בלט בהיעדרו: מאסק לא הוזמן להכרזת מדיניות הרכב החשמלי של הבית הלבן
בלט בהיעדרו: מאסק לא הוזמן להכרזת מדיניות הרכב החשמלי של הבית הלבן
ביום חמישי התקיים בבית הלבן אירוע מיוחד לציון יוזמה של הממשל האמריקאי לקידום רכבים חשמליים, במסגרתה הציג עם יצרני הרכב הגדולים חזית משותפת לקביעת יעד להחדרת הרכבים לשוק. היחידה שלא הוזמנה - היצרנית שבאמת העלתה על כבישי ארה"ב מאות אלפי מכוניות חשמליות. הסיבה היא כנראה יחסיו המעורערים של מאסק עם ה-UAW, ארגון העובדים של "עובדי ענף הרכב המאוחדים"
אם מישהו היה זקוק לאישור לנטייתו של הממשל האמריאי לסייע ליצרני הרכב הגדולים והוותיקים, ולא ליצרנית היחידה שבאמת העלתה על כבישי ארה"ב מאות אלפי מכוניות חשמליות, הרי שאישור זה התקבל בשלהי השבוע שעבר באירוע מיוחד של הבית הלבן לקידום הרכב החשמלי – אירוע בו נכחו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נציגי פורד, GM וסטלאנטיס (החברה האם של קרייזלר וג'יפ). באירוע בלט בהיעדרו מי שמזוהה יותר מכל עם רכב חשמלי: אלון מאסק.
ביום חמישי האחרון התקיים בבית הלבן אירוע מיוחד לציון יוזמה של הממשל האמריקאי לקידום רכב חשמלי, יוזמה שבמסגרתה הממשל האמריקאי ויצרני הרכב יציגו חזית משותפת לקביעת יעד להחדרת רכבים חשמליים לשוק האמריקאי. בכל הקשור בענף הרכב האמריקאי, בארה"ב קיימת מציאות של הבטחות לחוד ויישום בפועל לחוד. בניגוד לאירופה, שם הרגולטור קבע יעד קשיח שאחריו מכוניות בעלות מזהמים לא יימכרו עוד, בארה"ב המצב שונה: קודם כל, הלקוחות האמריקאים הם הרבה יותר שמרנים בתפיסותיהם. הבעיה העיקרית איתה מתמודדים הממשל והיצרנים היא העובדה שארה"ב היא הרבה יותר מהערים הגדולות והמבוססות אשר ממוקמות בחוף המזרחי והמערבי.
כך, בארה"ב קיימות מדינות שבהן האמריקאי הממוצע נדרש לנסוע מעל ל-200 ק"מ ביום, לעתים קרובות בתנאי מזג אוויר קשים וללא אפשרות ריאלית להטעין את המכונית - וגם כיום, למרות שפע של הצהרות אודות דגמים חדשים וחשמליים של יצרני הרכב, בפועל הדגם הנמכר ביותר בארה"ב ממשיך להיות טנדר עבודה. מעבר לכך, ליצרני הרכב האמריקאים יש לובי חזק מאוד, והממשל אינו ממהר להמרות את פיהם של מי שמעסיקים מאות אלפי אמריקאים.
לכן, האירוע בבית הלבן היה כזה בו לא הוצהו מטרות אמיתיות אלא פורטו קווים מנחים – כאשר ההצהרה הצולעת שפורסמה בסופו של דבר על ידי היצרניות התייחסה ל"שאיפה משותפת להשיג מכירות של 40% עד 50% מכירות של רכב חשמלי עד 2030", כאשר המונח "רכב חשמלי" מתייחס בפועל גם לרכבי פלאג אין הייבריד וגם לרכבים בעלי הנעה מימנית.
כאמור, דווקא מי שאחראי להעלאת מספר המכוניות החשמליות הגדול ביותר על כבישי ארה"ב לא הוזמן לאירוע. מאסק, כהרגלו, צייץ בקצרה ש"מוזר שטסלה לא הוזמנה" – אבל התשובה סופקה מאוחר יותר על ידי דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. לדברי סאקי, "אנו מברכים על מאמצי יצרני הרכב המזהים את הפוטנציאל שבעתיד חשמלי ותומכים במאמציהם לעמוד ביעדים שהציב הנשיא וכמובן שטסלה היא אחת מאותן חברות. כיום מדובר בשלושת המעסיקים הגדולים ביותר של אנשי UAW ונשיא ה-UAW שיעמדו לצד ביידן, בעודו מכריז על מטרתו השאפתנית ואנו מצפים לשותפים רבים במאמץ זה".
הצהרתה של סאקי אינה מקרית: ה-UAW, או בשמו המלא "הארגון הבינלאומי של עובדי ענף הרכב המאוחדים, עובדי תעשיית החלל המאוחדים ועובדי ענפי הציוד החקלאי בארצות הברית", נחשב לאחד הארגונים החזקים ביותר במדינה. הארגון שהוקם בשנת 1935 מאגד כיום 390 אלף עובדים, שרובם המכריע משתייך לתעשיית הרכב, לא כולל כ-600 אלף פנסיונרים. על פי הארגון ישק דבר בכל הנוגע בתקציבי הקמת מפעלים, משכורות, יצור רכב, קביעת מדיניות של יצרני הרכב, חלוקת כספי פנסיה בהיקף מיליארדי דולרים ועוד. וה-UAW אינו נמצא ביחסים טובים עם טסלה, היצרנית היחידה אשר מייצרת בארה"ב ונמצאת בשורה של התנגשויות מול הארגון שניסה לארגן את עובדי טסלה במפעליה בקליפורניה, עד כה ללא הצלחה.