סגור
קרלוס טווארס התפטר מתפקיד מנכ"ל סטלנטיס
קרלוס טווארס (צילום: Robyn BECK / AFP)

אחרון דור הנפילים של תעשיית הרכב: מנכ"ל סטלנטיס קרלוס סווארס מתפטר

קרלוס טווארס נחשב לאחד האנשים החזקים בתעשיית הרכב העולמית, ואחראי על הקמת "יצרנית על" שאיחדה מותגים מארה"ב, צרפת ואיטליה; ברקע לעזיבה: חוסר יעילות של החטיבות האמריקאיות והרעה בתוצאות הכספיות

קרלוס טווארס, מנכ"ל סטלנטיס והאיש שלמעשה אחראי על יצירת החברה ואיחוד מותגי הקבוצה תחת מטרייה אחת, מפיג'ו וסיטרואן ועד אלפא רומיאו וג'יפ עוזב את תפקידו. בענף הרכב העולמי, טווארס נחשב לאחרון "דור הנפילים" של תעשיית הרכב העולמית, דור שכלל לא מעט מנכ"לים כדוגמת קרלוס גוהן, שעסקו באיחודים ומיזוגים של חברות שיצרו ענקיות רכב כמו רנו-ניסאן וסטלנטיס.
בעיני רבים, טווארס נחשב לאיש החזק ביותר בתעשיית הרכב העולמית. טווארס בן ה-66 נולד בליסבון, פורטוגל וסיים את לימודי ההנדסה בצרפת ב-1981. בגיל 23 עם סיום לימודיו החל טווארס לעבוד ברנו, שם עבר מספר תפקידים בחברה שהפכה עם הימים לרנו-ניסאן. ואולם הפריצה הגדולה התרחשה ב-2014, אז קיבל את תפקיד מנכ"ל PSA, החברה האם של פיג'ו וסיטרואן. ומאוחר יותר גם של אופל שמוזגה לתוך PSA. ואולם, המהלך החשוב ביותר מבחינת טווארס וגם מבחינת שוק הרכב העולמי היה יצירת סטלנטיס בשנת 2021: "יצרנית על" של רכבים שמיזגה לתוכה את החטיבות האמריקאיות של FCA, כלומר קרייזלר , ג'יפ ודודג', את החטיבות הצרפתיות כלומר פיג'ו, סיטרואן ו-DS ואת החטיבות האיטלקיות: פיאט, אלפא ולנצ'יה. ולאחרונה גם את ליפמוטור הסינית.
ואולם: גודלו של הארגון, המעבר לייצור של רכב חשמלי וחוסר יכולת לבצע קונסולידציה של יצרני רכב (כלומר לאחד פלטפורמות ומנועים) לנוכח התנגדות מצד צרכנים בארה"ב עשו את שלהם: ביולי האחרון רשמה החברה הפסד תפעולי של 82 מיליון יורו. בספטמבר כבר נשמעו קולות שקראו להדחת טווארס ובאוקטובר הודיעה הקבוצה על מהלכים להחלפת טווארס.
לפי הצהרת סטלנטיס מאתמול בלילה, דירקטוריון החברה בראשות ג'ון אלקאן "קיבל את התפטרותו של טווארס שתיכנס לתוקף באופן מיידי", ומנכ"ל חדש ייבחר בחודשים הקרובים. עוד הצהירה החברה כי לא קיימים סכסוכים או אי הבנות בין טווארס לבינה, כנראה לקח ממקרה קרלוס גוהן המתגורר בלבנון, שעד היום מנהל קרבות משפטיים מול רנו וניסאן. יצוין כי מניית סטלנטיס צנחה ב-38% בשנה האחרונה, מה שמשקף את הבעיות עמן מתמודדת היצרנית.

הכישלון האמריקאי

התפטרותו של טווארס אינה מפתיעה: הבעיה העיקרית ממנה סובלת סטלנטיס היא חוסר יעילות של החטיבות האמריקאיות, שעוברות בימים אלה קיצוץ שככל הנראה אינו מספיק. אך בפועל לא מדובר רק בחוסר יעילות: המנטאליות האירופית של טווארס אינה מתאימה לחטיבות האמריקאיות.
אגב, זה לא הסיבוב הראשון בו החטיבות האמריקאיות של קרייזלר נכשלות במיזוג עם האירופאים. לפני כ-15 שנים קרייזלר על כל חטיבותיה יצאה מהאיחוד עם דיימלר הגרמנית, שגם לא צלח. השנים האחרונות היו קשות לכל מה ששוכן תחת מטריית קרייזלר. ג'יפ סובלת מירידה ניכרת במכירות וממחסור בדגמים חדשים ודגמים חשמליים, המאמצים של דודג', יצרנית של מכוניות בנזין עתירות כוחות סוס לעבור לחשמל לא ממש נושאים פרי, חטיבת הטנדרים ראם מדשדשת אחרי פורד ושברולט וטרם הציגה טנדר חשמלי ראוי, קרייזלר היא מזמן יצרנית שכמעט שאינה מורגשת בשוק האמריקאי - ובנוסף לכל אלה החלטותיו של טווארס לצמצם ייצור בארה"ב מייצרות חיכוכים עם ועדי עובדים חזקים.
מעבר לכל אלה, טווארס היה הראשון שהנהיג בשעתו בסטלנטיס מדיניות של "אפס מלאי", כלומר מה שמייצרים מוכרים. אבל דווקא טווארס הסתבך עם מלאים גדולים של רכבים בלתי מכורים בארה"ב, תוצאה של עודפי ייצור הנובעים מלכתחילה מהעובדה שהלקוחות בארה"ב רוצים רכבים יותר נחשקים מההיצע ההולך ומזדקן של ראם, ג'יפ ודודג' - מה שגרם לסוכנים החזקים של דודג' וג'יפ, שכוחם בארה"ב משמעותי - לטעון שטווארס לא ממש מבין את המנטאליות האמריקאית שדורשת עידון והתייחסות שונה מזו שמקבלים לקוחות באירופה. העובדה שבשנת 2023 טווארס דרש – וקיבל שכר בגובה 36.49 מיליון יורו - עלייה של 56% ביחס ל-2022 כנראה גם לא תרמה לפופולריות שלו.
בהצהרה שפרסם ג'ון אלקאן הלילה כתב אלקאן: "תודתנו נתונה לקרלוס על שנות השירות המסור ועל התפקיד שמילא ביצירת סטלנטיס, בנוסף להחייאת PSA ואופל ועל הנתיב שהתווה לנו להפוך למוביל עולמי בתעשייה. אני מצפה לעבודה עם הוועדה המאתרת שלנו הכוללת נציגים מכל סטלנטיס למינוי מנכ"ל חדש, שפעולותיו בטווח הארוך ישקפו את רצונות כל בעלי השליטה".