סגור

נחשף בכלכליסט
אחרי 66 הרוגים מתחילת השנה: רפורמה בהכשרת רוכבי אופנועים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת את המכרז לפיילוט שיכשיר 300 רוכבים בזיהוי מוקדם של מצבי סיכון; מסקנותיו ישולבו בתוך שנה בתוכנית לימודי הרכיבה הרשמית

שנת 2021 היא אחת מהקטלניות ביותר מזה שנים לרוכבי אופנועים וקטנועים: 66 רוכבים נהרגו בכבישי ישראל מאז תחילת השנה, זינוק מדאיג של 38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וכפול מהעלייה הכללית במספר ההרוגים בתאונות דרכים, שעומד על שיעור של 19%.
כעת מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) את המכרז לפיילוט הכשרה חדש לרוכבים, בו ילמדו על זיהוי מוקדם של מצבי סיכון, לקראת שילוב התכנים בתוכנית לימודי הרכיבה בעוד שנה בידי משרד הרישוי במשרד התחבורה. התוכנית נחשפה בכלכליסט.
במקביל בוחנת הרלב"ד, ביחד עם הממונה על הביטוח, מתן הנחה בביטוח החובה היקר לרוכבים שיעברו את הקורס, כדי לעודד כמה שיותר מהם לעבור אותו וליצור סבסוד מצד המדינה. כבר כיום בוחרים גופים שמפעילים ציים גדולים של כלים דו גלגליים, כמו המשטרה ומד"א, לשלוח את אנשיהם לקורסים דומים שהוכיחו את יעילותם בהפחתת מספר הנפגעים בתאונות באותם גופים.
הפיילוט, שבו ישתתפו כ-300 רוכבים, מחציתם חדשים ומחציתם ותיקים, יכלול הדרכה מעשית ועיוני, בשני מסלולים, של 13 ושל 20.5 שעות, כדי לבחון את היעילות של כל אחד מהם. בנוסף יידרש הזוכה במכרז לקיים קורס ל-120 מורים לרכיבה. הלימודים יכללו שליטה באופנוע, הבנת מצב התנועה, תכנון הרכיבה והשפעת ניסיון החיים על ההתנהגות בכביש.
כל משתתף ישלם על הקורס 400 שקל, פחות מרבע ממחיריהם של קורסים דומים כיום, אולם יחויב להפקיד דמי רצינות בסך 850 שקל לקורס הקצר ו-1,100 שקל לארוך, שיוחזרו לאחר חמישה חודשים למי שיגיע לכל המפגשים, כולל מפגשי הפקת הלקחים בהמשך. הפיילוט יתנהל בתקציב שהצליח להשיג עוד בכנסת הקודמת ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) משר האוצר ישראל כץ.
1 צפייה בגלריה
אופנוע אופנועים
אופנוע אופנועים
(צילום: שאטרסטוק)
"תוכנית לימודי הרכיבה שנמצאת בשימוש היום מבוססת על תוכנית הלימודים של מכוניות. לפני שנתיים עדכנו את מבחן הרכיבה וכעת אנחנו עובדים על עדכון תוכנית הלימודים לרכב דו גלגלי", מודה אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי. "לרלב"ד יש יכולות פדגוגיות ומתודולוגיות, ואנחנו כותבים בשיתוף פעולה את התוכנית החדשה, לדו"גים, כולל הקניית תפיסת הסיכון לרוכבים".
"הבעיה בכניסה למצבי סיכון והסתמכות על המיומנות לצאת מהם היא שלרוב לא קיימים התנאים והיכולות להגיב נכון לסיכון, באופן שיאפשר לצאת ממנו בבטחה", אומרת נחמה לאור דרורי, סמנכ"לית הסברה חינוך והכשרה ברלב"ד. "קורס הפיילוט מורכב מיום או יומיים של הכשרה מרוכזת בני 8 שעות לימוד, ושני תרגילים נוספים באורך שעתיים וחצי שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי יום ההכשרה. ההכשרה תקנה למשתתפים כישורים במרחב מוגבל, מעבר של מכשולים ובחירת מרחק ומהירויות בהתאם למצבי התנועה ולתנאי הדרך וכן תגובה למצב חירום, לצד חשיפה לטעויות נפוצות ביישום התגובה לסיכון - בעיקר טעויות בבלימה, שגיאות בהאצה ושגיאות בהיגוי ובסטיות".
ימי ההכשרה יכללו צפיה בסרטונים, למידה עיונית, ניתוח מקרים, הדגמה של מדריך רכיבה ובעיקר תרגול מעשי של המשתתפים. בתום ימי ההכשרה יתבצע מעקב אחר שיפור המיומנות ותפיסת הסיכון של המשתתפים בשני התרגילים ובדיווח עצמי של הרוכבים.
שניר זיידל, מנכ"ל הרלב"ד (בפועל), אמר כי "רוכבי אופנוע מעורבים בתאונות קטלניות פי 11 מחלקם בנסועה, והם בסיכון גבוה פי 15 להיות מעורבים בתאונה חמורה בהשוואה לרכב פרטי. כמחצית מהתאונות בהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות ולכן אנו רואים בהכשרת הרוכבים לתפיסת הסיכון כלי חשוב לצמצום היפגעות הרוכבים, לצד הסברה, שיפור תשתיות ואכיפה כלפי עברייני תנועה".