סגור
מכוניות שנפרקו בנמל אשדוד
מכוניות שנפרקו בנמל אשדוד (צילום: תומר הדר)

משרד התחבורה עוצר את יבוא הסדרות הקטנות של רכבים מסין

עם זאת, כיום ליבוא של רכבים מ"סדרות קטנות" כבר אין משמעות. זאת מאחר שלחלק גדול מיצרני הרכב הסינים יש תכניות לשיווק של מכוניות באירופה בתקינה האירופית, מה שמייתר את הצורך ביבוא של רכבים מסדרות קטנות

משרד התחבורה "שם ברקס" ליבואני הרכב הסיני ולא יתיר עוד יבוא של רכבים סינים חשמליים בסדרות קטנות. כיום ניתן לייבא רכב לישראל אם הוא עומד במספר סוגים של תקינה, כלומר הגדרות חוקיות. מדינת ישראל פועלת לפי התקינה האירופית, הקנדית והאמריקאית. התקינה האירופית כוללת בתוכה קבוצה של רכבים שנקראים "רכבי סדרות קטנות".
רכב בסדרות קטנות הוא רכב שהיבוא שלו לא דורש עמידה בתקינה מלאה ולכן מותר לייבא לישראל רק 400 יחידות ממנו בשנה.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" - אשתקד הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב כי לא יאשר עוד באופן אוטומטי יבוא של רכבים בסדרות קטנות וכי כל בקשה ליבוא רכב בשיטה זו תיבחן לגופה. כעת לפי מכתב חדש שהוציא משרד התחבורה ליבואני הרכב יבוא בסדרות קטנות לא יותר עוד. לפי המכתב שנשלח השבוע ליבואני הרכב: "לאחר בחינת נתוני יבוא של דגמי רכב חשמליים חדשים וכן למול היקף הגידול ברישום הרכבים החשמליים, נראה כי מטרה זו הושגה. לאור זאת הוחלט כי ההיתר המיוחד ליבוא של רכבים חשמליים בסדרות קטנות לא יוארך ל-2025". בפועל, כיום ליבוא של רכבים מ"סדרות קטנות" כבר אין משמעות. בעבר יצרני רכב סינים מסוימים, לדוגמה ליפמוטור, התלבטו בשאלה האם להיכנס לשוק הרכב האירופי באופן מלא ושיווקו את המכוניות במסגרת אותן סדרות קטנות, מה שאיפשר יבוא של רכבים אלה לישראל בכמויות של עד 400 יחידות בשנה. כיום לחלק גדול מיצרני הרכב הסינים יש תכניות ברורות לשיווק של מכוניות באירופה בתקינה האירופית, מה שמייתר את הצורך ביבוא של רכבים מסדרות קטנות.