סגור
רכב חשמלי SONG של יצרנית סינית BYD
רכב חשמלי SONG, של היצרנית הסינית BYD. לא מיובא באופן סדיר לישראל (BYD)

הפסקת הסבסוד הממשלתי של חשמליות הצניחה את שוק הרכב הסיני

יותר מ-4 מיליון מכוניות נמכרו בסין ברבעון הראשון, מהן 891 אלף חשמליות - ירידה של 13% ביחס לרבעון המקביל. הסיבה לכך בעיקרה היא שהפסקת הסבסוד הממשלתי הורידה את הביקוש ללא מעט דגמים

ענף הרכב הסיני מסכם את הרבעון הראשון של 2023 עם 4.269 מיליון מכוניות - ירידה של 13% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מתוך אותן מכירות רכב כלליות,891 אלף היו מכוניות חשמליות.
ככלל, שוק הרכב הסיני עבר השנה לא מעט תהפוכות הנוגעות בעיקר להסרת סובסידיות ממשלתיות לרכב חשמלי, מהלך שהחילה לפני מספר שנים כדי לתמרץ את הכלכלה. הפסקת הסובסידיות גרמה לתהליך מעניין: טסלה היתה היצרנית הראשונה שהוזילה את מכוניותיה בסין עוד לפני המהלך הממשלתי, ועד מהרה המתחרות של טסלה נאלצו גם הן להוזיל את המכוניות שלהם. גם כדי להתחרות בטסלה, אבל גם בגלל שמידת האטרקטיביות של לא מעט דגמים בסין ירדה משמעותית בגלל היעדר הסובסידיה.
מניתוח נתוני המכירות הכלליים לפי מותג עולה כי המותג הנמכר ביותר בסין הוא BYD, היצרנית הסינית מכרה בשוק הבית שלה 484,545 מכוניות חדשות. במקום השני בטבלת המסירות הסינית נמצאת פולקסווגן - שמסרה 442,203 מכוניות. פולקסווגן מחזיקה בסין מפעלי יצור ומייצרת עבור השוק הסיני המקומי. את המקום השלישי בטבלת המותגים בסין תופסת טויוטה, שמסרה בסין 344,643 מכוניות חדשות. במקום הרביעי אחרי טויוטה נמצאת יצרנית רכב שאינה מוכרת בישראל ששמה צ'אנגאן, עם 229,764 מסירות ואחריה במקום החמישי הונדה - עם 218,861 מסירות. טסלה נמצאת במקום העשירי בסין - עם 137,429 מסירות.
ואולם, מניתוח נתוני המסירות של רכבים חשמליים עולה תמונה שונה: ליצרני הרכב המערביים אין את היכולת להתחרות בסינים במגרש הביתי. כך, במקום הראשון במכירת רכב חשמלי נמצאת BYD עם 224,729 מסירות. במקום השני נמצאת טסלה עם 137,429 מסירות, ואילו את יתר המקומות המובילים תופסים יצרניות רכב שאינן מוכרות לצרכנים בישראל. ביניהן AION, שמהווה חלק מ-GAC ונמצאת במקום השלישי עם 80,308 חשמליות שנמסרו ברבעון ואילו במקום הרביעי נמצאת וולינג, עוד יצרנית שאינה מוכרת בישראל (76,418 מסירות) ואחריה צ'אנגאן עם 52,849 מסירות.
באשר לחלוקה לפי דגמים, המכונית הנמכרת ביותר בסין אינה מיובאת לישראל באופן סדיר, והיא SONG של BYD עם 102,826 מסירות. במקום השני נמצאת טסלה מודל Y עם 94,647 מסירות. אחריה נמצאת עוד מכונית של BYD שאינה מיובאת לישראל: QIN, עם 79,239 מסירות.
למרות ששוק הרכב הישראלי מוצף במותגים סינים ושמספר מותגים סינים חדשים נמצאים בדרכם לישראל, בפועל פרט ל-BYD, חלק נאה מהמותגים המיובאים לישראל כיום ושייובאו לישראל בעתיד, כלל אינם נפוצים בסין ובטח שלא באירופה.
מספר המותגים צפוי לזנק לנוכח העובדה שממש בימים אלה משלחות של יבואני רכב ישראלים עושות דרכן לסין כדי להשיג זיכיונות בתערוכת הרכב בשנחאי, מה שעשוי להפוך את שוק הרכב הישראלי לקרש קפיצה פוטנציאלי לשיווק במערב.
עם זאת: בימים אלה יבואני הרכב בישראל מתמודדים עם "בעיה" נוספת: ריבוי המותגים והעובדה שיצרני הרכב הסינים אינם מהססים לפצל מותגים בין יבואנים העירו לאחרונה את תשומת לב הממונה על התחרות וכיום יבואני הרכב נזהרים בבחירת מותגים חדשים מסין.