועל, אם הצעת חוק זו תעבור, היא עשויה להשפיע באופן ניכר על האופן בו מתקיים כיום בישראל סחר במכוניות שעברו תאונות קשות אבל לא הוגדרו כ"טוטאל לוס". כיום יש בישראל גופים, למשל חברות ליסינג, שאינם מבטחים את הרכבים במקרים מסוימים בביטוח מקיף ועבורם מכירת רכב שנפגע מהווה מקור חשוב לכיסוי של הפסדים במקרה תאונה. הטלת "כתם" על רכבים כאלה בדמות הערה ברישיון, או הגבלה של התיקון והמכירה, עלולים לפגוע ביכולת החברות למכור את הרכבים שניזוקו.